وقتی زندان به محلی برای احیاء دینداری بدل می‌شود

وقتی زندان به محلی برای احیاء دینداری بدل می‌شود
رضا رفیعی‌مهر
0
۱۲ خرداد ۱۴۰۱
می‌گفت در نگاه من زندان یک فاجعه در زندگی ام بود اما با وجود شما به عنوان یک روحانی زمینه زندان تبدیل به یک فرصت شد تا به دین بازگردم و نواقصی را که در دینداری ام بود را برطرف کنم.
به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام جواد خانی مبلغ زندان مرکزی همدان ضمن ارائه گزارش از فعالیت های تبلیغی خود گفت: ۹ سالی می شود که کار تبلیغی خود در زندان مرکزی همدان آغاز کرده ام.
این روحانی خاطرنشان کرد: فعالیت های مختلفی را در زندان در حوزه فرهنگی انجام می دهیم که برگزاری نماز جماعت، ارائه مشاوره به زندانیان و جلسات قرآن از جمله این برنامه ها است.
وی افزود: زندانیان از مشاوره ها استقبال خوبی دارند. وقتی می بینند که یک طلبه دغدغه مند است و حل مشکلات آن ها را پیگیری می کند خودشان پا پیش می گذارند و مسائل و مشکلات خود را مطرح می کنند. همین سبب شده است تا از حضور روحانی در زندان استقبال کنند.
حجت الاسلام خانی سختی های کار تبلیغی در زندان را یادآور شد و گفت: وقتی در زندان با افراد مختلفی سر و کار داریم که روحیات مختلفی دارند این کار را دشوار می کند. از سوی دیگر وقتی شما وارد زندان می شوید در عمل شما تبدیل به یک زندانی می شوید و  در به روی شما بسته شده و محدود می شوید و حتی لازم می شود که در بنده ها برنامه ها را پیاده کنید.
این مبلغ تلاشگر اضافه کرد: با این حال پس از گذشت زمان به این فضا عادت می کنید. این افرادی که در زندان هستند درست است که تخلفاتی را انجام داده اند اما این تفاوتی ندارد؛ چرا که برخی از ما ممک است که گناهان بزرگی انجام دهیم ولی مجازات زندان نداشته باشد و آزاد باشیم.
وی با اشاره به نتایج حضور مبلغین در زندان عنوان کرد: مبلغ در زندان می تواند بسیار تأثیرگذار باشد. حضور برخی در زندان با وجود روحانیون تبدیل به یک نقطه عطف در زندگی آن ها شده است. یکی از زندانیان می گفت من ابتدا فکر می کردم که زندان در زندگی من من یک فاجعه است، اما در عمل با وجود شما نه تنها چنین نشد بلکه تبدیل به یک فرصت شد تا به دین برگردم و نواقصی که در دینداری ام بود را برطرف کنم.
حجت الاسلام خانی با اشاره به خاطرات خود در دوران تبلیغ در زندان اظهار کرد: نجات افراد از پای چوبه دار و رهایی زندانیان از بند جزو بهترین خاطرات است. به طور قطع حضور روحانیون در بین زندانیان تأثیرات زیادی در اصلاح این افراد دارد. اما این تأثیر مشروط به این است که مبلغین در حل مشکلات مختلف آن ها تلاش کند. همراهی مسئولین نیز گام دیگری در وقوع این تأثیرگذاری است و باید به کار فرهنگی اعتقاد داشته باشند.
وی افزود: کار تبلیغی در زندان بسیار مفید است و مبلغین باید در این عرصه حضور پیدا کنند و حتی نسبت به برخی حوزه های دیگر اولویت دارد.
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!