گزارشی از فعالیت های امام روستای شیت؛

امامی که کارکردهای مسجد را احیاء کرده است/از سخنرانی در قهوه‌خانه تا مقابله با انحرافات گردشگری

امامی که کارکردهای مسجد را احیاء کرده است/از سخنرانی در قهوه‌خانه تا مقابله با انحرافات گردشگری
رضا رفیعی‌مهر
0
۱۷ خرداد ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام مظفری می‌گوید: در جمع افراد در یکی از قلیان‌سراها چندین ساعت سخنرانی کردم. خودشان سیستم صوت آوردند و اصرار داشتند برای آنها سخنرانی کنم. وقتی در روستا حضور ندارم همین‌ها هستند که سراغ می‌گیرند و می‌گویند: مبادا ما را رها کنی.
به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت ، روستای شیت از توابع بخش چورزق شهرستان طارم در استان زنجان است روستایی که از ظرفیت های طبیعی و گردشگری ارزشمندی بهره مند است و از جاهای دیدنی طارم به حساب می آید. چشمه سارها، رودخانه چهار فصل و اماکن مذهبی بخشی از ظرفیت های این روستا به حساب می آید.
حجت الاسلام «سعید مظفری» سه سالی می شود که در کسوت امام روستا در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) به مردم این روستای زیبا خدمت می کند. وی اولویت کار خود را بر ارتباط با جوانان گذاشته است، چراکه آسیب های مختلفی آنها را تهدید می کند.
وی در خصوص آسیب های اجتماعی می گوید: با توجه به اینکه منطقه، منطقه گردشگری است و همین زمینه گسترش برخی مفاسد را فراهم کرده است. به همین منظور به برگزاری سخنرانی هایی با هدف معرفی مضرات و عواقب این موضوعات پرداختیم.
حجت الاسلام مظفری به برگزاری سخنرانی اکتفا نمی کند. بلکه به تولید کلیپ هایی می پردازد که در فضای مجازی بازنشر پیدا می کند و در آن ها مخاطرات مصرف مشروبات الکلی و قمار را گوشزد می کند. جالب‌تر اینکه خودش در قلیان سراها حضور پیدا می کند، به ایراد سخنرانی می پردازد و با جوان ها گفت و گو می کند.
حاج آقا در روستا یک شورای ۴۰ نفره متشکل از معتمدین و بزرگان روستا را تشکیل داده است و کارهای مهم در این شورا به بحث و بررسی گذاشته شده و تصمیم گیری می شود. برخی از فرقه های انحرافی نظیر فرقه حسن بصری، مسیحیت و بهائیت در این منطقه فعال بوده اند اما با رصد شورای ۴۰ نفره روستا از فعالیت آن ها ممانعت شده است و عوامل آنها نیز از منطقه متواری شده اند.
موضوع دیگری که حاج آقای مظفری با کمک شورای معتمدین پیش می برد، مطالبه‌گری است. به این معنی که هر جای منطقه مشکلی وجود داشته باشد با بهره گیری از جوانان و با ابزار فضای مجازی و ارتباط با رسانه های محلی پیگیری و برای رفع آن و پای کار آوردن مسئولان اقدام می شود. گازکشی مناطقی که از این نعمت بی بهره بودند و همچنین تهیه آمبولانس از اقداماتی است که با همین مطالبه گری ها محقق شده است.
یکی دیگر از دغدغه های این امام محله جهادگر و پرتوان، مبارزه با آسیب طلاق است که امروزه بیشتر از هر زمان دیگری خانواده ها را تهدید می کند. تلاش های او برای رفع اختلافات زوجین نتایج خوبی را به همراه داشته است. به گونه ای که از ۲۲ موردی که به او برای مشاوره مراجعه کرده اند به زندگی دوباره بازگشته و با طلاق خداحافظی کرده اند.
همسرش هم به عنوان شریکه الامام او را در مشاوره ها همراهی می کند. روال اینگونه است که او و همسرش به صورت جداگانه با زوجین گفت و گو می کنند و در نهایت هم حاج آقا جلسه مشترکی را برای زوجین برگزار می کند.
مشاوره ها و تلاش های حاج آقای مظفری او را از برنامه های مذهبی غافل نکرده است و  دو هیئت خواهران و برادران به همت او در روستا فعالیت می کنند. اما کار او در این زمینه کمی متفاوت است. کار این هیئات هم رنگ و بوی مبارزه با آسیب های اجتماعی به خود گرفته اند چرا که از سبک سنتی خارج شده و مطالبی نظیر سبک زندگی اسلامی، طب سنتی و مشاوره در برنامه این هیئت ها گنجانده شده است و از استادان خانم و روحانیون نیز برای ارائه مباحث دعوت می شود. برنامه های پرسش و پاسخ دینی نیز بخش دیگری از این اقدامات است.
وی در خصوص قسمت های جالب کار خود می گوید: در جمع مذهبی ها سخنرانی را مجبور بودیم کوتاه کنیم اما در جمع افرادی که در یکی از قلیان سراها می رفتم چندین ساعت سخنرانی می کردم. چراکه خودشان سیستم صوت می آوردند و اصرار داشتند برای آن ها سخنرانی کنم. وقتی در روستا حضور ندارم همین ها هستند که احوال پرسند. تماس می گیرند می‌گویند کجایید حاج آقا؟! نکند که ما را رها کنید و بروید.
حاج آقا مظفری در بحث تهیه جهیزیه و آزادی زندانیان نیز فعالیت می کند که برای یک مورد از آنها با کمک خیرین ۳۰ میلیون جمع آوری شد. او تا به حال دو مورد جهیزیه کامل را با کمک افراد خیر تهیه کرده که ارزش هر کدام ۱۰۰ میلیون تومان بوده است.
برگزاری حلقه های صالحین با حضور ۴۰ نفر از نوجوانان و جوانان، برگزاری دوره های آموزشی مداحی و دعا خوانی و انجام سایر برنامه ها و مناسک دینی و ملی از دیگر اقداماتی است که حاج آقای مظفری در مسجد حضرت ابوالفضل آن ها را دنبال می کند.
در دیگر رسانه ها ببینید:
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!