از سوی حجت الاسلام میرمحمدیان تبیین شد؛

اقتضائات و الزامات تحقق تمدن اسلامی

اقتضائات و الزامات تحقق تمدن اسلامی
مجتبی عظیمی
0
۲۰ خرداد ۱۴۰۱

مدیرعامل بنیاد هدایت یکی از نشانه‌های تحقق تمدن سازی اسلامی را فراگیری آن در همه جوامع بشری دانست و گفت: خاصیت تمدن این است که به گونه‌ای در دنیا نفوذ می‌کند که حتی دشمنان سرسخت را وا می‌دارد که مانند صاحبان آن تمدن فکر و عمل کنند.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت عصر امروز در نشست هم‌اندیشی «شهدای حرم» ویژه اساتید سنگر تبیین که با حضور همسنگران بنیاد هدایت در دفتر قم برگزار شد، فعالیت در زمینه ترویج گفتمان امامت ـ امت و تعالی شبکه امامت را نعمتی بزرگ برشمرد و گفت: اهمیت و جذابیت موضوع و فضای کاری ما به گونه‌ای است که تا کنون چندین مدیر سازمان به بنده گفته اند که دوست دارند در مجموعه بنیاد هدایت فعالیت کنند.
وی مهم‌ترین کار بنیاد هدایت را انتشار نور ولایت الهی در جامعه به واسطه امامان محله دانست و اظهار کرد: بر اساس روایات آنچه بر آن امتحان می شویم و بر اساس آن اعمال ما سنجیده می شود، نعمت ولایت است. ولایت حقیقتی جاری در عالم است که بسیاری از رویکردها و نگرش ها و مسئولیت ها را عوض می کند؛ مانند این است که ما عینکی به چشم زده ایم و با آن همه چیز جور دیگری دیده می شود و معنا پیدا می کند. با این نگاه ما به بیانات رهبر معظم انقلاب و موضوع غدیر، دیدگاه نویی پیدا می کنیم. مفهوم زندگی و سبک زندگی با این نگاه تغییر می کند. اگر بتوانیم این نگاه را به دیگران منتقل کنیم اتفاق بزرگی می افتد.
حجت الاسلام میرمحمدیان پذیریش مسئولیت امامت را بسیار خطیر و مهم عنوان کرد و بیان داشت: این باری است که وقتی بر دوش امام معصوم گذاشته می‌شود، بر اثر سنگینی آن احساس فقر و نیاز بیشتر نسبت به خداوند متعال پیدا می‌کند. پس بدانیم این وظیفه‌ای که به واسطه کار در عرصه امامت بر دوش ما نهاده شده چقدر مهم و سنگین است.
وی با توجه به اهمیت شکل گیری شبکه امامت و نقش بی بدیل آن در مقدمه سازی و تحقق تمدن اسلامی، گفت: برخی از ما هیچ تصوری از تمدن اسلامی نداریم چه برسد که به سمت آن حرکت کنیم. تمدن سازی صرفا اجرای رساله عملیه در سطح جامعه نیست، بلکه بسیار فراتر از آن است و پیچیدگی‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال اگر اختلافات زوجین بالا بگیرد، راه حل رساله‌های عملیه طلاق است؟ آیا ما در مسیر تمدن اسلامی هم می‌توانیم از این نسخه استفاده کنیم؟! ما از طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی یاد می‌کنیم. راه حل تمدنی ما برای حل این معضل چیست؟
مدیرعامل بنیاد هدایت به برخی دیگر از مسائل پیچیده جامعه بشری اشاره کرد که صرفا با نگاه اجرای حکم شرعی قابل حل نیست و در این زمینه افزود: اگر بخواهیم تمدن اسلامی شکل بگیرد باید نرم افزار اداره جامعه را طراحی و اجرا کنیم که در همه شئون حرف کاربردی برای گفتن داشته باشد.
حجت الاسلام میرمحمدیان تصریح کرد: کار کرد تمدن به گونه‌ای است که وقتی در دنیا ارائه شد، حتی دشمن قسم خورده شما را هم مسحور می‌کند و به گونه‌ای در جوامع آنها نفوذ می‌کند که آنها هم مثل صاحبان آن تمدن فکر و عمل می‌کنند؛ چون فکر می‌کنند به غیر از آن دیگر چیزی برای عرضه وجود ندارد. مسئولان و مدیران ما دشمن سرسخت آمریکا هستند پس از هر نماز هم شعار مرگ بر آمریکا می‌دهند اما وقتی که پشت میز می‌نشینند همان‌طور که تمدن غربی تجویز کرده است تصمیم گیری و برنامه ریزی می‌کنند؛ این خاصیت تمدن است.
وی ادامه داد: تمدن غرب هیمنه اش را بر همه شئون ما گسترانده است. در سبک زندگی و حتی طراحی های ساختمان و سایر امور ما این سیطره مشهود است. ما اگر بخواهیم تمدن اسلامی و مدل امامت را ارائه و اجرا کنیم باید به این نقطه برسیم که رهبر معظم انقلاب یک چشمه آن را اینطور بیان فرمودند که باید در تولید دانش به سمتی برویم که اگر کسی خواست در دنیا از دانش ما استفاده کند مجبور باشد زبان فارسی یاد بگیرد.
مدیرعامل بنیاد هدایت سیستم عامل تمدن اسلامی را حکمرانی ولایی عنوان کرد که در غدیر خم رونمایی شد و گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند در غدیر دو اتفاق افتاد هم از این سیستم عامل رونمایی شد و هم شخص ولی معرفی شد.
حجت الاسلام میرمحمدیان با تأکید بر اینکه افزون‌بر سیستم عامل تمدن اسلامی، نیاز به تولید نرم افزارهای تمدنی نیز داریم، ابراز داشت: این نرم افزار همان نظاماتی است که در جامعه بشری پیاده می‌شود. در این دوره گذار تا زمانی که تمدن اسلامی به طور کامل اجرا شود، می‌توان از برخی نرم افزارهای موجود تمدن غربی استفاده کرد که کار پیش برود. آن دسته از نرم افزارهایی که کمتر تحت تأثیر تمدن غربی هستند و رابطه آن با تمدن غربی رابطه مستقیم نیست را می‌شود به کار گیری کرد مانند نرم افزارهای فنی، مهندسی، عمرانی و تکنولوژی الکترونیکی روز دنیا. اما بخشی از این نرم افزار حتما باید تولید شود تا شمّه‌ای از تمدن اسلامی در جامعه احساس شود.
وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در حال حاضر بر روی تولید در همین بخش نرم افزار تمدنی اصرار دارند و بر همین اساس بر تولید علم در عرصه علوم انسانی تأکید دارند. بنابراین باید علومی مانند جامعه شناسی، مدیریت، اقتصاد، سبک زندگی و نظایر اینها با جهت گیری تمدن اسلامی تولید شود.
حجت الاسلام میرمحمدیان شکل گیری تمدن اسلامی را برای آماده سازی جامعه برای ورود به عصر ظهور لازم خواند و با اشاره به فرازهایی از دعای عهد، گفت: اینکه ما هر روز بعد از نماز صبح می‌گوییم «إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیداً وَ نَراهُ قَرِیباً» واقعا ادعای درستی است. اگر ما ظهور را نزدیک می‌بینیم برای تحقق آن و زمینه سازی آن باید چه کنیم؟ آیا اینکه صرفا بگوییم منتظر هستیم یا امام را دوست داریم کفایت می‌کند یا باید حرکت اثرگذاری در این مسیر تمدنی برداریم؟ با تأمل در این موضوع حتما نگاه ما نسبت رسالت‌های طلبگی و حوزوی خود تغییر خواهد کرد.
گفتنی است، در این نشست دو روزه کارگاه‌ها و گعده‌هایی با موضوع مبانی امامت، ارائه عملیات سنگر تبیین و خدمات بنیاد هدایت برگزار شد.

در دیگر رسانه‌ها ببینید:

خبرگزاری حوزه

خبرگزاری مهر

خبرگزاری شبستان

وب سایت سازمان تبلیغات اسلامی

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!