گزارشی از فعالیت های امام یکی از محلات لردگان؛

امام محله‌ای که ۹۸ نفر را از چوبه دار نجات داده است

امام محله‌ای که ۹۸ نفر را از چوبه دار نجات داده است
رضا رفیعی‌مهر
0
۲۴ خرداد ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام شمس چندین دهه از عمرش را صرف حل و فصل اختلافات و نزاع‌های قومی و خانوادگی کرده است؛ درنتیجه تلاش‌های این امام محله، ۹۸ پرونده قتل با رضایت اولیاء دم همراه شده و قاتلین از چوبه‌ دار نجات پیدا کرده‌اند.
به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، ایجاد همدلی، صلح و سازش بخشی از رسالت انبیاء الهی بوده و نسل به نسل پیام آوران وحی را همراهی کرده و به رسول خاتم(ص) و از او به امامان شیعه(ع) رسیده است. از آن روزی که پیامبر مهربانی(ص) با تدبیر خود اختلاف قبایل را بر سر نصب حجرالاسود را به صلح بدل کرد بیش از ۱۴۰۰ سال می گذرد و حالا امامان محله پا جای پای این بزرگان گذاشته اند و همان راه را در پیش گرفته اند.
حجت الاسلام «محمدجواد شمس»، امام یکی از محلات لردگان و امام مسجد امام سجاد(ع)، چندین دهه از عمرش را صرف حل و فصل اختلافات و نزاع های قومی و خانوادگی کرده و حالا به نوعی کارشناس این عرصه است.
در کار حل اختلافات و صلح و سازش محدوده این شهر و آن استان نمی شناسد. هرجایی که لازم باشد برای حل مشکلات مردم حضور پیدا می کند. خدمات مختلفی در زمینه های مختلف انجام می دهد اما کار اصلی اش را صلح و سازش می داند. پرونده های مختلفی را در این سال ها به سرانجام رسانده است.
گرفتن رضایت از اولیای دم
وی در خصوص سختی این کار می گوید: کار دشواری است مخصوصا اگر این پرونده ها مرتبط با موضوع قتل باشد. به‌خصوص وقتی کنار یک پرونده باید پرونده های ریز و درشت را هم پیگیری و حل و فصل کنی. حاج آقای شمس در این سال هایی که در زمینه پرونده صلح و سازش فعالیت می کند، با پرونده های قتل متعددی روبرو بوده است که شکر خدا بسیاری از این پرونده ها به رضایت ولی دم منتهی شده است.
نتیجه تلاش این سال های این امام محله، ۹۸ پرونده قتلی است که با رضایت اولیاء دم همراه شده است و قاتلین از چوبه دار نجات پیدا کرده اند. وی در این باره می گوید: همه هدفم این بود که کار این پرونده ها به قصاص نکشد؛ چراکه بخشش سبب می شد اختلافات بین طوایف هم از بین برود.
این امام محله بخشی از وقت خود را هم به ارائه مشاوره خانواده اختصاص داده است. چراکه سال ها در این حوزه کار کرده و در دانشگاه علوم پزشکی به زوج ها مشاوره داده و در جهت تحکیم خانواده ها تلاش می کند.
وی در راستای پیشگیری از اعتیاد دوره های مختلفی را برگزار کرده و در این خصوص به ارائه آموزش هایی به خانواده ها پرداخته است.
رسیدگی به ۲۰۰ خانواده از ایتام
حاج آقای شمس در خصوص کمک های معیشتی به خانواده های نیازمند می گوید: خیریه مسجد ۴۰۰ خانواده را تحت پوشش خود دارد که ۲۰۰ خانواده ایتام هستند و با کمک خیرین نیازهای آنها تأمین می شود .
وی در خصوص ساخت و سازهای انجام شده نیز می گوید: نزدیک به ۳۰ باب منزل برای نیازمندان ساخته شده است. بخشی از هزینه این خانه ها توسط نهادهای مربوطه و آورده نیازمندان نیز توسط ما و با کمک خیرین تأمین می شود.
به گفته حاج آقای شمس گروه جهادی مسجد امسال ایجاد شده است. چراکه برخی افراد منازل‌شان حمام ندارد و یا نیاز به تعمیرات دارد. بنابراین تلاش کردیم با ایجاد گروه جهادی و استفاده از نیروهای متخصص محله این مشکلات را خودمان حل کنیم.
اشتغال آفرینی در حوزه های مختلف
وی در حوزه اشتغال‌زایی هم دست به کارهایی زده است. از جمله این اقدامات کمک به تولید نان محلی در منازل است. برای این کار ابتدا با کمک خیرین در مراحل ابتدایی آرد برای افراد تهیه می شود و پس از مدتی افراد خود به طور مستقل کار را ادامه می دهند. خوشبختانه این روش موفق بوده و افراد به تولید و فروش نان محلی ادامه می دهند.
برای کاشت زعفران نیز پیازچه زعفران تهیه و در اختیار افراد متقاضی گذاشته می شود. افراد از متراژهای کوچک شروع به کشت می کنند و به تدریج کار خود را گسترش می کنند.
به گفته این امام محله تاکنون برای حداقل ۳۰ نفر نیز دار قالی تهیه شده که در منازل خود به کار قالیبافی می پردازند.
حجت الاسلام شمس معتقد است باید پای حرف مردم و درد دل آن ها نشست؛ به همین منظور برنامه ای با دفتر امام جمعه هماهنگ شده و افراد در دفتر ایشان حضور پیدا کرده و مشکلات خود را مطرح می کنند.
وی در کنار مشغله های مختلف کار فرهنگی را فراموش نکرده و برنامه های قرآنی، دعا و تجلیل از برترین های قرآنی را در برنامه های خود به طور جدی دنبال می کند.
در دیگر رسانه ها ببینید:
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!