عضو دفتر امور بانوان بنیاد هدایت عنوان کرد؛

همسران امامان برای حل مسائل بانوان احساس تکلیف کنند

همسران امامان برای حل مسائل بانوان احساس تکلیف کنند
رضا رفیعی‌مهر
0
۲۹ خرداد ۱۴۰۱

عضو دفتر امور بانوان بنیاد هدایت عنوان کرد: همسران امامان باید برای حل مسائل بانوان احساس تکلیف نمایند و نقش خود را در این میدان بیابند و متناسب با توانایی‌های خود در این عرصه نقش آفرینی کنند.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، مریم زادقاسمی عضو دفتر امور بانوان بنیاد هدایت، در خصوص نقش بانوان در نهاد امامت و مسجد محوری گفت: برقراری ارتباط با مردم، لازمه تعین امامان محله است تا با محبت، در قلب‌ها نفوذ کنند و ولایت خداوند را در زمین جاری سازند.
وی برای تحقق تقویت محبت بین مؤمنین، تقویت سه رابطه را لازم دانست و افزود: در این میان رابطه بین مؤمنین با یکدیگر، رابطه همسایگی و روابط خانوادگی و صله رحم باید تقویت گردد.
زادقاسمی با بیان اینکه یک حضور خانوادگی برای نفوذ در قلب‌ها و تقویت همسایگی لازم است، عنوان کرد: امام باید با مردم رفت و آمدهای خانوادگی داشته باشد و همسر امام تنها کسی است که می‌تواند او را در این مسیر همراهی نماید.
وی با اشاره به اینکه نیمی از افراد محله را بانوان تشکیل می‌دهند، بیان کرد: امام برای ورود به حل مسائل زنان، باید با مجموعه‌ای از کنشگران و بازوان اجرایی مسجد همکاری کند که اگر همسرش در کنار او باشد و نقش رابط را ایفا کند به سلامت ارتباط امام کمک می‌شود، ضمن اینکه از این طریق امام می‌تواند بینش و اطلاعات درستی نیز نسبت به زنان محله به‌دست آورد.
عضو دفتر امور بانوان بنیاد هدایت اضافه کرد: همسر امام می‌تواند امام را برای حمایت از حل مشکلات زنان کمک نماید؛ اما اینکه خودش در کدام قسمت دایره حل مسائل قرار گیرد و به ایفای نقش بپردازد، بستگی به توانایی‌های او و متناسب با آن‌ها است.
وی همچنین اذعان داشت: امام با همراهی همسر می‌تواند به سراغ خانواده‌ها رفته و ارتباط خود با آن‌ها را تقویت و به دنبال آن نقش خود را به خوبی ایفا کند.
وی با اشاره به نقش همسر امام در حل مسائل زنان محله بیان داشت: انتظار ما این نیست که حتما تمامی همسران امامان محور کنشگری باشند؛ توانایی افراد با همدیگر متفاوت است؛ اما آنچیزی که اهمیت دارد این است که همسر امام نقش خود در همراهی با امام برای ارتباط گیری و رفت و آمد با مردم را باور کند و به این نقش خود افتخار کند و در کنار امام سعی در تقویت نهاد امامت داشته باشد.
زادقاسمی با بیان اینکه در ارتباط با مردم، همسر امام به تنهایی نمی‌تواند به حل مسائل بپردازد، گفت: در این ارتباط مهم این است که همسر امام برای حل مسائل بانوان احساس تکلیف کند و نقش خود را در این میدان بیابد؛ او می‌تواند برای حل مسائل زنان از بانوان فعال محله کمک گیرد و خود نقش رابط را ایفا کند یا یکی از ارکان این مجموعه باشد و یا در صورت دارا بودن توانایی‌های لازم، نقش محوری داشته باشد و با کمک دیگر زنان کنشگر، به اینکار بپردازد.
او همچنین در خصوص رویکرد بنیاد هدایت در راه اندازی شبکه شریکه الامام اظهار داشت: ما در بنیادهدایت بنا داریم با کمک ساختار و شبکه راهیاری شبکه شریکه الامام را شناسایی کنیم و متناسب با نیازهایشان برای توانمندسازی، ارتقا و رشد آن‌ها تلاش کرده و گفتمان امامت را توسعه دهیم و این انگیزه را در آن‌ها ایجاد کنیم که در مورد نقش خود حساس باشند.
زادقاسمی به شیوه‌های ورود بنیاد هدایت برای شکل‌گیری این شبکه نیز اشاره و عنوان کرد: ممکن است به سه شکل در این مسیر ورود کنیم که شیوه نخست تقویت و ارتقای ساختار درونی خانواده امام است تا بتوانند در کنار هم در مسیر امامت قرار گیرند در مرحله دوم هدف این است که امامت، نقش امام و نسبتِ همسر امام با نهاد امامت را برای بانوان شریکه الامام تبیین نماییم و در مرحله سوم جرأت و انگیزه اقدام را در او ایجاد کنیم تا در کنار امام شروع به فعالیت نماید.
وی افزود: شناسایی و معرفی آن دسته از همسرانی که اکنون در میدان قرار دارند و به فعالیت می‌پردازند از دیگر اهداف ما می‌باشد تا با روایت فعالیت‌های آنان، سعی کنیم تجربیات آنان را با سایرین به اشتراک گذاشته و به آنها کمک نماییم که این افراد به سایر کنشگران متصل شوند و هم افزایی صورت گیرد.
زادقاسمی در پایان به برنامه فعلی بنیادهدایت در راستای تشکیل شبکه شریکه الامام اشاره و تصریح کرد: برنامه کنونی ما طراحی “مهرواره با نور” است که تلاش داریم در این مهرواره بخشی از بانوان شریکه الامام را درگیر حل مسائل زنان کنیم؛ همچنین بخشی از بانوانی که تجربیات ارزشمندی در مسیر زندگی تبلیغی خود دارند نیز می‌توانند در مهرواره شرکت کنند و روایت خود را ثبت نمایند تا روایت‌های برتر انتخاب و تجربیات آنان به طرق مختلف به دیگران منتقل شود.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!