نگاهی به فعالیت های امام پایگاه فرهنگی اجتماعی؛

گره‌گشایی در قلب مناطق حاشیه‌نشین/ ورود جدی به بحث محرومیت‌زدایی

گره‌گشایی در قلب مناطق حاشیه‌نشین/ ورود جدی به بحث محرومیت‌زدایی
مجتبی عظیمی
0
۰۹ تیر ۱۴۰۱

امام پایگاه فرهنگی اجتماعی در منطقه حاشیه‌نشین کوی فاطمیه زنجان گفت: تبلیغات اسلامی با جدیت به بحث محرومیت زدایی و مقابله با آسیب های اجتماعی وارد شده است.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام صمد رضایی‌نیا در خصوص نحوه استقرار در مناطق حاشیه‌نشین زنجان در قالب پایگاه‌های اجتماعی، اظهار کرد: از آنجایی که از سال‌های قبل با دوستان طلاب فعالیت‌های خود را در مناطق حاشیه‌نشین کوی فاطمیه توسط پایگاه اجتماعی شروع کرده‌ایم، با اهتمام سازمان تبلیغات اسلامی در این مناطق مستقر شدیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌هایی که روحانیون مستقر در مناطق حاشیه‌نشین انجام می‌دهند، به چند دسته تقسیم می‌شود، گفت: مهم‌ترین موضوع حول محور خانواده است که در این خصوص به موضوعات مهمی چون طلاق و سایر مقوله‌های مربوط به آسیب‌های اجتماعی پرداخته می‌شود.

این فعال حوزه اجتماعی با بیان اینکه مخاطب ما در مناطق حاشیه‌نشین ساکن هستند، افزود: به همین خاطر محرومیت‌زدایی یکی دیگر از مواردی است که به آن پرداخته می‌شود که این محرومیت‌زدایی در مباحث عمرانی خلاصه می‌شود.

رضایی‌نیا تصریح کرد: توزیع بسته‌های غذایی بین محرومان این مناطق و نیز خانواده‌هایی که آسیب‌دیده هستند، توسط روحانیون مستقر در این مناطق انجام می‌شود.

وی با یادآوری اینکه در مباحث فرهنگی نیز ورود پیدا کرده‌ایم، ادامه داد: در این راستا تلاش شده است نوجوانانی که در کوی فاطمیه سکونت دارند را در مسجد متمرکز کنیم و به رویکرد مقام معظم رهبری در حوزه جوانان که همان تهذیب، تحصیل و ورزش است، اهتمام بورزیم.

این روحانی مستقر در منطقه حاشیه‌نشین کوی فاطمیه زنجان با اشاره به اینکه در حوزه تحصیل نیز برای این قشر کلاس‌های جبرانی درسی برگزار می‌کنیم، خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس‌های قرآنی، احکام و طرح صالحین نیز یکی دیگر از برنامه‌ها به شمار می‌رود که با مدیریت چند روحانی در این کلاس‌ها حضور می‌یابند.

شکل‌گیری تیم‌های ورزشی گروهی در این عرصه یکی از اقدامات است؛ چرا که معتقدیم با برگزاری این دوره‌ها، نوجوانان و جوانان انگیزه مضاعفی پیدا کرده و نشاط و شادابی در بین این قشر که از اهمیت زیادی برخوردار است، ایجاد خواهد شدرضایی‌نیا با تاکید بر اینکه در حوزه ورزش نیز چند نکته را در این مناطق به اجرا می‌گذاریم، گفت: شکل‌گیری تیم‌های گروهی در این عرصه یکی از اقدامات است؛ چرا که معتقدیم با برگزاری این دوره‌ها، نوجوانان و جوانان انگیزه مضاعفی پیدا کرده و نشاط و شادابی در بین این قشر که از اهمیت زیادی برخوردار است، ایجاد خواهد شد.

وی یکی از دغدغه‌های این مناطق را موضوع اشتغال افرادی دانست که بعد از ترک موادمخدر دوباره به جمع خانواده بازمی‌گردند، عنوان کرد: در همین راستا با شرکت‌های تولیدی رایزنی‌های لازم صورت گرفته تا این افراد بعد از ترک اعتیاد مشغول به کار شده و درآمدی برای خود کسب کنند.

این فعال اجتماعی، بیشترین آسیب اجتماعی در این منطقه را که حاشیه‌نشین است، آسیب‌های مربوط به کانون خانواده دانست و گفت: اگر بتوانیم در این منطقه بحث خانواده را از هر حیث تقویت کنیم، گام بلندی در راستای رفع آسیب‌های حوزه خانواده خواهیم برداشت. کانون خانواده از جهات مختلف آسیب‌پذیر است، به همین خاطر باید همه این نقاط را شناسایی کنیم.

وی در خصوصی بازخورد این فعالیت‌ها تا به امروز اظهار کرد: یکی از بازخوردهای مهم این اقدام، محور قرار داده شدن مسجد به واسطه اعتماد مردم است و به همین خاطر تلاش کردیم در همه کارها مسجد محوری را ملاک قرار دهیم که محور بودن مسجد یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است.

رضایی‌نیا ادامه داد: به همین خاطر یکی از خروجی‌های مهم این کار بعد از اعتماد مردم به مسجد، ورود عموم در کارهای فرهنگی از جمله محرومیت‌زدایی است و تلاش می‌شود بیشتر کارها توسط خود مردم انجام شود.

وی راجع به کمک‌هایی که تا به امروز از سوی نهادهای مختلف محقق شده است، یادآور شد: بیشترین کمک‌هایی که تا به امروز دریافت کردیم، از سوی سازمان تبلیغات اسلامی بوده و متأسفانه از سوی سایر نهادها کمکی دریافت نکرده‌ایم. هر چند سپاه استان نیز در بحث تجهیزات کمک‌حال ما بوده است.

این روحانی مستقر در منطقه حاشیه‌نشین کوی فاطمیه زنجان ابراز کرد: انتظار داریم دستگاه‌ها در این خصوص کمک کنند، هر چند تا به امروز در این زمینه کوتاهی شده است.

وی با یادآوری اینکه مردمان ساکن در این مناطق از قشر خاکستری جامعه هستند، عنوان کرد: در منطقه کوی فاطمیه زنجان خانه بهداشت، مدرسه، نانوایی، مکان تفریحی و … وجود ندارد.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری مهر

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!