این طلبه دهه هفتادی، همه را پای کار مردم آورد

این طلبه دهه هفتادی، همه را پای کار مردم آورد
بنیاد هدایت
0
۱۵ دی ۱۳۹۹

امام محله بوشهر می‌گوید: برای انجام کارهای بزرگ در هر حوزه‌ای نمی‌توان تک رو و انفرادی پیش رفت و حتما باید شبکه‌سازی کرد و افراد موثر به خصوص خوش فکر و ایده را کنار هم جمع‌ کرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ برای انجام کارهای بزرگ در هر حوزه‌ای نمی‌توان تک رو و انفرادی پیش رفت و حتما باید شبکه‌سازی کرد و افراد موثر به خصوص خوشفکر و ایده را کنار هم جمع‌ کرد. کاری که حجت‌الاسلام طاهر خلف‌پور، امام محله تنگک دوم در بوشهر انجام داده و برای حل مشکلات مردم شبکه‌سازی و هم‌افزایی افراد موثر منطقه را در دستور کار قرار داده است.

مسجدی که مسن‌ترها مخالف حضور کودکان بودند

او که متولد سال ۱۳۷۱ است، تقریباً از حدود سه سال پیش در محله تنگک دوم در حاشیه شهر بوشهر و در مسجد امام جعفر صادق (ع) فعال شده است. خلف‌پور می‌گوید: «مسجد ما ابتدا آن شور و نشاط لازم را نداشت. به تعبیری همان نمازخانه‌ای بود که نماز و قرآنی در آن خوانده می‌شد و نهایتاً دعای توسلی هم در آن برگزار می‌شد. اوایل ورودم، اگر بچه‌ای وارد مسجد می‌شد، مسن‌ترها او را بیرون می‌کردند. من ابتدا تلاش کردم این فضا را تلطیف کنم. با ارتباطی که با عموم مردم یعنی مسن‌ترها، بچه‌ها و مخاطب‌های مختلف برقرار کردم، فضای مسجد را عوض کردم و کار به جایی رسید که پیرمردها در جیب‌شان شکلات می‌گذاشتند تا به این وسیله بچه‌ها را تشویق کنند که به مسجد بیایند.»

طلبه‌ای که با نوجوانان استخر و رستوران می‌رود

او ارتباط نزدیکی هم با نوجوانان و جوانان محله دارد؛ برای آن‌ها وقت می‌گذارد و با آنها بیرون می‌رود. مثلا با بچه‌ها ورزش‌هایی مانند شنا و فوتبال انجام می‌دهد و حتی با هم به رستوران می‌روند. او می‌گوید: «اوایل، اختلافاتی میان هیأت امنا وجود داشت. ابتدا تلاش کردم تا آن‌ها را با یکدیگر آشتی دهم. الحمدلله احترام و اعتماد هر دو طرف را به دست آوردم. با این اقدامات فضای داخلی مسجد هم دگرگون شد.»


هم‌افزایی و کار شبکه‌ای برای حل مشکلات مردم

بعد از حل و فصل این امور داخلی مسجد، طلبه ما برای بیرون از آن و محله آستین بالا زد. ابتدا شناسایی دقیق مشکلات مردم را در دستور کار قرار داد. او می‌گوید: «با ارزیابی‌های صورت گرفته نتیجه گرفتیم که آسیب اجتماعی، اعتیاد، مشکلات خانوادگی، اشتغال، مسائل فرهنگی و از همه مهم‌تر نبود زیرساخت‌هایی مانند مدرسه، مرکز درمانی و … از مهم‌ترین مشکلات محله است که برای رفع هرکدام وارد عمل شدم. تنگک دوم، همجوار تنگک اول و سوم، خیابان نیروگاه اتمی بوشهر می‌شود و با روستای هلیله و بندرگاه، فاصله کمی دارد. من با همه معتمدان این محلات اعم از شورایاران، هیأت امنای مساجد، هیأت‌های عزاداری و مدیران مدارس، جمع شدیم تا برای حل این مشکلات برنامه‌ریزی کنیم.»


ضرورت شبکه‌سازی امام محله برای پیشبرد امور

خلف‌پور معتقد است یک امام محله برای پیشبرد اهداف و برنامه‌هایش باید کادرسازی و شبکه‌سازی کند و تمام مسئولان و افراد موثر را حول خود جمع کند تا از این طریق بتواند در محله نقش‌آفرین باشد. او در حوزه اشتغال، تمام ظرفیت‌های استان اعم از بازارهای محلی، مشاغل خانگی، صنعتی و ادارات را بررسی کرد تا بتواند برای مردم به خصوص بانوان سرپرست خانوار اشتغال‌زایی کند. می‌گوید: «کارگاهی برای حدود ۱۰۷ نفر از بانوان تشکیل دادیم که به تولید ماسک می‌پردازند. در زمینه تولید ماسک جزو پیشگامان منطقه و حتی استان بودیم. در حوزه بانوان، خانم‌هایی به عنوان فرمانده پایگاه خواهران، مدیرمسئول مؤسسه‌ قرآنی، مسئول بهداشت و مدیران مدارس جزو شبکه خدمت‌رسانی بانوان هستند که در زمینه اشتغال بانوان برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنند.»


روند ایجاد شغل در محله

در حوزه اشتغال‌زایی آن‌ها توانستند برای بسیاری از افراد کار ایجاد کنند. او می‌گوید: «تمام ایده‌ها را در حوزه اشتغال مثلا مشاغل خانگی بررسی و برآورد کردیم. نیازمندی‌ها، نیروی کار، مکان کار و … را بررسی کردیم. برای ایجاد شغل، صندوق خیریه، صندوق قرض‌الحسنه، مرکز نیکوکاری، مرکز فرهنگی و پایگاه بسیج مسجد فعال شد. ایده‌های مختلف کارآفرین‌های برتر را هم جمع‌آوری کردیم و توانستیم چند فضای اشتغال برای افراد جویای کار ایجاد کنیم.»


ساخت مدرسه و مرکز بهداشت

محله تنگک با حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت، مدرسه نداشت. امام محله آن‌ها با پیگیری از اداره مسکن و شهرسازی، فرمانداری، مدیرکل نوسازی مدارس و خیّرین توانست زمینی را برای احداث مدرسه فراهم کند. خودش می‌گوید: «در حوزه بهداشت هم کمبودهایی در محله ما وجود دارد که نیازمند احداث یک مرکز جامع سلامت هستیم که این را هم پیگیری کردیم و الحمدلله زمین آن تأمین شد که برای احداث نیز با کمک مردم، مسئولان و خیرین اقدام خواهیم کرد. محله ما متأسفانه یک متر فضای سبز ندارد که الحمدلله با رایزنی‌های صورت گرفته زمینی ۲۰ هکتاری اختصاص پیدا کرد تا برای فضای سبز و سالن ورزشی استفاده شود. »

شبکه‌سازی و هم‌افزایی مسئولان و ظرفیت‌های یک منطقه با محوریت امام محله، فرصتی است که در سایر مناطق کشور نیز می‌تواند ایجاد شود و بستری برای رفع مشکلات مردم و محله با سرعت بیشتری فراهم کند.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!