19 جلسه سخنرانی استاد پناهیان با موضوع جهاد تبیین

جهاد تبیین و ضرورت اصلاح برداشت‌ های ناروا از دین، جلسه هجدهم

جهاد تبیین و ضرورت اصلاح برداشت‌ های ناروا از دین، جلسه هجدهم
کاربر 102
0
۱۱ تیر ۱۴۰۱

سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع “جهاد تبیین و ضرورت اصلاح برداشت‌ های ناروا از دین”، جلسه هجدهم، سال ۱۴۰۱

در مورد تلقی ناروا از دین به پنج مورد اشاره کردیم و گفتیم که یکی از تلقی های ناروا داشتن تلقی زیادی اعتقادی از دین است. دوم، داشتن تلقی زیادی اخلاقی از دین است. سوم، داشتن تلقی زیادی عاطفی از دین است. چهارم، داشتن تلقی زیادی احکامی از دین است. پنجم، داشتن تلقی زیادی فردی دانستن از دین است. این تلقی ها واقعا در میان جامعه و مردم هست. حالا می خواهیم به تلقی های صحیح رایج از دین در جامعه بپردازیم. دین یک امر واقعی است، عین آنچه که دانش به سراغ آن می رود، یعنی هر دستوری که در دین صادر می‌شود صرفاً جنبه خصوصی و معنوی ندارد بلکه تمام دستورات دین آثار وضعی دارد و حکایت از واقعیت دارد. اگر می بینید در دین مقدساتی وجود دارد هم به دلیل این است که دین ارتباط با بزرگترین واقعیت عالم پیدا می کند. عظمت موجب قداست می شود، دین یک مقوله واقع گرایانه و دانشی است. جدایی حوزه از دانشگاه در قرن اخیر به دلیل اختلافاتی است که علم با کلیسا داشته است. علم و دین دو مسیر جدا از هم دارند و هر کدام مسیر خودشان را طی می کنند. علامه طباطبایی در تفسیر قرآن می فرماید حق در قرآن یعنی واقعیت و حق طلب بودن، به معنای واقع گرا بودن است. ایمان میوه علم است. الان اینگونه نیست که ما در زندگی مادی مان، همه زندگی مان را تجربه کنیم و پیش برویم. راه های رسیدن به واقعیت متفاوت است، گاهی تجربه، گاهی حکمت و گاهی آزمایش است. حکمت، انسان را سریعتر از تجربه به واقعیت می رساند. دسترسی به غیب از طریق آثارش است ولی آثار امور غیبی پیچیده است و نیاز به نگاه کلان دارد. ایمان یعنی امنیت یافتن به وسیله دیدن اینکه اتفاقات عالم همه دست خداست. تقوا به معنی مراقبت است.

دریافت

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!