نگاهی به فعالیت های یک امام محله؛

از زمین فوتبال تا حل مشکلات نیازمندان+ فیلم

از زمین فوتبال تا حل مشکلات نیازمندان+ فیلم
مجتبی عظیمی
0
۱۲ تیر ۱۴۰۱

حجت الاسلام صادق علی اکبری، روحانی مستقر در شهر محمدیار است که همزمان با تبلیغ به مربی گری و داوری فوتبال می پردازد و این کار را فرصتی برای جذب جوانان به دین می داند.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، بسیاری از روحانیون در قالب طرح هجرت، روحانی مستقر، امامان محله و حتی روحانیونی که از هیچ سازمان و مجموعه ای مورد حمایت قرار نمی گیرند اما برای تبلیغ دین و حل مشکلات مردم از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.

حجت الاسلام صادق علی اکبری از روحانیون مستقری است که در کنار امر تبلیغ به مسئله ورزش نیز می پردازد و معتقد است این کار در جذب جوانان به مسجد بسیار موثر بوده است و حجت الاسلام علی اکبری به دیگران نیز توصیه می کند که در این امر وارد شوند و با جوانان و مردم ارتباط قوی برقرار کنند.

به سراغ وی رفتیم و مصاحبه ای را با وی انجام دادیم که در ادامه می خوانید :

اول خودتان را معرفی بفرمایید؟

صادق علی اکبری هستم متولد ۱۳۶۹ در شهر محمدیار شهرستان نقده، و اصالتا هم اهل این شهر هستم.

سال ۸۳ وارد مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام شهرستان نقده شدم و سطح یک را در این مدرسه به پایان رسانده و برای ادامه تحصیلات سطح دو و سه به شهرهای خوی و تبریز رفتم و در تبریز محضر آیت الله محسن مجتهد شبستری درس خارج خواندم.

از فعالیت های تبلیغی خودتان بفرماید و این که چه سالی وارد عرصه تبلیغ شدید؟

از اوائل طلبگی تقریبا فعالیت های فرهنگی و تبلیغی را به صورت غیر رسمی و به عنوان مربی حلقه های صالحین و … شروع کردیم و در سال ۹۲ به لباس مقدس روحانیت ملبس شدم و از همان زمان جهت تبلیغ به مدارس اعزام می شدم و برای جوانان و نوجوانان احکام شرعی و اعتقادات و.. بیان می کردیم و مؤسسه قرآنی داریم و آن جا به تدریس و آموزش قرآن به نوجوانان و جوانان می پردازیم.

چه سالی به عنوان روحانی مستقر انتخاب شدید؟

به درخواست امام جمعه محمدیار که نیاز به حضور تبلیغی ما در شهر بود، از سال ۹۵ به عنوان روحانی مستقر مشغول به فعالیت شدم و هنوز هم استمرار دارد.

از فعالیت های شاخص خود در مسجد و شهرستان بگویید؟

در کنار فعالیت های روزانه اعم از برگزاری نماز و منبر و مراسم های دینی و ملی که در مسجد برگزار می شود، گروه های متعددی با همکاری هیئت امنا و پایگاه بسیج مسجد، از جوانان، افراد مسن و با تجربه و بانوان برای احصاء مشکلات محله و شهر و حل آن ها تا حد امکان راه اندازی کردیم که یکی از آن گروه ها، وظیفه شناسایی نیازمندان، و خیرین شهر و شهرستان را دارد.

نیازمندان محله و شهر شناسایی و لیست بندی شده است و کمک هایی تحت عنوان بسته های معیشتی و … به صورت ماهانه یا دو ماه یکبار بین آن ها توزیع می شود.

در کنار شناسایی نیازمندان به شناسایی خیرین هم همت گماشتیم، چرا که همه کمک های ما به نیازمندان از طریق کمک های خیرین جمع آوری می شود.

در محلات افراد مسن و سالخورده که توانایی طبخ غذا ندارند، شناسایی شده اند و گروهی از بانوان عهده دار پخت غذا به آنها هستند و هر شب به صورت مستمر انجام می شود و در ایام ملی و مناسبتی این پخت غذا به صورت انبوه انجام و بین افراد عادی جامعه هم توزیع می شود.

از سر زدن به نیازمندان، سالخوردگان و عیادت بیماران محله هم بگویید؟

سخن یک طلبه و روحانی زمانی می تواند در مردم موثر واقع شود که خودش در بین آنها باشد، در بسیاری از مواقع مردم بیشتر به دلگرمی نیاز دارند تا کمک های مادی و لذا تلاشم این است که به دیدار و عیادت افرادی که به دلیل بیماری بستری هستند و یا اشخاص مسنّ، بروم و از آن ها دلجویی کنم.

در عرصه داوری و مربیگری فوتبال هم فعالیت می کنید، بفرمایید چرا به این عرصه روی آوردید؟

قبل از طلبگی به ورزش فوتبال علاقه داشتم حتی به عنوان بازیکن برتر استانی در رده نوجوانان هم انتخاب شدم و از مسئولین وقت لوح تقدیر گرفتم، خودمان باشگاه ورزشی تحت عنوان الغدیر راه اندازی کرده بودیم که در کنار برادر بزرگم فعالیت می کردم.

بعد از طلبگی، در کنار علاقه به این ورزش یکی از ابزارهایی که می شد با جوانان و نوجوانان ارتباط برقرار کرد و آن ها را به مسجد و هیئت کشید همین فوتبال و ورزش بود و لذا برای مباحث تبلیغی وارد عرصه مربیگری فوتبال شدم.

چه سالی وارد این عرصه شدید و دلیل آن چه بود؟

ورود من به عرصه ورزشی به دوران نوجوانی و قبل از طلبگی برمی گردد که عرض کردم که در این عرصه فعالیت داشتم و تا سال ۹۷ تقریبا در عرصه مربیگری فعالیت داشتم و در آن سال به تشویق برادرم که خودش هم مربی و هم دارو فوتبال است در کلاس های تعیین سطح داوری شرکت کردم و بعد از آن مسابقات مختلف شهرستانی و استانی را صوت زدم و اخیرا مسابقات جام رمضان مهاباد را قضاوت کردم .

واکنش مردم از این که یک طلبه وارد عرصه داوری و مربیگری فوتبال شده چیست؟

خطرهای زیادی جوانان و نوجوانان را تهدید می کند و خانواده ها یکی از دغدغه هایشان این است که فرزندان خود را به مکان هایی بفرستند که آرامش خاطر داشته باشند، و طبیعتا از این که مربی فرزندانشان یک طلبه و امام جماعت است استقبال می کنند و به همین دلیل هم کمک های متعددی به باشگاه می کنند.

از تأسیس باشگاه ورزشی گفتید، بفرمایید از چه سالی راه اندازی کردید و و این که آیا کمکی از سوی مسئولین به شما جهت اداره باشگاه شده است یا نه؟

از سال ۸۱ باشگاه الغدیر را به همت برادر بزرگم که خودش مربی قرآنی هم هست، با هدف جذب و تربیت جوانان راه اندازی کردیم و ضمن فعالیت در رده های پایه فوتبالی، در مسابقات شهرستانی، استانی و کشوری نیز شرکت کرده ایم.

در عرصه های ورزشی حمایت خاصی از سوی مسئولین ندیدم و بیشتر از سوی خیرین کمک جمع آوری می کنیم و امروزه هزینه شرکت در مسابقات و خرید لوازم و لباس ورزشی بسیار سنگین است و خانواده ها از این که فرزندانشان در یک جو سالم حضور پیدا می کنند، خودشان داوطلبانه کمک می کنند و ما خودمان این گونه باشگاه را مدیریت می کنیم.

در این ۲۰ سال توانسته اید بازیکنی را در عرصه های ملی به فوتبال معرفی کنید؟

بیشتر فعالیت های ما در رده های پایه است که عموما با نونهالان و نوجوانان سر و کار داریم و به تربیت و تعلیم آن ها می پردازیم، از جمله افرادی که در باشگاه ما تربیت شده است، محمدرضا آزادی است که بازیکن “الغدیر محمدیار” بود و در تیم های تراکتورسازی و استقلال تهران و لیگ بلژیک بازی کرده است. ما بازیکنان متعددی را به لیگ های استانی و کشوری فرستادیم.

آیا توانسته اید از طریق فوتبال جوانانی را به مسجد جذب کنید؟

اکثر اعضای باشگاه جذب مسجد و پایگاه شده اند و امروز از نمازگزاران هستند و در امور مسجد کمک می کنند و در هیئت و کلاس های قرآنی شرکت می کنند. خودم مداح هستم و در هیئت مداحی می کنم و تقریبا در همه برنامه ها با نوجوانان و جوانان هستم.

از فعالیت های هیئت خودتان هم بفرمایید:

از همین نوجوانان و جوانانی که به مسجد و فوتبال می آیند هیئت هفتگی راه اندازی کردیم، که خودم هم روحانی آن هستم و هم مداحش، البته نوجوانان و جوانان خودشان از برگزار کنندگان اصلی این هیئت هستند و مداحی می کنند، معتقدم هیئت یک نرم افزار دینی است که بهترین فرصت را برای جذب جوانان به دین فراهم می کند.

هیئت هفتگی ما هر هفته دایر است و در منازل اهالی و مسجد و … برگزار می شود که اکثر شرکت کنندگان آن جوانان و نوجوانان هستند.

آیا خانواده تان در امر تبلیغ شما را یاری می کنند؟

همسر بنده لیسانس حقوق هستند و برای بانوان مسجد و پایگاه کلاس های قرآنی و معارفی به صورت هفتگی برگزار می کند و این برنامه ها در مناسبت های ملی و مذهبی هم برقرار است.

اگر حرفی دارید که نزده اید، بفرمایید؟

از مسئولین عزیزی که به انعکاس فعالیت های روحانیون همت می کنند، تشکر می کنم. در موارد متعددی فعالیت های ما به دلیل نبود رسانه و عدم انعکاس آن دیده نمی شد، از روحانیون می خواهم به عرصه های ورزشی ورود کنند که فرصت بسیار خوبی برای جذب جوانان به مسجد است.

 

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری حوزه

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!