نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی خبر داد؛

آئین نامه زکات در شرف نهایی شدن است

آئین نامه زکات در شرف نهایی شدن است
رضا رفیعی‌مهر
0
۱۶ تیر ۱۴۰۱

حجت الاسلام ربانی ضرورت برگزاری نشست های استانی در حوزه زکات را یادآور شد و گفت: آئین نامه زکات پس از سال ها توقف تدوین و به دولت ارسال شده که امیدواریم به زودی به تصویب برسد.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، روز دوم دوره تکمیلی «زکات، مایه برکات» با حضور حجت الاسلام سید حسن ربانی نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی، حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر جعفری سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در امر زکات و محسن مسعودیان مدیرکل کمیته امداد امام خمینی قم از صبح امروز آغاز شد.
حجت الاسلام ربانی در این دوره اهمیت موضوع زکات را یادآور شد و گفت: نیازمندیم تا جلسات اینچنینی را باید در استان های دیگر داشته باشیم و موضوعات فقهی و علمی زکات نیز در جلسات مطرح شود.

 

آیین نامه زکات در شرف نهایی شدن است

نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی تدوین آئین نامه زکات را یادآور شد و اضافه کرد: پس از معطل ماندن چندین ساله آئین نامه زکات حالا این آیین نامه تدوین و به دولت فرستاده شده است که انشالله به زودی تصویب خواهد شد. روحانیون و امامان محله احیاگر اصلی زکات هستند و دیدگاه آن ها باید شنیده شده و در شورای زکات مطرح شود.
وی تصریح کرد: نسبت به زکات غفلت شده و ما امیدواریم با کمک روحانیون این غفلت را جبران کنیم روحانیون باید قدر کار خود را بدانند چراکه روحانیت شغل انبیای الهی است و اگر یک نفر به دست روحانی هدایت شود اتفاق بسیار ارزشمندی است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم در این برنامه با اشاره به برنامه طراحی شده در دوره «زکات، مایه برکات» گفت: این برنامه در جایگاه خود قرار دارد و بسیار هدفمند طراحی شده است.
وی به ویژگی و برکات زکات پرداخت و افزود: زکات باید توانمند ساز باشد و موجب قیام باشد و نه موجب قعود. بنابراین زکات باید موجب حرکت شود. زکات باید ارزش افزوده ایجاد کند.
مسعودیان به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: زکات باید تمدن ساز باشد. زکات اگر بتواند سطح رفاه مردم را بالا ببرد خودش مبلغ زکات است و ما نمونه های زیادی را در این خصوص دیده ایم. بهترین راهکارها در حوزه توسعه زکات را ما می توانیم در بیانات امیرالمؤمنین(ع) ببینیم.

 

لزوم نزدیک شدن مباحث علمی و عملی در حوزه زکات

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) مشکلات جاری در موضوع زکات را یادآور شد و گفت: لازم است تا مدیران کمیته امداد در این خصوص آموزش هایی را ببینند و مباحث علمی و میدانی در این عرصه به هم نزدیک شوند. باید تمام دستگاه ها پای کار زکات بیایند. به این شکل بسیاری از مشکلات زکات حل می شود.
بخش دوم این برنامه به بوم نگاری اختصاص داشت. در این بخش امامان محله حاضر در گروه های جداگانه مشکلات و راهکارهای توسعه پرداخت زکات را بررسی و نماینده هر گروه به ارائه ایده ها و راهکارهای احصا شده توسط گروه در این خصوص پرداختند.
نمایندگان گروه ها، در ارائه بوم های خود شفاف نبودن محل مصرف زکات برای مؤدیان، عدم توانمندی عاملین در گفتمان سازی در مناطق و عدم تبیین اهمیت و جایگاه زکات به عنوان مشکلات اصلی در مسیر توسعه زکات عنوان کردند.
برگزاری دوره های تبیین زکات برای مبلغین، تشکیل شورای زکات از افراد خوش نام و معتمد، ایجاد انگیزه برای مؤدیان زکات با تکریم و تشویق آن ها، دخیل کردن معتمدین محلی در تصمیم گیری برای مصرف زکات و ارائه گزارش های مستند از مصرف زکات به مردم از جمله راهکارهایی بود که توسط امامان محله برای توسعه فرهنگ زکات مطرح شد.
گفتنی است، روز اول این نشست نیز به مباحث مختلفی پرداخته شد. حجت الاسلام محلاتی معاون راهبری بنیاد هدایت اشاره به ویژگی های تمدن اسلامی از نگاه رهبر معظم انقلاب، تأکید کرد: با اجرای مناسک فردی صرف نمی توانیم مقدمه ساز ظهور باشیم؛ هرچند که خودسازی و ارتباط قلبی و فردی، دعا و توسل هم برای این کار لازم است اما کافی نیست. باید جامعه بشری برای دوران ظهور آماده شود و مسیر این آماده سازی از تحقق تمدن نوین اسلامی می گذرد.
در ادامه حجت الاسلام کاظمی مباحث مرتبط با زکات و شیوه های دعوت مردم به زکات را بیان کرد. بوم نگاری بخش دیگری از این دوره بود که با مشارکت امامان محله انجام شد. در این بخش ایده ها و تجربیات امامان به اشتراک گذاشته شد.
بوم نگاری و ارائه ایده های مرتبط با موضوع زکات بخش دیگری از برنامه روز نخست بود. ارائه مباحثی در خصوص گفتمان امامت و بهره گیری از حلقه های میانی توسط حجت الاسلام غلامی و روایت جهاد توسط مصطفی کرفی بخش های دیگر این برنامه بود.

در دیگر رسانه ها ببینید:

خبرگزاری شبستان

خبرگزاری حوزه

 

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!