حجت الاسلام و المسلمین پناهیان مطرح کرد؛

حکمرانی مردمی مسجد محور؛ ایده‌ای که تحقق عدالت و پیشرفت به آن وابسته است+فیلم

حکمرانی مردمی مسجد محور؛ ایده‌ای که تحقق عدالت و پیشرفت به آن وابسته است+فیلم
مجتبی عظیمی
0
۱۸ تیر ۱۴۰۱

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت ایده حکمرانی مردمی مسجد محور را مبنای شکل گیری انقلاب اسلامی دانست و گفت: اصل و اساس انقلاب نیز بر همین ایده استوار بوده و تحقق عدالت و پیشرفت جامعه نیز به معنای واقعی کلمه به تحقق این ایده وابسته است.
شد.
به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان عضو هیئت امنای بنیاد هدایت در گفت و گویی گفت: حکمرانی اسلامی در جامعه به مردم سالاری نزدیک تر است. رهبر معظم انقلاب مردم سالاری دینی را به معنای سالار قرار دادن مردم نه فقط در زمان انتخابات بلکه در تمام امور می دانند. مردم باید در تمام سطوح مشارکت داشته باشند و مساجد پایگاهی برای ارتباط و پیوند با یکدیگر باشد.

مردم در مسجد به قدرت قابل‌ اعتماد تبدیل می‌شوند
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت، با اشاره به اینکه بهترین هسته برای حمکرانی اسلامی همان هسته مردمی است، بیان کرد: وقتی مردم در محیطی مانند مسجد ارتباط وثیق پیدا کنند به یک قدرت قابل اعتماد تبدیل می‌شوند که می‌توان بسیاری از مسئولیت های جامعه را به آن‌ها واگذار کرد.

مسجد محله عامل شکل گیری انسجام اجتماعی
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان، مسجد را محلی برای شکل گیری انسجام اجتماعی دانست و گفت: مسجد محل ارتباط عمیق و اعتماد مردم به یکدیگر است که انسان را از فردی زندگی کردن خارج کرده و به زندگی جمعی می‌رساند‌.

وی حکمرانی نرم مسجد محور را ایده مرکزی بنیاد هدایت عنوان و تصریح کرد: ایده و نظریه اولیه بنیاد هدایت بر ارتباط جمعی جامعه تکیه دارد و بر ایمان مردم استوار است که افراد در آن احساس امنیت می‌کنند.

استاد حوزه علمیه در بیان عناصر مورد نیاز برای اداره امور جامعه عنوان کرد: ارتباط و انسجام اجتماعی همراه با تقوا و تدین یکی از عناصری است که برای اداره امور جامعه باید مورد استفاده قرار بگیرد‌.

امام جماعت با کمک مردم مشکلات خودشان را برطرف می‌کند
عضو هیئت امناء بنیاد هدایت، عنصر دیگر را امام جماعت دانست و اضافه کرد: امام جماعت افراد جامعه را با سرپرستی به سمت اهداف اجتماعی سوق می‌دهد و با کمک مردم مشکلات مردم را حل می کند.

وی یادآور شد: این دو عنصر ولایت طولی و ولایت عرضی در مبنای حکمرانی اسلامی و مبنای مردمی شدن حکمرانی و تحقق مردم سالاری است. این دو عنصر هسته کوچک جریان با عظمت امت و امام را شکل می‌دهد.

تحقق عدالت و پیشرفت در گرو اجرای حکمرانی مردمی مجد محور است
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان به آثار برکات اجرایی شدن ایده بنیاد هدایت اشاره کرد و گفت: این ایده منجر به احساس مسئولیت اجتماعی می‌شود و نقش مردم را در اداره امور افزایش می‌دهد که این ایده بسیار مقدس بوده و کلیدی است که انقلاب اسلامی بر آن بنا شده‌است.

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت ایده مرکزی بنیاد را فوق العاده خواند و بیان داشت: همین امر بود که باعث شکل گیری انقلاب اسلامی شد. در بسیج و دفاع مقدس مساجد پایگاه و مبداء اعزام و حرکت و ایجاد انگیزه بود و بار دفاع مقدس بر پایه همین ایده بنیاد هدایت بوده و اصل و اساس انقلاب نیز بر همین ایده استوار است. پیشرفت جامعه و تحقق عدالت به معنای واقعی کلمه به آن وابسته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان عنصر کلیدی دیگر را تمدن اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: این از خود گذشتگی و ایثار است که عنصر مردمی بودن را تضمین می‌کند که این در تمدن غربی به هیچ وجه دیده نمی‌شود، مردمی بودن تمدن اسلامی یا حکمرانی در آن به واسطه عنصر ایمان محقق می‌شود که جایگاه تحقق و تجلی آن مسجد است.

وی با اشاره به آیه ۹۶ سوره مبارکه مریم گفت: با دقت در این آیه مبارکه عبارت «ودّا» مهربانی بین مؤمنین عامل ایجاد مواسات و ایثار در جامعه معرفی شده و این ایثار و از خود گذشتگی باعث انسجام اجتماعی می‌شود که هسته مرکزی آن در مساجد است.

امامت جماعت باید به عنوان شغل مهم اجتماعی تلقی شود
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان هدف مقدس بنیاد هدایت گفت: امامت جماعت را باید به عنوان شغل مهم اجتماعی تلقی کرد ، این شغل از همه ابعاد بالا بوده و ائمه جماعات باید مسئول پیاده کردن حکمرانی اسلامی باشند، امام جماعت باید معنای لفظ امام را محقق کند.

مسئولیت امام جماعت نیازمند باز تعریف است
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت در بخش دیگری گفت: اگر دو موضوع فرهنگ سازی شود موفقیت‌های فراوانی به دست می‌آید، اول اینکه مسئولیت امام جماعت باید باز تعریف شود ،دوم اینکه مأموریت مسجدی بودن را تبیین کنیم و بدانیم که مسجد صرفا برای پیوند با خدا نیست بلکه مسجد محلی برای ارتباط و پیوند با دیگر آحاد جامعه است .

در دیگر رسانه ها ببینید:

خبرگزاری فارس

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!