مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در کشور آلمان:

یافتن قصه زندگی نخستین گام برای دست‌یابی به نقشه تربیتی است

یافتن قصه زندگی نخستین گام برای دست‌یابی به نقشه تربیتی است
مجتبی عظیمی
0
۲۹ تیر ۱۴۰۱

حجت الاسلام ترابی نقشه تربیتی را دارای چند گام مهم دانست و گفت: نخستین گام آن، یافتن قصه زندگی است و بهترین منبع برای یافتن این قصه، قرآن و داستان و حکایات انبیا می‌باشد.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، جلسه درس اخلاق به همت واحد بانوان بنیاد هدایت و با ارائه بحث توسط حجت الاسلام ترابی گیلانی برگزار شد.

حجت الاسلام ترابی گیلانی مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در این جلسه و در جمع همسنگران بنیاد هدایت پیرامون موضوع نقشه تربیت اظهار داشت: وقتی صحبت از نقشه تربیت می‌شود، در واقع باید به دنبال مدل‌های تربیتی رفت.

وی افزود: قرآن منبع تربیت محسوب می‌شود، اما این کتاب در حد باورها و عقاید است و گاهی نیز اهداف اصلی را بیان می کند که باید برای خودسازی، این باورها و اهداف را تبدیل به یک مدل نمود.

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا به مراحل دست یابی به این مدل اشاره و عنوان کرد: باید در ابتدا از مرحله باور به مرحله فلسفه، سپس به مرحله نظریه و بعد به مرحله مدل و دستورالعمل‌های عملی رسید.

وی ادامه داد: این نقشه تربیتی به دست مربیان است و امام محله و همسر او به عنوان شریک این زندگی، از جمله کسانی هستند که نقش مربی را عهده‌دار هستند و باید به مهارت‌های نقشه مسلط باشند.

حجت الاسلام ترابی با اشاره به فایده دست یابی به مدل تربیتی گفت: ما به‌دنبال رسیدن به یک مدل تربیتی هستیم و فایده دستیابی به آن این است که می آموزیم در چه ابعادی باید خودسازی کرد که به جامعه سازی و در نهایت تمدن سازی منتهی شود.

وی با بیان اینکه نقشه تربیتی دارای چند گام و محور مهم است، خاطرنشان کرد: نخستین گام، یافتن قصه زندگی است و بهترین منبع برای دست‌یابی به آن، قرآن و قصه‌های انبیا می‌باشند.

حجت الاسلام ترابی بر مطالعه قصه‌های قرآن تأکید کرد و گفت: قصه های قرآن را بخوانید، آن‌ها را در خیال خود پرورش دهید و برای دیگران از جمله فرزندانتان روایت کنید.

وی همچنین به علت قصه‌گویی قرآن اشاره و عنوان کرد: علت بیان قصه در این کتاب آسمانی این است که قصه می‌تواند نقش عظیمی در تربیت انسان‌ها ایفا کند.

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا با تأکید بر توجه به قصه انبیا، اهل بیت(س) و یاران آن‌ها بیان داشت: هرکدام از این قصه‌ها حاوی نکات قابل توجهی است و توجه به این قصه‌ها، یکی از گام های مهم برای خودسازی محسوب می‌شود.

وی قصه‌ زندگی را دارای دو بخش دانست و گفت: یک بخش مطالعه قصه انبیا و بخش دوم توجه به قصه زندگی خود و یافتن نقش اصلی خودمان در جامعه کنونی است.

حجت الاسلام ترابی قصه‌‌گویی را یکی از ابزارهای مهم تربیت خواند و به فواید آن برای مربیان نیز اشاره و بیان کرد: سعی کنید جنبه های مختلف قصه‌ها را پردازش، نکات تربیتی آن‌ها را استخراج و آن را برای دیگران روایت کنید که اینکار علاوه بر تأثیری که بر روی مخاطبان شما دارد، پردازش این قصه‌ها می‌تواند مربی را نیز به کمال برساند.

گفتنی است، این سلسله جلسات از این پس به صورت هفتگی ویژه شبکه راهیاری و همسنگران بنیاد هدایت برقرار خواهد بود.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!