در گفت‌وگو با مدیر دفتر پژوهش و مدیریت دانش بنیاد هدایت تشریح شد؛

گزارشی از غرفه بنیاد هدایت در نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران ۱۴۰۱/ ارائه فناوری حکمرانی اسلامی+فیلم

گزارشی از غرفه بنیاد هدایت در نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران ۱۴۰۱/ ارائه فناوری حکمرانی اسلامی+فیلم
مجتبی عظیمی
0
۰۶ مرداد ۱۴۰۱

حجت‌الاسلام موحد با اشاره به حضور بنیاد هدایت در رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران، گفت: معرفی الگوی مدیریت محلی با ارتقای ائمه جماعت و تبدیل آنها به امام محله و پیشنهاد تشکیل و تقویت گروه‌های دارای جهت‌گیری تمدنی از اقدامات بنیاد در این رویداد است.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام «مهدی موحد» با اشاره به برگزاری نخستین رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران، اظهار کرد: بنیاد جامعه‌پردازی هدایت با ایده خاص برای حکمرانی مردمی و با غرفه مسجد جامعه‌پرداز در این رویداد حضور دارد و پیشنهاد مدیریت محله و حل مسائل محلی در حوزه های مختلف با محور امام جماعت را عرضه کرده است.

مدیر دفتر پژوهش و مدیریت دانش بنیاد هدایت ادامه داد: یعنی پای کار آوردن مردم در حل مسائل نظیر آنچه در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس تجره کرده ایم. دولت های متمرکزی که ساختارشان از غرب به ما رسیده تا جایی می تونند مشکلات را حل کنند لذا باید مردم پای کار بیایند. این ساختاری که پیشنهاد می شود بر اساس سنت های الهی است که خدا در قرآن می فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» یعنی همه اهداف انبیاء برای این بود که مردم خود برای اقامه قسط و عدل قیام کنند.

وی تصریح کرد: مسجد به عنوان نهاد اصالت دینی این کارکردها را از آغاز پیدایش در صدر اسلام داشته تا دیگر دوره های طلایی حیات خود که در کنار عبادت و اقامه نماز، فعالیت های مختلف اعم از تعلیم و تربیت، تجهیز لشکر و جنبه هایی از اقتصاد در آن انجام شده است؛ یعنی همه فعالیت های اجتماعی حول حقیقت درخشان نماز شکل گرفته است.

حجت الاسلام موحد در ادامه ابراز کرد: بنیاد هدایت در ۵ هزار نقطه در کشور اعم از شهرها، روستاها و حاشیه شهرها امامان جماعات را مخاطب قرار داده تا با تعالی شبکه امامت، امامان فعال در مساجد تبدیل به امام محله شوند؛ به قول سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، امامت جماعت فقط امام مسجد نیست بلکه باید برای همه محله کار کند.

مدیر دفتر پژوهش و مدیریت دانش بنیاد هدایت اعلام کرد: بدین منظور و برای رشد امام جماعت و تبدیل این جایگاه به امامت محله، مجموعه خدماتی را تامین و در رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران آنها را معرفی و عرضه کرده ایم. در این باره انحصاری نداریم و اگر مجموعه و نهادی برنامه و ظرفیتی برای تبدیل امام جماعت به امام محله دارد، امکان معرفی در غرفه مسجد جامعه‌پرداز برایش وجود دارد.

وی معرفی جایگاه شریکه‌الامام و تقویت این عنصر مهم را از دیگر فعالیت های غرفه مسجد جامعه‌پرداز در رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران معرفی کرد و گفت: سه کار عمده را پیشنهاد داده ایم؛ نخست تقویت پیوندهای اجتماعی در محله اعم از پیوندهای خانوادگی، همسایگی و اخوت چون این از حل مسئله هم چه‌بسا مهمتر است؛ دومین اقدام حل مسائل توسط مردم است که برای این مهم کتابی تدوین شده و روال حل مسئله توسط مردم را گام به گام عرضه کرده ایم.

حجت الاسلام موحد اضافه کرد: سومین پیشنهاد بنیاد، مربوط به تقویت نهاد امامت است، در این راستا برنامه هایی به ائمه جماعات ارائه شده تا هم خود و هم خانواده شان و هم حلقه های میانی در محلات تقویت شوند. برای تقویت حلقه های میانی که در بیانیه گام دوم انقلاب جایگاهی ویژه دارند، از ائمه جماعات خواسته‌ایم گروه های فعال و دارای جهت‌گیری تمدنی، تشکیل و تقویت شوند.

وی در ادامه بیان کرد: عرضه محصولات دانش بنیان، معرفی فناوری راهیاری (شیوه ویژه ارتقای امام)، فناوری گعده که باعث شبکه سازی می شود، فناوری حل مسئله، مبنای امام محله و نسبتی که با ولی فقیه دارد، عرصه اسناد و کتاب ها و نیز معرفی سند ملی مسجد از دیگر فعالیت های غرفه مسجد جامعه‌پرداز در رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران است.

حجت الاسلام موحد با بیان اینکه ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان در نخستین رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران حضور دارند، خاطرنشان کرد: این رویداد ویژه بازدید مدیران ارشد و میانی است و تا کنون شخصیت هایی همچون سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حجت الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و برخی فرمانداران و ائمه جمعه از آن بازدید کرده اند.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!