از سوی حجت الاسلام ترابی مطرح شد؛

اهمیت تبیین قصه‌های قرآنی و نقش آن در تربیت کودکان+صوت

اهمیت تبیین قصه‌های قرآنی و نقش آن در تربیت کودکان+صوت
حسین فلاح مراد
0
۱۳ مرداد ۱۴۰۱

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا بر بیان قصه‌های قرآنی برای کودکان تاکید کرد و گفت: کودکان را با قصه‌های قرآنی انس دهید تا زندگی آن‌ها متحول شود و بدون شک این بهترین نوع تربیت است و پس زمینه روح و جان کودک را می‌سازد.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام حمیدرضا ترابی گیلانی مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در جلسه هفتگی درس اخلاق که به همت واحد بانوان بنیاد هدایت و ویژه شبکه راهیاری شریکه الامام و راهیاران شهرستانی برگزار شد، در ادامه سخنان هفته گذشته خود پیرامون قصه‌های قرآنی اظهار داشت: اصلی ترین قصه‌ها، قصه‌های قرآنی است که باید نسبت به خوانش قصه‌های قرآن و به اشتراک گذاری آن با دیگران اهتمام داشت.
او قصه‌های قرآن را به ۳ قسم کلی تقسیم کرد و بیان داشت: قصه‌های قرآن یا به صورت کلان یا خرد و یا میانی است که قصه‌های کلان، کلیت زندگی انسان‌ها را در نظر می‌گیرد و سؤال‌های اساسی بشر را پاسخ می دهد، قصه‌های خرد نیز مسئله‌های جزئی را بیان می‌کند و روایت‌های میانی نیز بینابین این دو می‌باشد.
حجت الاسلام ترابی افزود: حکایت خلقت آدم و حوا، قصه آفرینش انسان، نبرد دائمی حق و باطل تمثیلی برای قصه‌های کلان می‌باشد و قصه هارون و موسی، آتش و نمرود حضرت ابراهیم، یأجوج و مأجوج از قصه های خرد قرآن هستند و قصه هایی نیز در مقیاس میانی وجود دارد که قصه کامل حضرت یوسف، قصه غدیر خم، قصه هل اتی و قصه مباهله از این قبیل قصه‌ها می‌باشند.
او بر توجه به هر سه قسم این قصه‌ها تأکید کرد و گفت: به هر سه قسم این قصه ها توجه کنید و کودکان را با آن‌ها انس دهید تا زندگی بچه ها متحول شود و بدون شک این بهترین نوع تربیت است و پس زمینه روح و جان کودک را می‌سازد.
مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا افزود: وقتی قصه زندگی انسان ساخته شد، آن وقت انسان برای حرکت خود نقشه در دست خواهد داشت و از مسیر منحرف نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: یافتن قصه زندگی؛ نخستین گام برای دست یابی به نقشه تربیتی

وی همچنین با توصیه به قرائت قرآن همراه با ملودی و معنا برای کودکان اعلام داشت: قرائات زیبای قرآن همراه با توجه به معانی آن را تعقیب کنید که این‌ها نیز دارای برکات بسیاری می‌باشد.
حجت الاسلام ترابی در ادامه پیرامون موضوع شخصیت شناسی بیان داشت: هر قصه دارای یک شخصیت است و طبق تعاریف دانشمندان شخصیت‌ها به دو نوع برون گرا و درون گرا تقسیم می‌شوند که هر یک از این دو ویژگی واقعیتی در درون افراد است که با تمرین، این ویژگی‌ها قابل تغییر است، اما آن چیزی که اهمیت دارد توجه به خودشناسی است.
وی در ادامه مجموع انسان‌های درون گرا و برون گرا را به ۴ مدل تقسیم و تصریح کرد: برخی از انسان‌ها حس گرا هستند که چنین افرادی حواس پنجگانه دقیقی دارند و برخی نیز شخصیت شهودی دارند، دسته سوم را نیز انسان‌های احساسی و عاطفی تشکیل می‌دهند و در مدل چهارم افرادی با شخصیت های فکری قرار دارند که اهل تفکر هستند و جامعه نگری بیشتری دارند.
حجت الاسلام ترابی در دسته بندی دیگری ۴ نوع شخصیت برای افراد قائل شد و گفت: برخی از افراد همچون حضرت عباس(ع) شخصیت معنوی فوق العاده‌ای داشتند و برخی نیز دارای شخصیت معنوی عالی و بعضی دیگر شخصیت معنوی ضعیفی دارند و نوع چهارم افرادی کاملا مادی هستند که به معنویات زندگی توجهی ندارند.
وی در پایان ادامه داد: ویژگی‌های هر یک از این دسته بندی‌ها با ترکیب با ویژگی‌های دسته‌های دیگر، شخصیت‌های متفاوتی را می‌سازند؛ اما آنچه در این میان حائز اهمیت است شخصیت شناسی و پی بردن به ویژگی‌های شخصیتی خود و تلاش برای بهبود این ویژگی‌ها می‌باشد.

false درس اخلاق (۳) کم حجم

در دیگر رسانه‌ها ببینید:

وب سایت سازمان تبلیغات اسلامی

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!