مروری بر نکات حجت الاسلام ترابی در جلسه درس اخلاق این هفته؛

خودشناسی؛ مهمترین فایده شخصیت شناسی+صوت

خودشناسی؛ مهمترین فایده شخصیت شناسی+صوت
حسین فلاح مراد
0
۱۹ مرداد ۱۴۰۱

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا گفت: شناخت واقعی خود و ایجاد تغییر در برخی از خصوصیات اخلاقی، از مهمترین فواید شخصیت شناسی است.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام حمیدرضا ترابی گیلانی مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در جلسه هفتگی درس اخلاق که ویژه راهیاران استانی و شهرستانی شبکه شریکه الامام برگزار شد، به جمع بندی و مرور مباحث جلسات گذشته پیرامون نقشه تربیت پرداخت و گفت: نقشه تربیت دارای ۵ محور است که شامل قصه زندگی، سبک زندگی، مهارت‌های زندگی، مهارت‌های عاطفی و مهارت‌های معنوی می‌باشد.
وی به اهمیت شخصیت شناسی قصه‌ها اشاره کرد و بیان داشت: کارل گوستاو یونگ روانشناس سوئیسی در یک تقسیم بندی دوگانه، شخصیت‌ها را به دو نوع درون گرا و برون گرا تقسیم کرده است و علاوه براین یک تقسیم‌‌بندی چهارگانه دیگر نیز بیان کرده که در آن شخصیت‌ها به ۴ نوع حسی، احساسی، شهودی و فکری تقسیم شده‌اند که ترکیب این شخصیت‌ها با یکدیگر، ۸ شخصیت متفاوت را ایجاد می‌کند.
حجت الاسلام ترابی همچنین به دستاورد روانشناس معروف دیگری به نام “گیرالد دریکس” و تقسیم بندی او از شخصیت‌ها اشاره و عنوان کرد: از دیدگاه دریکس، دو مدل کلی شخصیت وجود دارد که شامل شخصیت ادراکی و شخصیت قضاوت کننده است.
وی افزود: خصوصیت شخصیت ادراکی این است که فقط ملاحظه کننده است؛ اما شخصیت داوری کننده علاوه بر مشاهده، دیگران را ارزیابی و داوری نیز می‌نماید.
مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا با بیان اینکه دیدگاه روانشناسی دینی و اسلامی نیز ۴ مدل شخصیتی برای انسان‌ها قائل است، تصریح کرد: شخصیت دارای معنویت خاص، شخصیت دارای معنویت قوی، شخصیت دارای معنویت متوسط و شخصیت مادی گرا با معنویت ضعیف از جمله موارد این نوع تقسیم بندی است که با ورود این ۴ قسم به تقسیمات دیگر، ۳۲ شخصیت گوناگون ساخته می‌شود.
او همچنین به برخی از فواید شخصیت شناسی نیز اشاره و عنوان کرد: شناخت واقعی خود و ایجاد تغییر و امکان تعدیل در برخی از خصوصیات اخلاقی خود در زمان افراط و تفریط در آنان، تربیت خود، توانایی شخصیت شناسی در زمان انتخاب شریک کار و شریک زندگی، توانایی تعامل با دیگران در مسجد، محله و درون خانواده و تربیت آنان، از جمله مزایای شخصیت شناسی می‌باشد.
به گفته حجت الاسلام ترابی برای کشف شخصیت‌ افراد دو راهکار مهم وجود دارد که پرسش و پاسخ به صورت مستقیم و غیر مستقیم یکی از این راهکارها و زیست کردن با افراد و مشاهده رفتار و اخلاق آنان، راهکار دوم پی بردن به شخصیت دیگران می‌باشد.

false درس اخلاق (۴)
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!