از سوی حجت الاسلام ترابی صورت گرفت؛

بررسی ۱۶ گونه شخصیتی در علم شخصیت شناسی+صوت

بررسی ۱۶ گونه شخصیتی در علم شخصیت شناسی+صوت
حسین فلاح مراد
0
۲۶ مرداد ۱۴۰۱

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا به بررسی ۱۶ گونه شخصیتی در علم شخصیت شناسی پرداخت که شناخت آنها در تهیه نقشه تربیت مهم است و گفت: هر فردی یکی از این شخصیت‌ها و ویژگی‌ها پررنگ‌تر می‌باشد و هیچ یک از انواع این شخصیت‌ها بر دیگری برتری ندارند.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، جلسه هفتگی درس اخلاق با موضوع شخصیت شناسی و به صورت مجازی با تدریس حجت الاسلام حمیدرضا ترابی گیلانی مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا، ویژه راهیاران استانی و شهرستانی شبکه شریکه الامام برگزار شد.

حجت الاسلام ترابی در این جلسه، پیرو مباحث مربوط به «نقشه تربیت» که در جلسات گذشته به آن پرداخته شده بود، به انواع شخصیت‌ها اشاره کرد و گفت: به صورت کلی ۴ نوع شخصیت وجود دارد که شامل تحلیلگران، دیپلمات‌ها، نگهبانان و کاوشگران است.

وی همچنین «تحلیلگران» را به ۴ گروه دیگر تقسیم کرد و اظهار داشت: تحلیلگران به ۴ قسم مجادله گر، فرمانده، منطق‌دان و معمار تقسیم می‌شوند.

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا با اشاره به ویژگی‌های هر یک از این شخصیت‌ها بیان کرد: «شخصیت‌های مجادله گر» افرادی هستند با قوه تفکر بالا و بسیار کنجکاو که در همه امور مناقشه می‌کنند، «شخصیت‌های فرمانده» نیز لیاقت رهبری دارند و از اراده و تخیلی قوی برخوردارند و انسان‌هایی بسیار جسور هستند.

وی ادامه داد: «شخصیت منطق‌دان» نیز قدرت اختراع و ابتکار دارد و بروز هوش آن‌ها در قالب نوآوری است، «شخصیت‌های معمار» نیز استراتژیست هستند و برای همه امور برنامه دارند که شخصیت امام راحل(ره) نیز اینگونه بوده است.

وی سپس نوع دوم شخصیت‌ها یعنی «دیپلمات‌ها» را نیز به ۴ دسته تقسیم کرد و اعلام داشت: «دیپلمات‌ها» شامل افراد پیکارگر، قهرمان، میانجی و حامی است که «پیکار گران» کسانی هستند که همواره دلیلی برای لبخند و شادزیستن خود دارند و انسان‌های خوش مشرب و شادی هستند، اما «شخصیت قهرمان» الهام بخش است، «میانجی‌ها» نیز شاعرمسلک و خیر اندیش هستند و خیلی اهل برهان و استدلال نیستند و «شخصیت حامی» شامل انسان‌های ساکت و پر رمز و راز است که افرادی خستگی ناپذیر هستند.

حجت الاسلام ترابی «نگهبانان» را نیز شامل ۴ مدل دانست و بیان داشت: شخصیت سفیر، مجری، مدافع و تدارکاتچی در دسته بندی شخصیت نگهبانان قرار می‌گیرند که «شخصیت‌های سفیر» شامل افرادی می‌شود که فوق العاده مراعات گر و اجتماعی هستند و سعی دارند همواره مراعات حال دیگران را کنند و مشتاق کمک به دیگران هستند.

وی افزود: ویژگی‌ افرادی با «شخصیت مجری» این است که از مدیریت خوبی برخوردار هستند و «شخصیت مدافع» نیز آدم‌های متعهد و مدافعی هستند که همیشه آماده دفاع از نزدیکان خود هستند و «تدارکاتچی‌ها» نیز عمل گرا هستند.

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا نوع چهارم شخصیت‌ها یعنی «کاوشگران» را نیز به ۴ دسته تقسیم کرد و گفت: برخی از کاوشگران از «شخصیت سرگرم کننده» برخوردارند که چنین افرادی بسیار پر انرژی و خود انگیخته هستند و برخی دیگر نیز «شخصیت کار آفرین» دارند و در واقع کسانی هستند که از زندگی در حاشیه لذت می‌برند.

وی شخصیت «ماجراجو و هنرمند» و شخصیت «چیره دست» را به عنوان دو نوع دیگر از شخصیت‌های کاوشگران معرفی و تشریح کرد: «ماجراجوها» معمولاً شامل هنرمندان می‌شود و افرادی با این نوع شخصیت علاوه بر انعطاف پذیر بودن همواره آماده تجربه و کشف کردن هستند و «شخصیت چیره دست» نیز شامل انسان‌های جسور، عمل گرا و همه فن حریف می‌شود.

حجت الاسلام ترابی در پایان اظهار داشت: به طورکلی و با مجموع دسته‌بندی‌های مذکور، ۱۶ نوع شخصیت مختلف خواهیم داشت که در هر فردی یکی از این شخصیت‌ها و ویژگی‌ها پررنگ‌تر می‌باشد و هیچ یک از انواع این شخصیت‌ها بر دیگری برتری ندارند.

false درس اخلاق (۵)
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!