حجت الاسلام عابدینی مطرح کرد؛

صبر تشکیلاتی مقدمه تحقق ارتباط ولایی با امام

صبر تشکیلاتی مقدمه تحقق ارتباط ولایی با امام
رضا رفیعی‌مهر
0
۳۱ مرداد ۱۴۰۱

 حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با تأکید بر اهمیت کار جمعی گفت: خداوند در قرآن به آحاد مؤمنان توصیه می کند که صبر داشته باشید و سپس امر به صبر جمعی می کند و این صبر ارتباط ولایی مؤمنان با یکدیگر و از سوی دیگر رابطه ولایی عظیم تری را با امام فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام محمدرضاعابدینی استاد حوزه علمیه قم در اولین جلسه از سلسله جلسات سلوک تشکیلاتی، اهمیت صبر را یادآورشد و گفت: قرآن می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ.» این آیه ابتدا توصیه به صبر آحاد مؤمنان است که «إصبروا»؛ یعنی تک تک شما صبر داشته باشید.
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت ادامه داد: در مرحلۀ دوم امر می‌کند به این‌که «صابروا»؛ یعنی صبرهایتان را با هم یکی کنید و به صورت جمعی صبر کنید، چراکه صبرِ جمعی توان صبر کردن را توسعه می‌دهد و ظرف دریافت حقایق در انسان عظیم‌تر میس شود.
وی عنوان کرد: در مرحلۀ بعد خداوند می‌فرماید که بعد از این صبرِ جمعی، «رابطوا»؛ یعنی ارتباطات ایمانی ایجاد شود. این ارتباطات از سویی، رابطۀ ولایی مؤمنان با یکدیگر است و از سوی دیگر، رابطه ولایی عظیم‌تری را، که رابطه با امامان معصوم(ع) است، فراهم می‌کند. لذا در روایات آمده است: رابطوا یعنی «رابِطُوا إِمَامَکُمُ‏ الْمُنْتَظَر».
حجت الاسلام عابدینی خاطرنشان کرد: اگر این صبرِ جمعی شکل گرفت و مؤمنان روابط ولایی با یکدیگر برقرار کردند، زمینه برای رابطه با امام زمان(عج) پیدا می‌کنند. با این بیان، راه ارتباط با امام در روابط ولایی مؤمنان قرار داده شده است. لذا راه احیای امر اهل‌بیت(ع) و تحقق جامعه ولایی با ظهور امام زمان(عج) یا به تعبیر دقیق‌تر، مسیر زمینه‌سازی برای ظهور، از توجه به روابط ایمانی مؤمنان و ایجاد این روح جمعی و حرکت کاروانی می‌گذرد.
.

عهد جمعی انس با قرآن
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت تصریح کرد: قرآن «عهد» خداوند سبحان با بندگان خویش است. به تعبیر روایات؛ «فَإِنَّهُ عَهْدٌ مِنَ اللّه تَبَارَکَ وَ تَعَالَى إِلَى خَلْقِهِ‏». انسان به حقیقت آنچه در قرآن آمده است، در مرتبه عهد الهی، متعهّد شده است و اقرار نموده است. و قرائت قرآن یاد آوری این میثاق هایی است که خداوند از ما گرفته است.
وی افزود: البته عهدهای ایمانی و معنوی مؤمنین، هم عهدهای فردی با حق تعالی و هم عهدهای جمعی را شامل می شود. یکی از مراقبت‌های سلوکی مهمّ انسان که بهتر است به صورت یک عهد جمعی رعایت شود، تلاوت قرآن کریم است. البته لازم نیست که این عهد، در یک مکان که همه افراد در آن جمع هستند، واقع شود؛ بلکه همین که در یک زمان واحد صورت گیرد، مرتبه ای از روح جمعی و وحدت مؤمنین و توحید جمعی محقّق می‌شود. اگرچه اگر وحدت زمان و مکان با هم رعایت شود، اثر روح جمعی قوی‌تر ظاهر خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلین عابدینی عنوان کرد: چقدر خوب است که در زمان هایی که حتّی امکان دور هم بودن و برگزاری محافل انس قرآن هم به خاطر شرایط و مشکلات خاصّ فراهم نیست، مؤمنینی که قبلاً در ارتباطات حضوری، همدلی و روح جمعی را در محافل انس با قرآن محقّق کرده‌اند، با اختصاص زمان مشترک و برنامه جمعی مشترک این عهد های جمعی قرآنی را امتداد دهند. باور کنیم که ارتباط قلوب و اتّحاد ارواح، در قید و بند ارتباط ظاهری و بدنی نیست و اگر توجّه افرادی که از هم فاصله دارند، به یکدیگر و به عهد جمعی مشترکی که دارند، معطوف شود، همان اثر و روح جمعی و ثواب جمعی در این ارتباط نیز می‌تواند محقّق گردد.

 

 

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!