طلبه‌ای که ۶۰ کودک‌ کار را به تحصیل برگرداند +عکس

طلبه‌ای که ۶۰ کودک‌ کار را به تحصیل برگرداند +عکس
رضا رفیعی‌مهر
0
۰۳ شهریور ۱۴۰۱

امام جماعت دهه هفتادی مسجد روضهالرقیه(س) شهرستان جیرفت می‌گوید: مدرسه «محامین» را راه‌اندازی کردیم تا کودکان کار بازمانده از تحصیل بتوانند عصرها در آنجا با کمک نیروهای جهادی تحصیل کنند. با این روش ۶۰ دانش‌آموز به تحصیل برگشتند.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، امامان جماعت مساجد به خصوص در روستاها با ورود خود به عرصه خدمات اجتماعی توانستند با بهره‌گیری از ظرفیت مردم گره‌های اساسی را باز کردند. رویکرد بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی این است که با تقویت جایگاه و ظرفیت امامان محله، مردم را پای کار مشکلات خود بیاورد. یکی از این امامان جماعت، طلبه‌ای با ۲۸ سال سن است که در مدت ۷ سال حضور در محله خود توانسته اثرگذاری بسیاری داشته باشد.

راه‌اندازی کارگروه جهاد تبیین برای اثرگذاری روی هیأت‌ها

حجت‌الاسلام علیرضا فراشی‌نسب امام پایگاه فرهنگی اجتماعی مسجد روضهالرقیه شهرک فجر شهرستان جیرفت از توابع استان کرمان است. یک سالی می‌شود که در این محله مستقر شده و چند سالی هست که مناطق محروم جیرفت را برای خدمت‌رسانی انتخاب کرده است و الآن هم فعالیت‌هایش منحصر در محله نیست. او می‌گوید: «تلاش می‌کنم با حضور فعال در فضای مجازی و با استفاده از آن فضای تبلیغ را گسترده‌تر کنم و با جمعی از جوانان به فعالیت‌های فرهنگی و تولید محتواهای دینی می‌پردازیم. در یکی از این اقدامات، کارگروه جهاد تبیین را قبل از محرم راه انداختیم و فعالیت‌های خوبی نیز در اصلاح فعالیت‌ها و برنامه‌های هیأت‌های شهرستان انجام دادیم. هدف این گروه، پیاده‌سازی جهاد تبیین در مناطق محروم شهر است. همچنین هیأت جوانان این مسجد نیز به‌صورت هفتگی برنامه دارد.»

ساخت ۳۰۰ سرویس بهداشتی برای نیازمندان

فعالیت‌های جهادی یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های این امام محله در این سال‌ها بوده و در بحران‌ها از سیل گرفته تا زلزله و یا رفع نیازهای مردمی فعال بوده است. فراشی‌نسب می‌گوید: «گروه جهادی مسجد که نزدیک ۱۰۰ نفر عضو فعال به طور دائم و موقت دارد، یکی از گروه‌های فعال جهادی در شهرستان بوده و در ایام کرونا نیز اولین کارگاه تولید ماسک در شهر را به راه انداخت.»

او ادامه می‌دهد: «ساخت ۵۰ چشمه سرویس بهداشتی در سیل جنوب و تعداد زیادی دیگر در موقعیت‌های مختلف از برنامه‌های ما در این گروه جهادی است. در این سال‌ها بیش از ۳۰۰ مورد ساخت سرویس بهداشتی توسط این گروه جهادی در شهرستان و همچنین شهر سیل زده زهکلوت انجام شده است. سرویس بهداشتی شاید نیاز اولیه و ساده‌ای از منظر شهرنشینان باشد اما در روستاها این مهم از مشکلات اساسی است.»

 

۶۰۰ خانواده زیرپوشش مرکز نیکوکاری مسجد هستند

حجت‌الاسلام فراشی‌نسب با همکاری اهالی محل، گروهی را برای حل مشکلات تشکیل داده‌ است تا مشکلات محله را با دست خود حل کنند. او می‌گوید: «در یکی از همین همفکری‌ها و همکاری‌ها، حیاط‌خلوت‌های ۵۰ خانه که با مشکلات آزار و اذیت حیوانات روبه‌رو بودند، توسط گروه جهادی اصلاح و منابع آن از طریق مرکز نیکوکاری و کمک‌های خیرین تأمین شد. این شهرک نزدیک به یک رودخانه است که این خانه‌ها دیوارکشی برای حیاط خلوت خود نداشتند و این مکان، محل حضور حیوانان ولگرد و موش‌ها شده بود که در عرض ۳ هفته این مشکل را برطرف کردیم. مرکز نیکوکاری مسجد نیز بیش از ۶۰۰ خانواده زیر پوشش دارد و در شهرستان نزدیک ۳ تا ۵ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم از حمایت‌های این مرکز بهره‌مند‌ می‌شوند. تعمیر خانه‌های مسکونی نیازمندان از رنگ‌کاری و بنایی تا موارد دیگر با کمک خیرین انجام‌ شده و با همت بزرگ این گروه سه خانه به طور کامل ساخته و تحویل نیازمندان شده است.»

۳۰ نفر از بانوان روستا نانوا شدند

بخش دیگری از فعالیت‌های این امام محله در زمینه اشتغال‌زایی بوده است. او باتوجه‌ به مشکل اشتغال بانوان، بعد از شناسایی مشکل با راه‌اندازی مجموعه‌ای برای اشتغال آنان، تصمیم گرفت تا پخت نان سنتی را در دستور کار قرار دهند. فراشی‌نسب می‌گوید: «خرید تنورهای گلی و پخت نان و برنامه‌ریزی برای خرید از این افراد و فروش آن در بازار انجام شد و بیش از ۳۰ نفر از بانوان در این شغل به کسب درآمد می‌پردازند. ایجاد گروه کاریابی نیازمندان برای اطلاع از افراد و مؤسسات که نیاز به کارگر و کارمند دارند هم انجام شد و از این طریق، فراوانی برای جویندگان کار ایجاد شد. برای بخشی از مردان روستا هم ظرفیت اخذ وام برای راه‌اندازی کسب و کار فراهم شد.»

۲۵ معتاد موفق به ترک و شاغل شدند

با پیگیری و تلاش حجت‌الاسلام فراشی‌نسب، معرفی معتادان به کمپ‌های ترک اعتیاد در شهرستان انجام می‌شود و امسال ۲۵ نفر موفق به ترک اعتیاد شده‌اند و او علاوه بر حمایت از آن‌ها در ترک اعتیاد، برای آن‌ها اشتغال‌زایی نیز می‌کند. او می‌گوید: «با تشکیل گروهی از خیرین به‌عنوان سبد محبت بیش از صد خیّر را کنار هم آوردیم تا در امور موردنیاز یاریگر مردم باشند. با یاری مردم و کمک خیرین در محرم امسال، بیش از ۴۵ هزار پرس غذا توزیع و بین عزاداران و نیازمندان توزیع‌شد.»

۶۰ کودک کار به تحصیل برگشتند

رسیدگی به آسیب‌های خانواده با تشکیل کارگروهی از بچه‌های مسجد توسط این امام محله صورت‌گرفت و با شناسایی معضلات، در موارد موردنیاز، مشاوره و حمایت مالی محقق شد. از این طریق تعدادی از پرونده‌هایی که در آستانه طلاق قرار داشتند به صلح و آشتی رسید. او می‌گوید: «در این فرایند با کودکان کاری مواجه شدیم که ترک تحصیل کرده بودند؛ برای همین مدرسه «محامین» راه‌اندازی شد. در این مدرسه دانش‌آموزان ایرانی و دانش‌آموزان اتباع که به‌خاطر کار از درس محروم شده بودند، با هماهنگی با خانواده‌ها، تحصیل می‌کنند. آنان ساعاتی از وقت خود را در زمان عصرها و هم‌زمان با ایام تحصیلی سایر دانش‌آموزان در حسینیه می‌گذرانند و برنامه‌های درسی و تربیتی برای آن‌ها توسط نیروهای جهادی پیش می‌رود و از آن‌ها پذیرایی هم می‌شود. با این روش نزدیک ۶۰ دانش‌آموز در این مدرسه با پیگیری و حل مشکلات به تحصیل برگشته‌اند.»

بهزیستی و کمیته امداد همراه امامان محله شوند

حجت‌الاسلام فراشی‌نسب یک درخواست هم دارد و می‌گوید: «اگر شرایطی فراهم شود تا امامان پایگاه‌ها و مساجد با بهزیستی و کمیته امداد و سایر نهادها در ارتباط شوند و توافق‌نامه‌هایی داشتند، بسیاری از مشکلات به‌راحتی حل می‌شود.»

 

در دیگر رسانه‌ها ببینید:

خبرگزاری فارس

خبرگزاری رسا

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!