فیلسوفی که بیش از ۵۰ سال امام محله بود

فیلسوفی که بیش از ۵۰ سال امام محله بود
مجتبی عظیمی
0
۱۰ شهریور ۱۴۰۱

آیت الله سعادت مصطفوی(ره) در کنار فعالیت‌های حوزوی و دانشگاهی بیش از ۵۰ سال امامت مسجد جامع نیاوران را بر عهده داشت و اهالی این محله، سال‌ها مرهون هدایت‌های وی به عنوان امام محله بودند.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، آیت الله «سیدحسن سعادت مصطفوی»، از علمای تهران بعد از طی یک دوره بیماری روز گذشته (یکشنبه، ششم شهریور ماه) دار فانی را وداع گفت.

سید حسن سعادت مصطفوی، فرزند آیت‌الله سید محمد سعادت مصطفوی، در سال ۱۳۱۵شمسی، در شهرستان قائن خراسان جنوبی متولد شد. وی از شش سالگی به مکتب رفت و بعضی کتاب‌های فارسی را فراگرفت و پس از یک سال و نیم به مدرسه ابتدایی رفت و چون معلوماتش در حد کلاس دوم بود، از همان ابتدا به کلاس دوم رفت و تا کلاس پنجم را در قائن بود و در سال ۱۳۲۶شمسی، به‌همراه خانواده به تهران مهاجرت نمود و کلاس‌های پنجم و ششم ابتدایی و دبیرستان را در تهران طی کرد و در ضمن تحصیل در این دوران، نزد پدرش، به تحصیل دروس مقدماتی حوزوی پرداخت.

پس از طی دوران دبستان و دبیرستان، به‌طور جدی، صرف، نحو، معانی، بیان، مغنی، مطول، حاشیه ملا عبدالله، قوانین، شرح تجرید، شرح منظومه، شرح اشارات و فلسفه مشاء را نزد پدرش و همچنین کفایه آخوند و مکاسب و رسائل شیخ انصاری را در مدرسه علمیه رضائیه که تدریس تمام دروس، از سطح و خارج، به ایشان محول شده بود، با یک دوره درس خارج فقه و اصول به مدت ۷ سال گذرانید.

وی علاوه بر پدر از محضر اساتید بزرگی همچون آیت‌الله محمدتقی آملی، آیت‌الله محمدحسین ثقفی تهرانی، شیخ محمدعلی حکیم‌تشکر و آیت‌الله سید ابوالحسین رفیعی قزوینی بهره برده است. برای تمام این دوره‌ها سختی‌های بسیار کشیده و هر یک از این دوره‌ها برایش هزاران خاطره و داستان دارد.

آیت‌الله «سیدحسن سعادت مصطفوی»، ریاست دانشکده الهیات، معارف اسلامی و مدیریت گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) را بر عهده داشت. وی بیش از ۵۰​ سال هم امام جماعت مسجد جامع نیاوران بود و اهالی منطقه نیاوران او را به خوبی می‌شناختند.

وی علاوه بر تدریس حکمت در دانشگاه امام صادق (ع) و برخی مراکز دانشگاهی دیگر، در حوزه‌های علمیه قم (مدرسه علمیه دار الشفاء) و تهران (مدرسه علمیه مروی) نیز به تدریس اشتغال داشت.

این عالم ربانی و حکیم فرزانه که در کنار فعالیت های حوزوی و دانشگاهی، بیش از ۵۰ سال عالم محله و پیشنماز مسجد بود، ازجمله ستارگان محراب بود که برای مردم وقت می‌گذاشت و اهالی محله نیاوران، سال‌ها مرهون هدایت‌های وی در مسجد جامع نیاوران بودند.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!