روایت مجاهدت امام و شریکه الامام ایلامی در روستاهای محروم؛

از وساطت برای ۱۰۰ ازدواج تا کاشت چند هزار نهال

از وساطت برای ۱۰۰ ازدواج تا کاشت چند هزار نهال
مجتبی عظیمی
0
۱۲ شهریور ۱۴۰۱

خانم افتخار ملکشاهی ۱۱ سال است که با حجت الاسلام قدرت نوروزی ازدواج کرده و دختری ۵ ساله به نام فاطمه دارند و طی این سال ها با همراهی و کمک همسرش واسطه ازدواج ده ها جوان شده است.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، افتخار ملکشاهی بانوی طلبه ایلامی ۱۱ سال است که با حجت الاسلام قدرت نوروزی ازدواج کرده و دختری ۵ ساله به نام فاطمه دارند و طی این سال ها با همراهی و کمک همسرش واسطه ازدواج ده ها جوان شده است و زمینه ساز ازدواج ۱۰۰ زوج شده است.

او از همان ابتدای زندگی پا به پای همسرش در راه تبلیغ و ترویج دین همراه بوده است، اتفاقی که خودش از آن با عنوان تعهد یاد می کند و در این رابطه می‌گوید: من و همسرم در ابتدای زندگی با هم عهد بستیم که هر چه در توان داریم برای رسالت‌مان انجام دهیم و به لطف خدا تا به امروز در این راه کنار یکدیگر بودیم.

این بانوی طلبه که سطح سوم حوزه علمیه را می‌خواند کار تبلیغی را با حضور در روستای گلوزه زرین آباد آغاز کرد، بعد از آن در روستا و شهرستان های مختلفی مستقر بود و در این باره می‌گوید: در این مدت در روستاها و شهرهای مختلفی در استان ایلام مستقر بودیم و بارها اتفاق می افتاد که برای شرکت در برنامه ای یا تبلیغ به نقاط دیگر سفر کنیم این طور نبود که فقط یک جا مستقر باشیم، مثلا زمانی که در چوار بودیم پیش می‌آمد که روزانه برای تبلیغ به دو یا سه روستا برویم تا اینکه بالاخره در سال ۱۳۹۸ به دهلران آمدیم، حضور ما در این شهر همزمان با شیوع کرونا بود. در این دوران بیشتر تمرکزمان روی فعالیت های جهادی با محوریت کرونا بود که البته با کم شدن کرونا نوع فعالیت های ما هم فرق کرد بعد از سه سال به ایلام آمدیم و یک ماهی می شود که در اینجا مستقر هستیم.

جلوگیری از سقط جنین

فعالیت های این بانوی طلبه بسیار متنوع است از اداره یک کانال مجازی آموزش احکام گرفته تا واسطه گری ازدواج یکی از کارهایی که در سال های قبل انجام می‌داده پاسخگویی تلفنی به سؤالات و شبهات بوده است.

خانم ملکشاهی مدتی به عنوان مشاور احکام با دفتر پاسخگویی به سؤالات شرعی دفتر نمایندگی ولی فقیه در ایلام همکاری داشته و در این مدت خانم های زیادی مشکلات و پرسش های دینی شان را با او مطرح می کردند. او می گوید: تماس های مختلف با ما گرفته می شد و خانم ها مسائل مختلف شان را مطرح می کردند یکی از سؤالاتی که پرسیده می شد درباره بارداری های ناخواسته و مسئله سقط جنین بود خانم هایی که قصد انجام این کار را داشتند تماس می گرفتند تا از ما در این رابطه بپرسند من تا آنجایی که در حد توانم بود با آنها صحبت کردم و از انجام این کار منصرف‌شان می کردم حتی در بعضی موارد شماره تلفنم را به آنها می‌دادم تا هر زمان که خواستند با من تماس بگیرند و صحبت کنند، برخی ارتباط‌ شان را در طول بارداری و حتی بعد از آن با من حفظ کردند و حتی پنج، شش نفر تصاویر فرزندان‌شان را بعد از به دنیا آمدن برای من فرستادند و می گفتند چقدر خدا را شاکرند که فرزندشان را از بین نبردند و نسبت به این هدیه خداوند بی حرمتی نکردند با دیدن تصاویر این بچه های شاد و سالم حقیقتا قلبم روشن و دلم گرم می شد.

جلوگیری از سقط جنین محدود به تماس های گرفته شده از سوی مادران نبوده است، خانم ملکشاهی می گوید: مواردی بود که خارج از این تماس ها اتفاق می افتاد مثلا خانواده هایی بودند که به خاطر فقر می خواستند سقط جنین کنند برای مشاوره و پرسیدن نظر حضورا به من مراجعه می‌کردند من برای حل این مشکل شخصا از خیرین پیگیری کردم تا برای چند نوزاد پوشک و شیر خشک و سایر لوازم مورد احتیاج خریداری شود و به دست این افراد رسانده شود یا مثلا موردی بود که پدر بچه شغلی نداشت به همین خاطر می خواست جنینش را سقط کند که با همراهی همسرم برای پدر بچه شغلی دست و پا کردیم تا بتواند هزینه های خانوده اش را تأمین کند و از این بابت نگرانی نداشته باشد.

تبلیغ فرزند آوری

زمانی که خانم ملکشاهی در دهلران مستقر بوده است برای فرهنگ سازی فرزند آوری به دانشگاه ها و مدارس می رفته تا درباره ی اهمیت فرزندآوری و رفع دغدغه و شبهات با مادران و خانم ها صحبت کند. این بانوی فعال به ویژه تبلیغ چهره به چهره را مؤثر می داند و می گوید: معمولا بعد از سخنرانی خانم ها پیش من می‌آمدند و از دغدغه و مشکلاتی که در رابطه با بچه داری داشتند صحبت می کردند من هم فرصت را غنیمت می شمردم و به نگرانی و دغدغه های آنها پاسخ می گفتم و جواب آنها را می شنیدم معمولا گفتگوی خوبی بین ما پیش می آمد که بسیار مفید بود حتی می‌توان گفت تأثیرش بیشتر از سخنرانی بود.

واسطه ازدواج بیش از ۱۰۰ زوج جوان

خانواده از محبوبترین ساختارها در اسلام است و کمک به تشکیل آن یکی از کارهای پسندیده و مورد سفارش در دین ماست تا جایی که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: هر کس در ازدواج زن و مردی تلاش کند، خداوند به تعداد هر مویی از بدنش شهری در بهشت به او کرامت می‏ فرماید و پاداشش مانند کسی است که پیغمبری را خریده و در راه خدا آزاد کرده و اگر موقع رفتن به خانه خود از دنیا برود، در قیامت جزو شهیدان خواهد بود.»

واسطه‌گری ازدواج یکی دیگر از کارهایی است که خانم ملکشاهی با همراهی حجت الاسلام نوروزی آن را پیش می‌برد. او با بیان اینکه نزدیک به ده سال است که جوان های هم‌ کفو را به هم معرفی می کنند و تاکنون زمینه ساز ازدواج بیش از ۱۰۰ زوج شده اند، گفت: معمولا من دختران واجد شرایط که می شناسم را به پسرانی که همسرم می‌شناسد معرفی می‌کنم. البته مواردی هم پیش می آید که خانم ها برای برادران یا پسران‌شان دنبال دختر مناسبی می گردند و از من جویا می شوند و ما این جوانان را به هم معرفی می کنیم.

جلوگیری از طلاق

خانم ملکشاهی نه تنها واسطه ازدواج جوانان می شود بلکه به زوج هایی که در زندگی با مشکل مواجه شده اند هم مشاوره می دهد. او می گوید: در طول روز تماس های مختلفی از طرف افرادی دریافت می کنم که در ازدواج‌شان به مشکل برخوردند و شماره ی من را از آشنایی گرفته اند تا با من مشورت کنند یا می‌خواهند که من با همسرشان صحبت کنم، تا به حال مشکلات زوج های زیادی را حل کرده ام حتی بعضی ها که به نظر حل شدنی نبوده است.

کاشت چند هزار درخت

یکی از فعالیت های این زوج کمک به کاشت و پرورش ۲۰ هزار اصله درخت مثمر بوده است؛ خانم ملکشاهی می گوید: نزدیک به شش سال است در هفته درختکاری ما با جمع آوری هزینه از افراد داوطلب و خیر، هزینه کاشت نهال را جمع آوری می کنیم و در هفته درختکاری با کمک بقیه آن ها را می کاریم تا به امروز بیست هزار درخت مثمر به طبیعت کشور عزیزمان اضافه کردیم آن هم در نقاط دور افتاده و کمتر سبز جالب اینجاست که در میان افرادی که هزینه کاشت درخت را می دادند بسیاری خارج از ایران زندگی می کردند اما به خاطر کمک به حفظ محیط زیست کشور و علاقه به این کار حاضر شدند هزینه خرید و کاشت یک نهال را قبول کنند.

فعالیت در فضای مجازی

خانم ملکشاهی در فضای مجازی هم فعال است و خیلی از فعالیت هایش را در این بستر انجام می دهد. او دراین باره می گوید: حضور در فضای مجازی بسیار راحت است من زمانی که آشپزی می کنم یا در خانه هستم هم می توانم در فضای مجازی حضور داشته باشم. کانالی دارم که مسائل احکامی مربوط به خانم ها را در آنجا بیان می‌کنم و استقبال بسیار خوبی از آن شده و حدود ۳۰ هزار نفر عضو آن هستند که بعضی های‌شان از خانم های ایرانی مقیم خارج از کشور هستند که مسائل شرعی‌شان را مطرح می کنند. یا در زمینه فعالیت های خیریه برای جذب خیرین و دریافت کمک های مالی یک خیریه مجازی را ایجاد کرده ایم که کمک ها را از این طریق جذب می کنیم.

فعالیت های خانم ملکشاهی بسیار بیشتر از آن است که در این مجال اندک بتوان به آن پرداخت.

جمع آوری کمک هزینه ۱۰۰ جهیزیه و تشکیل گروه های احکام بانوان و حضور در کارگروه حجاب و…از جمله فعالیت های این بانوی خستگی ناپذیر است بانویی که بر عهد خود ایستاده است.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری حوزه

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!