امام و شریکه الامامی که واسطه ازدواج ۷۲ زوج شدند

امام و شریکه الامامی که واسطه ازدواج ۷۲ زوج شدند
مجتبی عظیمی
0
۱۶ شهریور ۱۴۰۱

خانم ریاحی به همراه همسرش حجت الاسلام علیرضا ریاحی باعث وصلت و پیوند بین ۷۲ زوج گلستانی شده است، او و همسرش نزدیک ۱۰ سال است که در مؤسسه مشاوره «آوای رحمت گلستان»، باعث تشکیل بنای مقدس ازدواج بیش از ۱۰۰ جوان شده‌اند.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، در گذشته واسطه گری ازدواج معمولا بر عهده بزرگترهای فامیل بوده است، اما با گذشت زمان این نقش به مرور کمرنگ شد و این واسطه‌های سنتی هم کم تر شدند؛ اما هنوز در گوشه و کنار کشور هستند افرادی که عهده دار این امر خیر می‌شوند و جوان های واجد شرایط و هم کفو را به یکدیگر معرفی می‌کنند و این سنت نیکو را هر چند کمرنگ‌تر ادامه می‌دهند.
یکی از این افرادی که همچنان بانی کار خیر هستند خانم معصومه ریاحی شریکه الامام ۴۳ ساله است که به همراه همسرش حجت الاسلام علیرضا ریاحی در مؤسسه آوای رحمت گلستان به این کار مشغولند و جوانان را برای ازدواج به یکدیگر معرفی می‌کند.

همسر گزینی اصولی
شیوه‌ای که خانم ریاحی و همسرش در مؤسسه آوای رحمت برای همسر گزینی و معرفی افراد واجد شرایط در پیش گرفتند، بسیار دقیق و متمایز است. خانم ریاحی در این باره توضیح می‌دهد: ما ابتدا افرادی که برای ازدواج به ما معرفی می‌شوند را در یک جلسه حضوری می‌بینیم و سؤالاتی را از آن‌ها می‌پرسیم تا به شناخت دقیقی از آن‌ها و از معیارهای مورد نظرشان برای انتخاب شریک زندگی دست یابیم، شیوه کار ما مثل بقیه واسطه‌ها نیست که صرفا با گرفتن یک شماره تلفن و چند مشخصات، دختر و پسر را به هم معرفی کنیم. حتما خودمان حضوری متقاضی را می‌بینیم و با توجه به ویژگی هایی که در آن‌ها شناسایی کردیم مورد مناسب را به آن ها معرفی می‌کنیم. یکی از نکاتی که برای ما مهم است، رعایت شأن و کرامت دختر و پسر است، ما صرفا دنبال آن نیستیم فقط دو نفر به هر قیمتی با هم ازدواج کنند، چون در این صورت بعد از مدتی با یکدیگر دچار اختلافات جدی می‌شوند و کارشان به جدایی و طلاق می‌کشد.
شاید تصور این باشد که کار خانم ریاحی با معرفی افراد به یکدیگر تمام می‌شود، اما اینطور نیست، این تازه آغاز راه است و بعد از اینکه افراد مناسب به هم معرفی شدند چند جلسه بین خودشان و خانواده هایشان شکل می‌گیرد تا هم جوان‌ها یکدیگر را بهتر بشناسند و هم خانواده‌ها در جریان قرار بگیرند و باب آشنایی دو خانواده باز شود.

انجام تست‌های روانشناسی
خانم ریاحی و همسرش به اهمیت شناخت دقیق زوج ها از روحیات و ویژگی‌های خلقی و فردی یکدیگر واقفند به همین دلیل بعد از جلسات شناخت و گفتگو در صورتی که افراد یکدیگر را پسندیده و بخواهند با هم ازدواج کنند از آ‌ن‌ها تست‌های روانشناسی مختلفی گرفته می‌شود. این شریکه الامام می‌گوید: البته ما مثل سایر مشاورین در این مرحله توصیه می‌کنیم که تصمیم با خود افراد است ما صادقانه موارد را بررسی می‌کنیم، بعضی اوقات پیش می‌آید که یکی از طرفین افسردگی یا اضطراب داشته یا به لحاظ شخصیتی مناسب یکدیگر نباشند ما همه نکات را گوشزد می‌کنیم اما تصمیم نهایی با خود طرفین است.

خدمات مشاوره و حمایتی بعد از ازدواج
خانم ریاحی می‌گوید: حتی بعد ازدواج هم خدمات مشاوره‌ای و حمایتی برقرار است، یکی از این خدمات برگزاری کارگاه‌های آموزشی به صورت رایگان تا دو سال بعدِ ازدواج است تا آموزش‌ها و نکات لازم به زوج‌ها منتقل شود. خدا را شکر ۷۲ زوجی که ما با این روش به هم رساندیم تا به الان خبری از طلاق در بین شان نبوده است. ممکن است گاهی مشکلاتی که بین همه زوج‌ها هست بین آن‌ها هم وجود داشته باشد اما با مشاوره حل شده و موضوع جدی نبوده است.
شیوه واسطه گری و معرفی که خانم ریاحی و همسرش پیش گرفته‌اند، به گونه‌ای است که برای عروس و داماد، مثل فرزندان خود دلسوزی می‌کنند تا جایی که این شریکه الامام می‌گوید: ما هنوز هم با اغلب این زوج ها ارتباط نزدیک داریم و گهگاه همدیگر را می‌بینیم‌؛ غالبا خانواده‌های شاد و موفقی را تشکیل داده‌اند، من وقتی بچه‌های این زوج ها را می‌بینم انگار نوه‌های خودم را می‌بینم و خیلی دوست‌شان دارم.

این زوج با پی بردن به اهمیت ازدواج به این امر همت گماشته اند تا بواسطه این سنت حسنه موجبات آرامش روحی و روانی افراد و سلامت جامعه را فراهم نمایند و با دلسوزی و تلاش مجدانه خود تاکنون در این امر نیز موفق عمل کرده‌اند.

در دیگر رسانه ها ببینید:
وب سایت مهرواره بانور

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!