حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی: وظیفه امام محله دعوت به خدا است

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی: وظیفه امام محله دعوت به خدا است
بنیاد هدایت
0
۲۵ آذر ۱۳۹۹

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ عضو هیأت علمی  جامعه المصطفی العالمیه، در دیدار مدیران،‌ معاونان و همسنگران بنیاد هدایت، با اشاره به آیات تبلیغ در قرآن کریم گفت: بر اساس آیات قرآن کار همه ما این است که مردم را به خدا دعوت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به چگونگی دعوت به سوی خدا در ادامه افزود: چگونگی دعوت به خدا بارها در قرآن تاکید شده است، گاهی می‌گوید«ادْعُ إِلى‏ سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَه…؛ مردم را با برهان و اندرز نیکو(حکمت) به راه پروردگارت فرا خوان و در این رهگذر با بهترین شیوه با آنان مجادله کن.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی اظهار داشت: تعابیر مختلفی در قرآن وجود دارد که تمام آن‌ها در یک کلمه است و ما همه­ی هدفمان این است که مردم را با خدا رفیق کنیم، خدا با مردم رفیق است.

وی در ادامه افزود: خداوند متعال به حضرت موسی می‌فرماید:«حببنی الی خلقی…. ؛ مرا دوست بدار و محبوب بندگان ساز؛ حضرت عرض کرد« خدایا تو می‌دانی که هیچ‌کس نزد من محبوب‌تر از تو نیست اما چگونه قلب بندگانت را متوجه تو گردانم»؛ خداوند فرمود« نعمت‌هایم را به یادشان آور زیرا آنان از من جز خیر و خوبی سراغ ندارند».

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: دعوت به سوی خدا گاهی با عمل ما، گاهی با سخن ما، گاهی با حضور ما در خانه و گاهی با عکس گرفتن با یک نفر در خیابان یا محل کار است.

وی با اشاره به دیگر راه‌های دعوت به سوی خدا تصریح کرد: باید از هر چیزی که باعث می­شود ما از این «دعا الی الله» پرت شویم پرهیز کنیم، گاهی ممکن است یک پارک نادرست ما در خیابان، استفاده از یک رانت، رعایت نکردن نوبت در صف نانوایی باعث دور شدن افراد دیگر از خدا بشود.

صفات اخلاقی امام محله

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به آیاتی از سوره فصلت خاطرنشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: کیست نیکو گفتارتر از آن‌کس که به سوى خدا دعوت کرد و کارى شایسته انجام داد و گفت: من از کسانى‌ام که در برابر خدا تسلیم‌اند».

وی در ادامه افزود: بر اساس این آیه یک امام و مبلغ باید به سوی خدا دعوت کند،‌ اعمالش صالح باشد و بگوید خودم تسلیم هستم،  همچنین خودسازی داشته باشد و اول خودش را بسازد، ما تا خودمان را نسازیم نمی‌توانیم روی مردم تأثیر داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر خودسازی ابراز داشت: امیر­المؤمنین فرمود«من قبل از اینکه به شما چیزی امر کنم، خودم انجام داده­ام و اگر گفتم ترک کنید خودم ترک کردم».

وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «اى پیامبر، خوى نیکو در تأثیرگذارى با خوى زشت برابر نیست; پس با نیکوترین خصلت بدی‌های آنان را دفع کن که ناگاه آن‌کسى که میان تو و او دشمنى است گویى دوستى دلسوز است».

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی اظهار داشت: ما در جامعه با بدی­هایی مواجه هستیم، کسی که به شما سلام می‌کند،‌ احترام می‌کند،‌ شما را سوار ماشین می‌کند، بسیار خوب است؛ رفتار ما با کسی که فحش می‌دهد،‌ تندی می‌کند و جلو زن و بچه جسارت می‌کند، چگونه باید باشد.

وی ادامه داد: وقتی کسی به ما ناسزا می‌گوید و بدی می‌کند، ما باید بدی‌اش را با خوبی دفع کنیم«ادفع بالتی هی احسن»، آن‌وقت، بدی آن فرد تبدیل به خوبی می‌َشود و آن فرد که دشمن تو است «کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمیم‏‏»، دوست صمیمی تو می­شود.

وظایف مبلغان و امام محله

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه ابراز کرد: آیت‌الله خزعلی در مسجد دارالشفاء، در جلسه سخنرانی به طلاب گفت: طلبه‌ها هر چه کتاب دارید کنار بگذارید و دو جلد کتابی را که به شما معرفی می‌کنم، اول تا آخر قربتۀ الی الله بخوانید.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: آیت‌الله خزعلی دو جلد کتاب درباره زندگی مرحوم ابوترابی،  معرفی کرد و گفت«آخوند یعنی این، من نمی‌خواهم بگویم این آدم چه کسانی را عوض کرد».

وی ادامه داد: یعنی برخورد مناسب از یک طلبه یا از یک امام با یک جوان افراد را ازاین‌رو به آن رو می‌کند، یکی از علمای اصفهان از دنیا که رفت برخلاف همه­ی وقفیات، وقف کرد اموالش را گردو و بادام بخرند به ائمه­ی جماعات مساجد و خدام مسجد بدهند که وقتی برای اولین بار بچه­ای به مسجد می­آید یک مشت از این‌ها به او بدهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی بیان کرد: امام رضا (ع) از پدرانش نقل کرده است که رسول خدا (ص) فرمودند: پنج چیز را تا آخر عمر رها نخواهم کرد تا این‌ها بعد از من سنت شوند، یکی از آن‌ها سلام کردن بر کودکان است، سلام کردن به کودکان در محله و اهمیت دادن به آن‌ها جزو وظایف امام محله است؛ همه کارهای امام جماعت، سخنرانی نیست.

وی ادامه داد: ارتباط دوستانه و مناسب با افراد مهم است اما لازم نیست از زی طلبگی بیرون بیاییم، برخی فکر می‌کنند اگر لباس ورزشی بپوشیم،  بین جوان‌ها محبوب می‌شویم، این مطلب بعضی جاها ترویج می‌شود اما لازم است ما با همین لباس بدی‌ها را تبدیل به خوبی کنیم.

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: در مسائل سیاسی، در برخورد با بازار تهمت، ناسزا و تندی، به آیه «ادفع بالتی هی احسن» عمل کنیم، افراد را با عدم تحمل از قطار دین پیاده و حذف نکنیم، این‌ها روش پیغمبر بود، امامان محلات ما باید این‌گونه باشند.

صبر و ظرفیت

وی در ادامه با اشاره به آیه دیگری از سوره فصلت بیان کرد: انجام این کارها بسیار سخت است، خداوند متعال می‌فرماید:« این خصلت را جز بر دل کسانى که شکیبا بوده‌اند نمی‌اندازند و آن را جز بر کسى که از کمال بهره‌ای عظیم دارد نمی‌افکنند».

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: مبلغان و امامان برای انجام این کارها نیازمند این هستند که دو ویژگی صبر و ظرفیت را در خود ایجاد کنند.

وی با اشاره به آسیب‌های پیش روی مبلغان و امامان ادامه داد: یکی از آسیب­هایی که به همه­ی ما لطمه می­زند نزغ شیطان یعنی وسوسه شیطان است و مبلغان باید خود را از این وسوسه‌ها که گاهی شهوت و گاهی مال است،‌ حفظ کنند.

وظایف امام محله نسبت به مردم

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امام علی(ع) خطاب به مردم می‌فرماید«شما نسبت به ما اهل‌بیت، ۵ وظیفه دارید؛ ائمه جماعات و امامان محلات باید این ۵ محور را برای مردم تبیین کنند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) فرمود: سعادتمندترین مردم کسی است که فضایل ما را بشناسد. ما نسبت به مردم موظف هستیم که فضائل اهل‌بیت را بشناسانیم.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه یادآور شد: امام علی (ع) می‌فرماید: محبت به ما باید خالصانه باشد، به وسیله ما به خدا نزدیک شوند، به آنچه گفتیم عمل کنند و آنچه را نهی کردیم، انجام ندهد.

وی تصریح کرد:  امام جماعت در محله قطب و محور است، این محوریت برای یک طلبه یک ضرورت است که الآن متأسفانه طلبه­های ما از این فضا جدا شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان گفت: مدیریت یک مسجد کار کم و کوچکی نیست، اینکه یک امام محله با عملش، با سخنش، با روشش و با حضورش در بین مردم، با آشنایی‌اش با متدها و شیوه‌های جدید، با ورودش در فضای مجازی تحول ایجاد کند، خیلی مؤثر است.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!