حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی مطرح کرد:

بایدها و نبایدهای سبک زندگی امام محله/هنر اصلی ما تبلیغ دین است

بایدها و نبایدهای سبک زندگی امام محله/هنر اصلی ما تبلیغ دین است
بنیاد هدایت
0
۱۸ آذر ۱۳۹۹

 حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه، در دیدار مدیران،‌ معاونان و همکاران بنیاد هدایت گفت: کار اصلی طلاب در حوزه‌های علمیه تبلیغ دین است و امور دیگر پس از تبلیغ دین دارای اهمیت است.

هنر اصلی ما تبلیغ برای دین است

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ وی در ادامه افزود: برخی از طلاب وقتی برای تبلیغ به شهرستان می‌روند از این جهت که از فضای علمی دور می‌شوند و ممکن است پیشرفت نکنند، دچار حالت یأس و ناامیدی می‌َشوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی اظهار داشت: هنر اولیه ما این است که در بین مردم باشیم و احکام دین را برای مردم بیان کنیم و برای خدا و امام زمان مشتری جمع کنیم.

وی ادامه داد: این‌که من یک‌عمر از تبلیغ فاصله بگیرم و درس بدهم یا شاگرد تربیت کنم، اشتباه است و اصلی‌ترین کار ما تبلیغ دین است و کسی که این‌گونه فکر و عمل کند به وظیفه خود عمل نکرده است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله وحید خراسانی، مکارم شیرازی، سبحانی و … در زمان درس به درس مشغول بودند و در زمان تبلیغ به تبلیغ می‌پرداختند، حتی اگر نیاز بوده هجرت کرده‌اند.

رفع گرفتاری‌های مردم ارزشمند است

وی تأکید کرد: امام محله، شهر و روستایی که در محل تبلیغ خود به آموزش احکام دینی و حل مشکلات و گرفتاری‌های مردم می‌پردازد بسیار ارزشمند است؛ مردم نیازمند هستند که احکام دینی به آن‌ها آموزش داده شود و این ممکن نیست مگر با ایثار و فداکاری کسانی که هجرت کرده و در شهرها و روستاها مستقر شده‌اند.

فاصله نگرفتن از درس و بحث

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی تصریح کرد: افرادی که برای تبلیغ به شهر و روستا و محلات می‌روند، از درس و بحث و فقه و اصول نباید فاصله بگیرند، حتماً دستی به فقه و اصول داشته باشند، طلبه‌ای که از فقه و اصول فاصله گرفته باشد کاملاً مشهود است.

وی ادامه داد: گذشته از این‌که از درس و بحث فاصله نگیریم باید نسبت به اتمام پایان‌نامه اقدام کنیم، وگرنه در درازمدت کارایی خود را از دست می‌دهیم، زیرا طلابی که وارد عرصه تبلیغ می‌شوند باید هم از جهت علمی و هم مدرک باید بالا باشند.

این استاد حوزه علمیه ابراز داشت: اگر در جایی که مستقر هستند حوزه علمیه دایر است، ولو در بحث عقاید یا تجوید و احکام به تدریس بپردازند،‌ زیرا تدریس به انسان نظم می‌دهد. اگر برای تدریس در دانشگاه هم دعوت کردند، شرکت کنند، منتها باید ذی طلبگی را حفظ کنند.

رعایت برخی از امور ظاهری

وی با تأکید بر رعایت برخی از امور ظاهری اظهار داشت: مردم ما را زیر ذره‌بین می‌گذارند؛ نحوه غذا خوردن، نحوه نشستن، نحوه پوشش و ادبیات گفتاری ما زیر ذره‌‌بین مردم است، به طور مثال در هنگام حضور در مجالس نباید از تلفن همراه استفاده کرد و این کار خلاف ادب است.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر حفظ حرمت لباس روحانیت ادامه داد: اگر کار جهادی هم می‌خواهیم انجام دهیم عمامه را بر سر بگذاریم و شؤون طلبی و حرمت و قداست لباس را حفظ کنیم.

برای مردم وقت بگذاریم

وی با اشاره به ضرورت حضور امامان در مساجد خاطرنشان کرد: مسجد باید جایی باشد که مردم باید برای امورشان به آنجا مراجعه کنند، در زمان‌های قدیم که دادگاه نبود، مردم برای رفع مشکلاتشان به آنجا مراجعه می‌کردند، امیرالمؤمنین در مسجد دکه القضا داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی تأکید کرد: شرطش این است که مردم اعتماد کنند، دشمن تلاش کرده تا مردم اعتمادشان را نسبت به امام جماعت مسجد از دست بدهند، لازمه‌اش این است که امامت محله امام روستا و امام  شهر کاری کنند که مشتری برای خدا جمع کنند و به دنبال جذب مشتری برای خود نباشند.

توجه به امور معنوی فردی و اجتماعی

وی با بیان این‌که باید جوری رفتار کرد که مردم با ما احساس راحتی و آرامش کنند و از ما دور نشوند،‌ ادامه داد: اگر امور معنوی در ما تقویت نشود در هر عرصه‌ای که باشیم دچار یأس و ناامیدی می‌شوم؛ نماز شب، انس با قرآن،‌ زیارت عاشورا و زیارت جامعه کبیره حتماً باید در برنامه کاری‌مان باشد.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: دوستانی که روحانی ثابت هستند حتماً یک‌شب را به تفسیر، یک‌شب را به نهج‌البلاغه، یک‌شب را به خواندن صحیفه و یک‌شب را به خواندن روایت اختصاص دهند، شاید بیش از ۱۰ دقیقه هم طول نکشد، این باعث می‌شود که انسان از فضای معنوی هم فاصله نگیرد.

ادب در برخورد

وی در پایان گفت: مردم انسان مؤدب را دوست دارند، کسی که آداب یعنی اعمال صادره از او صحیح نیست، اخلاقش هم مبتلا به مشکلات متعددی است؛ در برخورد با مردم آداب را رعایت کنیم و از انجام برخی از امور که از دید آن‌ها خارج از ادب و نزاکت است، خودداری کنیم.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!