نگاهی به اقدامات امام روستای مزده؛

تبلیغ خانوادگی/ ۱۳۰ نفر سواد قرآنی آموختند

تبلیغ خانوادگی/ ۱۳۰ نفر سواد قرآنی آموختند
حسین فلاح مراد
0
۳۱ شهریور ۱۴۰۱

حجت الاسلام نیکوکار با همراهی همسر و دخترش در زمینه‌های مختلف فرهنگی پای کار آمده اند و با همت و ابتکار خود به ۱۳۰ نفر از افراد بی سواد قرآن خوانی آموخته اند.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام محمدرضا نیکوکار از سال ۱۳۷۶ مسیر طلبگی را در پیش گرفته است. و چندین سال است که وارد عرصه تبلیغ شده و هم اکنون امامت روستای مزده از توابع شهرستان خلیل آباد استان خراسان رضوی را برعهده دارد.

آموزش سواد قرآنی به ۱۳۰ نفر از بی سوادان

همسر این امام محله هم در امور مختلف همراه او است. دانش آموخته رشته علوم قرآنی است و به تربیت قرآنی دختران روستا مشغول است. حاج آقای نیکوکار دارای چهار فرزند است و دختر بزرگش هم که به تحصیلات حوزوی اشتغال دارد او را در کارهای فرهنگی یاری می کند.

اتفاق جالبی که در این روستا و به دست این زوج رقم خورده و در کمتر جایی سابقه دارد این است که با تلاش آن ها افرادی که حتی سواد خواندن و نوشتن نداشتند حالا سواد قرآنی پیدا کرده اند و می توانند قرآن تلاوت کنند. تعداد این افراد به ۱۳۰ نفر می رسد.

طرحی نو در آموزش قرآن

این زوج برای آموزش قرآن کمی از روش سنتی فاصله گرفته اند و با استفاده از شعر و قصه مفاهیم قرآنی را به بچه ها آموزش می دهند. همین سبب شده است تا بچه های بیشتری با آن ها همراه شوند و از این برنامه ها و کلاس ها استقبال کنند. در راستای همین کار اقدا م به تأسیس یک مهدقرآنی نیز کرده اند.

جذب بچه‌ها به مسجد با یک ابتکار

حاج آقای نیکوکار و همسرش برای جذب بچه ها به مسجد هم یک ابتکار جالب به خرج داده اند و آن دفترچه بانک نماز است. به این ترتیب که هر یک از بچه ها دفترچه ای با همین نام دارند که حضور در هر وعده نماز مسجد آن ها در دفترچه ثبت می شود و امتیاز می گیرند و با جوایز ارزشمندی تشویق می شوند. جالب اینجاست این کار هم توسط بچه ها مدیریت می شود.

ابتکاری دیگر برای تأمین هزینه‌های فرهنگی مسجد

همیشه تأمین هزینه کارهای فرهنگی در مسجد برای امامان مساجد یک چالش است چراکه مردم برای اقدامات مختلف در مسجد هزینه می کنند، اما کمتر کسی برای کار فرهنگی پول خرج می کند. با این حال این امام محله برای این مشکل هم راهکار پیدا کرده است. او در این خصوص می گوید: برای تأمین هزینه بودجه از خود کشاورزها و باغدارها کمک گرفتیم. در این منطقه باغات زیاد است. با گفت و گویی که با صاحبان آن ها شد برخی از باغداران حاضر شدند در این کار کمک کنند و هریک از آن ها محصول یک سال یک یا چند درخت خود را به کارهای فرهنگی مسجد اختصاص دادند. کار به گونه ای پیش رفت که در یک سال میوه های ۵۰۰ درخت برای این کار اهدا شد.

خوشبختانه اوضاع اشتغال در روستای مزده بد نیست و بیکاری کم است افراد کمی هم که مشکل دارند، حاج آقا تلاش می کند با معرفی آن ها به ارگان های مربوطه برای دریافت وام اشتغال مشکل‌شان را حل کند.

ارائه مشاوره به خانواده‌ها

ارائه مشاوره به خانواده ها توسط حاج آقای نیکوکار زمینه ساز رفع مشکلات خانوادگی در روستا شده و سبب شده تا صلح آشتی در خانواده هایی که با هم اختلافاتی داشته اند حکم‌فرما شود. در زمینه اعتیاد هم حاج آقا تلاش کرده تا افراد معتاد را شناسایی و به کمپ معرفی کند.

همه خانواده پای کار تبلیغ

این امام محله در خصوص همراهی همسر و خانواده اش در امر تبلیغ و امامت می گوید: همسرم خوشبختانه از من فعال تر و دغدغه مندتر است. دخترم هم خودش حوزوی است و به ما در فعالیت های فرهنگی کمک می کند.

طرح قربانی برای سلامتی زمان(عج) از دیگر اقداماتی است که در مسجد انجام می شود و هر دوماه یک بار با همت مردم و خیرین قربانی انجام و بین نیازمندان توزیع می شود.

تشکیل گروه محسنین

تشکیل گروه محسنین از کارهای خوبی است که در روستا اتفاق افتاده است و با کمک این گروه هزینه دارو و درمان بیماران نیازمند تهیه و به آن ها اهدا می شود.

برگزاری مسابقه نهج البلاغه خوانی با اهدای جوایز نظیر کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و پخت و توزیع ۷۰۰ پرس غذا در عید غدیر از دیگر اقداماتی است که کمک مردم، مسئولان روستا و همت حاج آقای نیکوکار انجام شده است.

 

در دیگر رسانه‌ها ببینید:

خبرگزاری ایکنا

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!