حجت‌الاسلام مهدوی ارفع: ضرورت ایجاد شبکه مساجد/ امام محله باید در تمام اصناف یار و شبکه داشته باشد

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع: ضرورت ایجاد شبکه مساجد/ امام محله باید در تمام اصناف یار و شبکه داشته باشد
بنیاد هدایت
0
۱۱ آذر ۱۳۹۹

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، دبیر نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی گفت: نخستین مسأله در جایگاه امامت محله،‌ قدرت شبکه‌سازی است، مشکل اصلی این است که امامان امت ندارند، امام یک محله باید در تمام اصناف، سلایق و گروه‌ها یار و شبکه داشته باشد.

دبیر نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی در جمع همکاران بنیاد هدایت گفت: مسجد و امامت مسجد در سال‌های اخیر تبدیل به مسائلی شده است که سخن درباره آن بسیار و خروجی آن ناچیز است.

ضرورت مدیریت مساجد

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت مدیریت مساجد افزود: در سال‌های بعد از انقلاب مسیر کج و معوجی در حوزه مدیریت مساجد وجود داشته است و مسجدی که باید مرکز مدیریت محله باشد، تبدیل به مکانی برای نماز شده است.

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع اظهار داشت: شخصی که قرار است در محله حاکم شود، تبدیل به فردی شده است که حق دخالت در خارج از حوزه سجاده خود ندارد، درحالی‌که این فرد باید تا کیلومتر‌ها دورتر از مسجد، امام و حاکم باشد.

وی ادامه داد: همان‌گونه که پس از گرانی و تورم تا ترور یک دانشمند، نگاه‌ها متوجه رهبران و مسؤولان نظام می‌شود، هنگام بروز مسائل و مشکلات در یک محله، نگاه‌ها باید متوجه امام محله و مسجد شود.

دیدگاه‌های مختلف درباره تربیت امامان محله

دبیر نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی با انتقاد از تحقیر جایگاه مسجد در جامعه ابراز داشت: دیدگاه روحانیت به مساجد باید اصلاح شود،‌ پایگاه روحانیت، ادارات و دانشگاه‌ها نیستند، پایگاه روحانیت مسجد است و کسب و کار، دانشگاه، صنعت و مباحث دفاعی باید از مسجد شکل بگیرد؛ اما تحقیر مسجد منجر به جابجایی نقش‌ها شده است.

وی در ادامه با اشاره به وجود دیدگاه‌های مختلف درباره تربیت امامان مساجد خاطرنشان کرد: یک نگاه این است که سازمانی برای تربیت امام جماعت ایجاد کنیم و مدیر محله تربیت کنیم، این نگاه در نخبگان جامعه جا افتاده و برای آن ساختار‌ها و سازمان‌های عجیب و غریب درست می‌کنیم.

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ادامه داد: نگاه دوم صرفاً گفتمانی است، یعنی امام باید کشف شود و بسترها به‌طور طبیعی فراهم شود تا استعداد امامت محله، مدرس و مبلغ کشف شود؛ یعنی تعیینی نیست و تعینی است.

وی تصریح کرد: وقتی فردی به مسجد برود و در مسجد فعالیت کند، تحقیر می‌َشود، درحالی‌که در زمان‌های گذشته امامت مساجد باعث افتخار بود و مساجد را به اسم امامان آن می‌شناختند و هویت مسجد را با امامش تغییر می‌دادند.

دبیر نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی با بیان این‌که تغییر جایگاه مساجد و شأن امامان آن نیازمند کار فرهنگی است، تصریح کرد: این خطا با کار فرهنگی غلط به این صورت درآمده است و فقط با کار فرهنگی اصلاح می‌شود و برای اصلاح آن نیاز به دفتر و تشکیلات نیست.

ضرورت برنامه‌ریزی و قدرت شبکه‌سازی

وی با تأکید بر انتخاب درست امامان محله ابراز داشت:  فردی که می‌خواهد حاکمیت یک محله را به عهده بگیرید باید برای همه افراد برنامه داشته باشد، یعنی از بچه‌ای که امروز به دنیا می‌آید تا فرد پیری که امروز از دنیا می‌رود، برنامه‌ریزی داشته باشد.

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ادامه داد: نخستین مسأله در جایگاه امامت محله،‌ قدرت شبکه‌سازی است، مشکل اصلی این است که امامان امت ندارند، امام یک محله باید در تمام اصناف، سلایق و گروه‌ها یار و شبکه داشته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین تکلیف شیعه نصرت و یاری امام است، ساختن شبکه یعنی امت برای امام بزرگ‌ترین یار است، ممکن است یک نفر عالم و خوش‌اخلاق باشد اما توانایی شبکه‌سازی نداشته باشد.

دبیر نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی یادآور شد: امروز فریاد رهبر انقلاب بلند شده است که در گام دوم انقلاب جامعه سازی کنید، شبکه‌سازی باید تبدیل به تکلیف شود.

ضرورت ایجاد شبکه مساجد

وی ادامه داد: مسأله مهم بعدی ایجاد شبکه مساجد است،‌ جزیره‌ای عمل کردن ما سبب کمک به دشمن می‌شود، نیازمند شبکه امامان هستیم، کسانی که همدیگر را قبول دارند و به هم یاری می‌رسانند.

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع تأکید کرد: شبکه‌سازی مساجد باید یک مطالبه باشد، مگر الآن در حال جنگ نیستیم؟ امامان مساجد بدون نقشه واحد حق ندارند جلو بروند؛ این مهندسی فرهنگی و این مدیریت جامع لازم است و باید روی آن‌ها کار شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که مردم ما درک عمیق و به‌روزی از خطر تفرقه گفتمانی نداشته باشند ما نمی‌توانیم جامعه بسازیم؛ چرا حکومت امیرالمؤمنین به آنجا رسید؟ هر وقت بین امام و امت کشمکش باشد حتماً امت پیروز هستند، هیچ‌وقت امام جلوی امت نمی‌ایستد.

وی ادامه داد: امروزه ظرفیت‌های خوبی در مساجد وجود دارد، اما چشم‌های ما همیشه به دنبال شاخص است و غر می‌زنیم، به‌جای ۲۰۰۰ مسجد ۲۰۰ مسجد تراز را تقویت کنیم و این‌ها قله می‌شوند و بقیه خود را به این‌ها می‌رسانند.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!