رفع مشکل آب شرب روستا

رفع مشکل آب شرب روستا
رضا رفیعی‌مهر
0
۱۴ مهر ۱۴۰۱

با پیگیری حجت الاسلام شهروان و با همراهی نمایندگان مردم در شورای روستا مشکل چندین سال آب شرب روستای اسپاخو در حال برطرف ‌شدن است.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام محمد شهروان امام روستای محرومی است به نام اسپاخو از توابع شهرستان مانه و سملقان واقع در استان خراسان شمالی. فاصله ۷۰ کیلومتری روستا با مرکز شهرستان بر این محرومیت افزوده است و مشکلات آن را دوچندان کرده است.با این‌همه فعالیت‌های فرهنگی حاج‌آقای شهروان در مسجد روستا برقرار است و با رونق و جدیت برگزار می‌شود. از فعالیت‌های قرآنی گرفته تا برگزاری برنامه‌ها در مناسبت‌های ملی و مذهبی.
به گفته این امام روستا مجالس محرم و صفر هم که هر سال پرشورتر از سال‌های قبل برگزار می‌شود و با پیاده‌روی و زیارت امام هشتم توسط بچه‌های هیئت پایان می‌پذیرد.
حاج‌آقای شهروان در خصوص مشکلات عمرانی روستا و پیگیری آن‌ها می‌گوید: خودم مسئولیت دهیاری روستا را به عهده دارم. در این مدت طرح هادی روستا را پیگیری کرده‌ایم و در قالب آن ۵۰ درصد کار سنگ‌فرش و آسفالت کوچه‌های روستا صورت ‌گرفته که امید است طی دوسال به اتمام برسد. تعمیرات غسالخانه و مسجد نیز در این مدت انجام شده است.

مردم روستای اسپاخو روزانه ۲ تا ۳ ساعت بیشتر از آب شرب برخوردار نیستند. برای رفع این مشکل با همراهی خوب اعضاء شورای اسلامی روستا رایزنی های با مسئولان آب و فاضلاب صورت ‌گرفته و در نتیجه کار حفر چاه آغاز شده است.
به گفته این امام روستا تاکنون ۲۰ متر از این چاه حفر شده است که طبق نظر کارشناسان باید این مقدار به ۲۵ متر برسد. با توجه بافت صخره‌ای این منطقه کار کند پیش می‌رود؛ اما تا دو ماه آینده مردم روستا می‌توانند از آب شرب این چاه بهره‌مند شوند.
روستای اسپاخو دارای یک بنای تاریخی متعلق به دوره ساسانیان است و حاج‌آقای شهروان با همراهی شورای روستا تلاش دارند تا با احیاء این بنا زمینه‌ساز رونق گردشگری در روستا شوند و از این طریق بستری فراهم شود تا اهالی بتوانند محصولات خود را عرضه کنند. حالا با پیگیری‌های صورت‌گرفته کارشناسان میراث ‌فرهنگی کار خود را برای بازسازی این بنای تاریخی آغاز کرده‌اند.
حجت‌الاسلام شهروان هم خودش در کار دامداری دستی دارد و هم با معرفی جوانان به بنیاد علوی و کمیته امداد برای دریافت وام تلاش می کند تا راه آن ها را برای اشتغال فراهم کند.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!