عضو هیئت امناء بنیاد هدایت:

ثمره کار تشکیلاتی فراتر از سنجش بشری است+صوت

ثمره کار تشکیلاتی فراتر از سنجش بشری است+صوت
رضا رفیعی‌مهر
0
۱۴ مهر ۱۴۰۱

سنجش کار تشکیلاتی در نظام محاسبات الهی متفاوت از سنجش های امروزی است. بلکه به مانند شجره ای است که «تُؤتی أُکُلَها کُلَّ حینٍ بِإِذنِ رَبِّها » دائما ثمر می دهد ولو اینکه در ابتدای امر، ثمری از آن دیده نشود.

 

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام محمد رضا عابدینی عضو هیئت امنائ بنیاد هدایت در دومین جلسه از سلسله جلسات سلوک تشکیلاتی پرداختن به مساله حرکت کاروانی را می شود از دو ناحیه مورد بحث قرار داد. یکی بررسی کلاسیک مبانی نظری این بحث و دوم ورود به بحث آن طور که قرآن ورود کرده است.

عضو هیئت امناء بنیاد هدایت ادامه داد: خدای سبحان در قرآن کریم از یک طرف مفاهیمی مانند توحید و معاد و نبوت به طور کلی بیان کرده است. از طرفی، عمق این مفاهیم را در وقایعی که اتفاق می‌افتاد اشاره کرده است. خداوند متعال قولش همان فعلش است؛ یعنی وقایعی را که برای ما پیش می‌آورد، با ما گفتاری دارد. هر کدام از اسماء الهی در یکی از حالاتی که برای ما پیش می‌آید ظهور می‌کند. بنابراین همانند زمان ها، حالات نیز منازل سلوک الی الله هستند. همانطور که هر زمان با انسان کاری دارد، هر حادثه‌ای با انسان کاری دارد. از این رو سعی داریم حرکت کاروانی را در ضمن منازل و حوادث و زمان ها بررسی کرده و مبانی آن مورد نظر قرار بدهیم.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: وحدت تشکیلات می‌تواند بر مبنای بدن محوری باشد که توحید ایجاد شده بر این مبنا محدود است و تا جایی است که منافع ابدان به خطر نیافتد و بلکه محدود به عمر بدن است. با به خطر افتادن منافع ابدان، این توحید محو می شود. ما در قرآن به سه مدل اتحاد در دایره ابدان اشاره می‌کنیم که جز متقین این روابط به دشمنی در قیامت که اعتباریات دیگر وجود ندارد تبدیل خواهد شد. اول دوستان و رفیقان «یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ» دوم در خانواده و آشنایان «وَأُمِّهِ وَأَبِیهِ وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِیهِ» و سوم تابع و متبوع مانند امام و ماموم «وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِلَّذِینَ آمَنُوا اتَّبِعُوا سَبِیلَنَا وَلْنَحْمِلْ خَطَایَاکُمْ وَمَا هُمْ بِحَامِلِینَ مِنْ خَطَایَاهُمْ مِنْ شَیْءٍ ِانَّهُمْ لَکَاذِبُونَ.

حجت الاسلام عابدینی بیان کرد: اگر در یک رابطه تشکیلاتی روابط از ناحیه ابدانی بالاتر برود اعضا پیوستگی بیشتر می یابند و هر قدر این روابط در ناحیه ابدان بماند به سرعت بیشتری به گسستگی می رسد.

عضو هیئت امناء بنیاد هدایت عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) در سال ۱۲ بعثت، با اهل مدینه که برای بیعت آمده بودند ۶ شرط می‌کنند که همه از جنس ترک یک فعل بودند؛ یعنی یک کاری را انجام ندادن. این ۶ ترک، مقدمه ساخته شدن این تشکیلات بود. این ترک ها میان این مردم وحدت ایجاد کرد. این مقاومت بر احکام ابدان یعنی این ۶ شرط باید ادامه پیدا می کرد و باید در تمام لحظات بر این عمل تداوم می‌داشتند تا نتیجه حاصل می شد. این رعایت دائمی نوعی ادب بود. این یک نوع مدل سازی برای کار تشکیلاتی است.

استاد حوزه علمیه گفت: یک نکته دیگر این داستان این است که سنجش کار تشکیلاتی در نظام محاسبات الهی متفاوت از سنجش های امروزی است. بلکه به مانند شجره ای است که «تُؤتی أُکُلَها کُلَّ حینٍ بِإِذنِ رَبِّها » دائما ثمر می دهد ولو اینکه در ابتدای امر، ثمری از آن دیده نشود. زحمات اولیه در کارتشکیلاتی نیازمند صبر است که در تداوم این صبر این زحمات رو به توسعه خواهد رفت. هرچند گام های اولیه محدود بوده است اما در ادامه این صبر، نتیجه با سرعت بالایی رو به توسعه می رود.

نگاه منظومه ای به دین - روش معرفتی تشکیلاتی قرآنی حرکت کاروانی - جلسه دوم
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!