حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در گفتگو با مدیر عامل بنیاد هدایت:

فیلم| امامت؛ روشی برای مدیریت جامعه

فیلم| امامت؛ روشی برای مدیریت جامعه
بنیاد هدایت
0
۲۵ مهر ۱۴۰۱

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان عضو هیئت امنای بنیاد هدایت:

امامت یک روش برای مدیریت جامعه است. امام مانند یک پدر و مادر مهربان و دلسوز است. روش معلمی و مربی گری صحیح ذیل عنوان امامت قرار می گیرد.

امام جماعت مسلماً در رفتار با دیگران باید مانند امام برخورد کند. این کار مثل نماز واجب است. ۹۹درصد کار امام جماعت این است که امامت را به دیگران یاد بدهد.

جامعه بشری نمی تواند همیشه به توانمندی های ذاتی افراد تکیه کند و آموزش و تمرین را تعطیل کند. امام جماعت می تواند تعیینی یا تعیّنی باشد. تلاش برای تربیت امام جماعت امر لازمی است.

در هر سیستم اداری و بروکراسی نیاز به نظارت عمومی، امربه معروف و نهی از منکر، تعاون مردم وجود دارد. رکن رکین مردم سالاری دینی مسجد است. جامعه به این نوع روش مدیریت که همان امامت است؛ نیاز دارد. مسجد یک خلائی از تمدن اسلامی پر می کند که هیچ قانون ساختاری نمی تواند جای آن را پر کند.

ما در هسته های کوچک جامعه هم نیاز به امامت داریم حتی در خانواده. ولایت یک مفهومی است زیبایی های روش آن بیشتر جلب توجه می کند. رسول خدا و امیر مؤمنان علیهما السلام بیش از عموم مردم، برای امام جماعت الگوست. جامعه دراجزاء خود باید همان قوامی را باید داشته باشد که در بزرگترین هسته های خود دارد.

 

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!