فرصت زندگی دوباره/ زمینه سازی برای اشتغال معتادان در پتروشیمی

فرصت زندگی دوباره/ زمینه سازی برای اشتغال معتادان در پتروشیمی
مجتبی عظیمی
0
۰۱ آبان ۱۴۰۱

حجت‌الاسلام انصاری با مرکزیت دادن به مسجد امام سجاد(ع)، توانسته علاوه بر کمک معیشتی به خانواده‌های نیازمند، فرصت زندگی دوباره را به معتادان بدهد؛ محله آبگرمو به همت اهالی این مسجد دیگر مثل گذشته درگیر‌آسیب‌های شدید اجتماعی نیست.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام «علی انصاری»، امام پایگاه اجتماعی در محله آبگرمو در شهرستان گچساران، از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد علی‌رغم درگیری این محله حاشیه‌ای با آسیب‌های متعدد، توانسته با مرکزیت دادن به مسجد امام سجاد(ع) اتفاقات خوبی را رقم بزند و مسجد را به مرکز گره‌گشایی‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی تبدیل کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه محله آبگرمو درگیری آسیب‌هایی همچون بیکاری، اعتیاد و نزاع‌های محلی است، اظهار کرد: در مدت حضور در مسجد امام سجاد(ع) به عنوان مبلغ، در دو محور کلی فعال بوده‌ام نخست فعالیت‌های معنوی و فرهنگی و تبلیغی که به لطف خدا در مسجد و با همکاری نوجوانان و جوانان احیاء شده است و بُعد دیگر فعالیتم به عنوان امام پایگاه اجتماعی، مقابله با آسیب‌های اجتماعی به ویژه در حوزه فقرزدایی و کاهش محرومیت‌ها است.

ترک اعتیاد و اشتغال معتادان محله

وی با اشاره به ابتلای برخی از اهالی محله آبگرمو به آسیب اعتیاد، بیان کرد: به منظور کمک به ترک اعتیاد آنها، طرحی مسجدی را با همکاری سپاه پاسداران و ستاد مبارزه با مواد مخدر شهرستان اجرا کردیم؛ در این طرح مشاوره‌های رایگان در مسجد به معتادان و خانواده‌های آنها ارائه شد و افراد معتاد به صورت رایگان به کمپ‌های ترک سوءمصرف، اعزام شدند. مقابله با توزیع و عرضه مواد مخدر هم با همت و همکاری مسجدی‌ها انجام شده است.

همانطور که بیان شد، محور فعالیت حجت الاسلام انصاری در کنار تبلیغ مسجدمحور، مقابله با آسیب‌های اجتماعی در سطح محله است؛ یکی از مشکلات محلی فقدان فرصت اشتغال و شیوع بیکاری است به ویژه آنکه ظرفیت‌های طبیعی مثل کشاورزی نیز برای اهالی وجود ندارد. اما به همت مسجدی‌ها امکان اشتغال معتادانی که موفق به ترک شده‌اند در پتروشیمی شهر فراهم شده است.

حمایت ماهانه از ۵۰ خانواده محروم

حجت‌الاسلام انصاری با بیان اینکه با کمک خیران و برای فقرزدایی کمک‌های ماهانه به محرومان محله انجام می‌شود، تاکید کرد: این حمایت از برخی خانواده‌ها با حفظ شان و حرمت آنها صورت می‌گیرد؛ در این راستا بیش از ۵۰ خانواده را تحت پوشش داریم که از طریق آورده‌های مالی مسجد و نیز همکاری خیران حمایت می‌شوند.

به گفته این امام جماعت جهادی مسجد امام سجاد(ع) ماهانه بیش از ۱۵​ میلیون تومان کمک مومنانه را به صورت نقد و اجناس و کالا در اختیار افراد تحت پوشش قرار می‌دهد. تهیه لوازم موردنیاز ایتام و نیز اقلام ضروری زندگی همچون یخچال برای محرومان از اولویت‌های کمک‌های مومنانه اهالی مسجد امام سجاد(ع) است.

امام پایگاه اجتماعی در محله آبگرمو در ادامه بیان کرد: تهیه لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان در ابتدای سال تحصیلی و تهیه لباس نو برای نیازمندان در آستانه نوروز هم جزء فعالیت‌هایی است که به منظور رسیدگی به محرومان انجام شده و آثار مثبتی داشته است.

حجت‌الاسلام انصاری ظرفیت‌ مسجد را در کاهش اختلافات خانوادگی و ممانعت از معضل طلاق و نزاع‌های خانوادگی نیز فعال کرده و موفق شده مشکلات متعددی را در خانواده‌های محله حل کند.

ارتباط با نوجوانان و اعمال ابتکاراتی برای جذب آنها، اهتمام به بزرگداشت مناسبت‌های مذهبی همراه با اطعام شرکت‌کنندگان و اجرای طرح‌های فرهنگی نیز از فعالیت‌های این امام جماعت به منظور مسجدمحور کردن محله است.

عمران و آبادانی منزل محرومان و تکمیل منازل نیم‌ساخته خانواده‌های نیازمند نیز دیگر میدانی است که این امام جماعت با همکاری و همدلی مسجدی‌ها در محله آبگرمو با جمعیت تقریبی ۲۲۰۰ نفر انجام می‌دهد.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!