سازمان تبلیغات در مساجد به دنبال چیست؟

سازمان تبلیغات در مساجد به دنبال چیست؟
بنیاد هدایت
0
۱۷ دی ۱۳۹۹

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: این سازمان به دلیل جایگاهی که در ارتباط با مسجد و نسبت با امام جماعت پیدا کرده، بنا دارد در طول زمان امام جماعت را تبدیل به یک نظام استقرار روحانیت در نقاط حساس کند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با اشاره به اهمیت گفتمان امام محله گفت: آن چیزی که با عنوان امام محله یا هر عنوان متناسب با این در حال شکل‌گیری است، ابتدا یک نظام فکری و اعتقادی را یدک می‌کشد که اساس مبنای این حرکت است.

وی در ادامه افزود: ما معتقد هستیم این سلسله طولی و عرضی ولایت مؤمنین اگر صحیح و دقیق شکل گیرد، می‌تواند بسیاری از مسائل فردی و اجتماعی را حل کند. پایه و محور این نظام اعتقادی امام است.

برکات تعامل امام محله با مردم

عزت‌زمانی اظهار داشت: اگر امام جایگاه خودش را خوب پیدا کند، مردم فهم ارتباط و اتصال با امام را پیدا کنند و او هم فهم دقیق و صحیحی از جایگاه مردم پیدا کند، این گره خوردن‌ها و این نسبت‌ برقرار کردن‌ها، می‌تواند یک افق مبارکی را در پی داشته باشد.

وی با تأکید بر این‌که پایه اصلی و اساسی ما آن نظام اعتقادی ما است، افزود: پس یک نظام مبنایی و اعتقادی دارد که ما مبتنی بر این می‌رویم پای یک مسألهای به نام امام محله می‌ایستیم.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ممکن است جایی هم این عنوان گذاری‌ها حاشیه، دغدغه  و مسأله ایجاد کند، ولی در نظام اجتماعی و اعتقادی ما نظام امامت ـ امت در عمل مورد وفاق مؤمنین بوده است.

وی در ادامه افزود: ممکن است در عمل به خاطر دست‌خوردگی‌هایی که این مفهوم پیدا کرد، مثلاً در نظام‌های اعتقادی یک سری اعتقاداتی پیدا کردیم و دیگرانی آمدند در آن دست بردند و عنوان امام را بردند در غیر جای خودش استفاده کردند. سرجمع حرکت اجتماعی مسلمانان که نگاه می‌کنیم، امام، یک جایگاه مسلم و واقعی دارد و اساساً نقطه گره این نظام ولایی هر چند ممکن است کسانی بر اساس اعتقادشان قبول نکنند، اما در عمل آن را پذیرفته‌اند.

وی با تأکید بر این‌که تمام عرصه‌های اجتماعی مسلما‌نان مبتنی بر حوزه و جایگاه امامت است، ادامه داد: ما هم موظفیم بر اساس اعتقادمان حرکت کنیم. سازمان تبلیغات اسلامی به دلیل جایگاهی که در ارتباط با مسجد و نسبت با امام جماعت پیدا کرده، در طول زمان این امام جماعت را به یک نظام استقرار روحانیت در نقاط حساس و مورد نیاز تبدیل کرده است.

امام محله، فقط امام جماعت نیست

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر تعالی و ترقی روحانیان مستقر تصریح کرد: گفتمان امام محله، گفتمان اصیل، ناب و نظام ارتقا یافته‌ روحانیت مستقر است و بر اساس این گفتمان، امام محله صرفاً یک امام جماعت نیست و مسجد صرفاً یک نمازخانه نیست.

وی با اشاره به جایگاه مسجد در این گفتمان بیان کرد: در واقع مسجد در یک محدوده جغرافیایی به نام محله، پایگاه اثرگذاری فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می‌شود و امام هم راهبر، حرکت دهنده و سازمان‌دهنده محله می‌شود.

امام محله صرفا وظیفه اقامه نماز ندارد

عزت‌زمانی اظهار داشت: نسبت امام با مأمومین فقط در محدوده نماز نیست و در کل محله توزیع می‌شود. حضور امام هم فقط برای اقامه یک نماز و عبادت نیست و معنای عبادت در رفع نیازهای اجتماعی، در همبستگی اجتماعی، در رفع موانع، در حمایت از امامی که پیشرو و حرکت دهنده است و به یک معنا قائد این حرکت است، توسعه پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از این ‌رو سازمان تبلیغات به درستی در جایی قرار گرفته است که نسبتش را با امام توسعه بدهد. فقط مسأله او، مسأله اقامه نماز نباشد؛ برود بایستد، کمک، حمایت، هدایت و راهبری بکند، با طرق مختلفی که در اختیار دارد نقش یک مربی را برای امامش ایفا کند.

هدف تشکیل بنیاد هدایت

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی بیان داشت: در دوره جدید تحول سازمان، این نگاه جدی‌تر گرفته شده و بنیاد هدایت با هدف راهبری و ارتقاء شبکه امامان محله، روستا و پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تاسیس شده است.

وی در پایان با تأکید دوباره بر نقش مساجد گفت: امیدواریم روزی تمام مساجد کشور ما، بلکه تمام مساجد امت اسلامی نه ‌تنها فقط مسجد باشند که مسأله حل می‌کنند، بلکه محور ایجاد آن تمدن بزرگی باشند که با حرف نو، نظام اتصالی دقیق و صحیح مبتنی بر نظام ولایی که در عالم جریان دارد، بتوانند آن خط مقدم را باز کنند، زمینه‌های ایجاد تمدن را محقق سازند و زمینه‌ساز تحقق و ولایت عظمی باشند.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!