وقتی که هیئت امناء، بسیج، امام و کانون مسجد دست به دست هم می‌دهند؛

کار تشکیلاتی اهالی این مسجد، چالشی بزرگ را تبدیل به فرصت کرد

کار تشکیلاتی اهالی این مسجد، چالشی بزرگ را تبدیل به فرصت کرد
مجتبی عظیمی
0
۱۷ آذر ۱۴۰۱
یکی از آسیب‌ها در فعالیت‌های مساجد این است که نهاد‌های درون مجموعه‌ای به جای هم‌افزایی و همکاری، هم دیگر را رقیب بدانند؛ در این گزارش می‌خوانید که امام یکی از محله‌های قزوین چطور این چالش را تبدیل به فرصت خدمت رسانی به مردم کرد.
به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام عباس اوتارخانی، طلبه دغدغه‌مندی که مؤسس و بانی تشکیل گروه تبلیغی «تاظهور» است؛ او با عزمی راسخ در راه تحقق اهدافش که خدمت به مردم و مرتفع کردن مشکلات نیازمندان می‌باشد، مشغول خدمت و تبلیغ در مسجد صاحب‌الزمان(عج) شهرک مهدیه قزوین است.
تقریبا ده سال قبل از اینکه ملبس به لباس روحانیت شود، اعلام آمادگی‌اش را برای خدمت به دین خدا به منصه ظهور گذاشت و از آغازین روزهای طلبگی‌اش که در سال ۷۳_۷۴ بود، در کنار درس حوزه، رسالت تبلیغی‌اش را هم شروع کرد، سپس در سال ۸۳_۸۴ ملبس شد و فعالیت‌های تبلیغی گسترده‌تری را خصوصا در زمینه کار برای دانش آموزان آغاز کرد؛ حیطه فعالیت‌های او علاوه بر شهر قزوین به شهرهای مختلف دیگر از جمله تهران هم رسید.

حاج آقای اوتارخانی مدتی به عنوان مسئول تبلیغی دانش آموزان در تهران فعالیت کرد و از سال ۹۴ مسئولیت امور مساجد استان قزوین را پذیرفت و در این شهر مشغول به تبلیغ شد و از انتهای سال ۹۵ مجددا برای ادامه فعالیت راهی تهران شد و هم اکنون یک سالی است که در قزوین مشغول به خدمت است.

این طلبه جهادی درباره فعالیت‌های مسجد محور و مشکلاتی که معمولا در این امور پیش می‌آید مطابق با تجربه‌ای که در اداره مساجد به‌دست آورده است، می‌گوید: طی سال‌های فعالیتم آن مشکلی که مشهود بود و بارها با آن رو به رو شده بودم این بود که قسمت عمده‌ای از توان مسجد صرف اختلافات بین نهادهای مختلف داخل مسجد همچون هیات امنا و بسیج، بسیج، کانون فرهنگی و … می‌شد و مسجد از فعالیت اصلی خود دور می‌ماند.

او بر این اساس و با اعتقاد به اینکه بسیج، هیأت امناء، امام محله و کانون فرهنگی مسجد مکمل یکدیگر هستند، تصمیم به اصلاح ساختار تشکیلاتی گرفت و با جمع این مجموعه‌ها شورایی فرهنگی تشکیل داد که وظایف این شورا هم گام و هم سو با هیئت امنای مسجد می‌باشد؛ این شورا متشکل از نهادهایی است که فعالیت‌های آن‌ها در مسجد انجام می‌شود.

این طلبه فعال درباره فعالیت‌های مشترک گروه تبلیغی و شورای فرهنگی مسجد می‌گوید: با هم‌فکری و همکاری با شورای فرهنگی، به جذب بیشتر نوجوانان و جوانان در برنامه های مسجد اقدام کردیم و در سه ماه نخست فعالیت شاهد حضور پر شور جوانان در مراسمات مسجد بودیم و از بین همین جوانان فعال شرکت کننده در برنامه‌ها، آن‌هایی که مستعد و علاقه‌مند به کار جهادی و فرهنگی بودند را شناسایی کرده و در قالب گروه‌هایی به سرگروهی مربی تعیین شده، انواع آموزش‌ها را در حیطه مسئله یابی، مسئله شناسی و حل مسئله به آن‌ها ارائه دادیم.

حجت الاسلام اوتارخانی درباره نحوه آموزش نوجوانان و جوانان نیز عنوان می‌کند: آموزش‌ جوانان ابتدا با مسائل بصری و معنوی موجود در مسجد شروع شد و هم اکنون آن‌ها را درگیر مسئله شناسی و مسئله‌یابی در سطح محله کردیم، به گونه‌ای که این نوجوانان آموزش دیده، مشکلات پیرامون خود را شناسایی می‌کنند و در کارگروه‌های مورد نظر مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند و مسئول کارگروه نیز از طریق سازمان‌های مربوطه پیگیری‌های لازم جهت حل این مشکلات را انجام می‌دهد.

از دیگر برنامه‌های فرهنگی ثابت مسجد محله، برگزاری جلسات کتاب‌خوانی در روزهای شنبه و برگزاری کلاس‌های اخلاقی و تحصیلی برای دانش آموزان با تفکیک سازی گروه‌های سنی مختلف از یکدیگر می‌باشد.

این طلبه جهادی در بحث تعلیم و تربیت هم یکی از مدارس تیزهوشان را به عنوان پایگاه فعالیت خود انتخاب کرده و هر روز ساعاتی را در ارتباط با بررسی مسائل و مشکلات دانش‌آموزان و انتقال نکات اخلاقی به آن‌ها در آنجا سپری می‌کند.

از زمان ورود حاج آقای اوتارخانی، ۵۲ خانواده نیازمند تحت پوشش مسجد قرار داشتند، اما تعداد خانواده‌های نیازمند محله محدود به همین تعداد نبود، بلکه خانواده‌های دیگری هم وجود داشتند که هر یک از آن‌ها نوع دریافت کمک‌‌هایشان از مکان‌های مختلف متفاوت بود که با حسن مدیریت و ایده قابل تحسین این روحانی دلسوز قرار شد همه کمک‌ها، ذیل یک مؤسسه خیریه ثبت شده، جمع آوری و به دست خانواده‌های نیازمند برسد.

عمده فعالیت‌های حجت الاسلام اوتارخانی در قالب توزیع بسته‌های حمایتی است که ماهانه برای خانواده‌های نیازمند تهیه می‌شود، اما نکته قابل توجه و اقدام ارزشمند این امام محله در راستای توانمند‌سازی این خانواده‌هاست؛ بطوری‌که اگر جوانی در این خانواده‌ها جویای کار باشد با نهادهایی که امکان ارتباط با آن‌ها برایش وجود دارد، پیگیری‌هایی برای حل این مشکل آنان انجام می‌دهد؛ همچنین در زمینه بهداشت و درمان هم اگر خانواده‌ای، نیازمند کمک‌های درمانی باشد، هزینه درمان آن‌ها از سوی خیرین مسجد تأمین می‌شود.

در حیطه آسیب‌های اجتماعی نیز معرفی معتادان به کمپ با پیگیری‌های او انجام گرفته است و از آنجایی که گفته می‌شود «پیشگیری بهتر از درمان است»، در این زمینه سعی شده جلسات آموزشی ویژه نوجوانان، جوانان و خانواده‌های آنان برگزار شود.

حجت الاسلام اوتارخانی در پایان به علت موفقیت خود در کارها اشاره می‌کند و می‌گوید: در این یک سالی که از فعالیتم در این مسجد می‌گذرد، مردم همکاری و استقبال خوبی از برنامه‌های انجام شده داشتند و از هیچ‌گونه کمکی به ما برای پیشبرد امورات مسجد مضایقه نکردند.
پی نوشت: عکس این خبر آرشیوی است
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!