نزدیک ۵۰ نفر از اهالی روستای سولار به کمک امام محله خود حافظ قرآن شدند

نزدیک ۵۰ نفر از اهالی روستای سولار به کمک امام محله خود حافظ قرآن شدند
مجتبی عظیمی
0
۰۸ آذر ۱۴۰۱
حجت الاسلام عبدالرحمانی و همسرشان خانم قربانی به این روستا رفتند و با اجرای طرح هجرت استعداد های بالقوء این اهالی را به بالفعل تبدیل نمودند به گونه ای که امروز قرار است روستای سولار به عنوان روستای برتر قرآنی انتخاب شود.
به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت،  حضرت آقا فرمودند: “در زمینه‌ی فعّالیّت های قرآنی، کارهای خیلی خوبی شده؛ لکن اینها کافی نیست؛ ما به تلاش های بیشتری احتیاج داریم. یکی از پیشنهادهایی که به ما شد و کار درستی است و من مطرح می کنم و شماها هر کدام که می توانید انجام بدهید، این است که مساجد یک محل حالا مثلاً در تهران، مساجد فلان بخش از تهران که سه تا، چهار تا، پنج تا مسجد است، هر کدام از اینها یک پایگاه قرآنی باشند و با هم ارتباط داشته باشند؛ اینها بروند به مهمانی آنها، آنها بیایند به جلسه‌ی اینها؛ با هم مسابقه بدهند؛ این غیر از این مسابقات رایجی است که اوقاف و دیگران راه می‌اندازند؛ یک چنین کارهایی انجام بگیرد؛ این بهترین مشوّق است برای اینکه جوانها و نوجوان‌ها وارد وادی قرآن‌خوانی بشوند؛ ما به این احتیاج داریم.”
جوان های ما باید وارد عرصه‌ی قرآن‌خوانی، بخصوص حفظ قرآن بشوند که ما خب حافظ [قرآن] زیاد لازم داریم؛ من چند سال پیش هم عرض کردم؛ تلاش هایی هم شده منتها هنوز تا آنجا خیلی فاصله داریم. اگر بخواهید آن ده میلیون را تأمین بکنید، راهش این است که نوجوان‌های ما وارد وادی قرآن بشوند؛ نوجوان که وارد شد حفظ آسان می شود؛ راهش هم این است که در مساجد این کار اتّفاق بیفتد؛ هر مسجدی یک پایگاه قرآنی بشود؛ مساجد این محل با همدیگر ارتباط داشته باشند، همکاری داشته باشند؛ اساتیدشان اینها را به هم آشنا کنند؛ اینها بروند پیش آنها، این ارتباط مساجد با یکدیگر و ارتباط قرّاء و مستمعین قرّاء و شاگردان قرّاء با یکدیگر یکی از این فرصتهایی است که ان‌شاءالله می تواند در خدمت این کار قرار بگیرد.” بر اساس همین منویات مقام معظم رهبری در برخی از استان ها و شهرستان ها اقدامات خوبی در راستای ترویج و توسعه فعالیت های قرآنی صورت گرفته است.
در همین راستا در روستای سولار اقدامات خوبی صورت گرفته است. اهالی این روستا به دلیل صبغه دینی و مذهبی که دارند هم تمایل زیاد و هم از استعداد خوبی برای انجام فعالیت های قرآنی دارند با توجه به همین ویژگی اهالی روستای سولار در سال ۱۳۸۴ روحانی بنام حجت الاسلام عبدالرحمانی و همسرشان خانم قربانی به این روستا رفتند و با اجرای طرح هجرت استعداد های بالقوء این اهالی را به بالفعل تبدیل نمودند به گونه ای که امروز قرار است روستای سولار به عنوان روستای برتر قرآنی انتخاب شود. لذا در این خصوص با «اسدالله یونسی سولاری»، دهیار روستای سولار گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.
علت اینکه اهالی روستای سولار تا این حد به فعالیت های قرآنی تمایل دارند چیست فعالیت های آنها از چه زمانی آغاز شده است؟
طبق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در جامعه و اجرای طرح هجرت که بر اساس آن می بایست روحانیون و مبلغان برای تبلیغ و ترویج معارف قرآن و اهل بیت (ع) به مراکز و مناطق تبلیغی شهری و روستایی اعزام شوند، فعالان حوزه قرآنی اقدام به انجام فعالیت هایی کردند  که از جمله آنها حجت الاسلام عبدالرحمانی و همسرشان خانم قربانی بودند طرح هجرت را برای اولین بار در سال ۱۳۸۴ در روستای سولار اجرایی نمودند. ضمن اینکه ما در گذشته هم جلسات خانگی قرآن را در مناسبت های مختلف از جمله ماه مبارک رمضان برگزار می کردیم، ولی سال ۸۴ با توجه به کلاس های قرآنی که خانم قربانی برگزار کردند، گفتند که استعداد حفظ قرآن در روستا وجود دارد ولی این امر نیازمند منابع مالی است که ما هم از طریق قرض الحسنه شهید حیدرعلی مداح روستای بوان که یکی از روستاهای همجوار ما بود و در حمایت مالی از اقدامات فرهنگی فعال بودند، صحبت کردیم و از لحاظ مالی مارا کمک نمودند.
ابتدای کار با دو نفر به نام های فاطمه شمس و اسماعیل صالح آغاز شد، آنها هر دو کلاس پنجم بودند، والدینشان به خانم قربانی تعهد دادند که یکسال ترک تحصیل کنند تا طی یکسال بتوانند قرآن را حفظ کنند، هر چند موافقت خانواده ها با این مساله هم سخت بود ولی در نهایت موافقت کردند و بچه ها طی ۹ ماه حافظ کل قرآن شدند. بعد از آن هم برای خانم ها کلاس قرآن برگزار شد و خوشبختانه تعداد حافظان کل قرآن به ۱۲ نفر رسید.
هر کدام از این حافظان قرآن بعد از مدتی یک مربی قرآن شدند و این شیوه به روستاهای همجوار نیز گسترش پیدا کرد و مقرر شد هر فردی که ۱۰ جزء قرآن را حفظ کند، یک ربع سکه داده شود. با همین پشتیبانی های مالی که صورت گرفت، اکنون کل مجموعه قرآنی ما حدودا ۱۰۰ نفر است. از این ۱۰۰ نفر ۴۷ نفر حافظ کل قرآن و ۲۰ نفر حافظ جزء است که بیشتر آنها هم ازدواج کردند و به شهرها و روستاهای همجوار رفتند و هر کدام یک مربی قرآن هستند.
در حال حاضر هم کلاس های روخوانی و روانخوانی قرآن برای خواهران داریم. مربی قرآن روستاهای ولندان، دهک، مسیله و بومجان از طریق روستای سولار تامین می شود و با توجه به اینکه اگر ما می خواستیم از کلاس های قرآن شهریه دریافت می کردیم، احتمال داشت از سوی خانواده ها استقبال نشود به همین دلیل آقای مداح هزینه ایاب و ذهاب این کلاس ها را پرداخت می کند و در حال حاضر هم دو نفر از مربیان قرآن ما هفته ای دو روز در مدرسه روستای سولار قرآن تدریس می کنند، این سبک و سیاق از سال ۱۳۸۴ به همین نحو ادامه داشته است و خوشبختانه ۴۷ حافظ کل قرآن داریم که آنها رتبه های استانی، شهرستانی و کشوری را دارند. بیشتر مجموعه و حافظان ما را خواهران تشکیل می دهند. در کلاس های روانخوانی قرآن هم خانم های مسنی هستند که جلسات خانگی قرآن و زیارت عاشورا را برگزار می کنند.
در خصوص انتخاب روستای سولار به عنوان پایتخت برتر قرآنی کشور توضیح بفرمایید؟
قرار است سولار به عنوان روستای برتر قرآنی معرفی شود. ما در اینجا خانه قرآن امام حسین (ع) را داریم که با پی گیری های صورت گرفته خوشبختانه بعد از سه سال، امسال مجوز موسسه قرآنی روستا  را گرفتیم که با حضور آقای منیری مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد افتتاح شد. روستای سولار ۱۴۶ خانوار و حدودا ۴۸۰ نفر جمعیت دارد، حتی برخی خانواده ها سه حافظ کل دارند،این مجموعه ۱۰۰ نفری جدای از ۴۷ حافظ قرآنی هستند. ما حافظ  یک جزء قرآن داریم تا ۲۰ جزء.
رمز موفقیت روستای سولار در فعالیت های قرآنی چیست؟ 
پشتکار مردم روستای سولار و نان حلالی که از طریق فعالیت های کشاورزی ارتزاق می کنند بسیار تاثیر گذار است، چون اهالی روستای سولار همه کشاورز هستند.ضمن اینکه پشتیبانی مالی هم در فعالیت های قرآنی بسیار مهم است. ما تا قبل از تعطیلی حج عمره حافظان قرآن را به حج عمره، سفرهای عتبات عالیات و اردوهای مشهد (تا قبل از کرونا) اعزام می کردیم که همه اینها در ایجاد انگیزه برای آنها بسیار مهم بود.
ناگفته نماند که اگر فعالیت فرهنگی پشتوانه مالی نداشته باشند با شکست منجر می شوند لذا یکی از دلایل موفقیت روستای سولار در فعالیت های قرآنی پشتوانه مالی آنها بود به طوری که آقای مداح در سال ۸۴ حدود ۷۰۰- ۸۰۰ میلیون تومان برای فعالیت های قرآنی هزینه کردند. همه منابع مالی ما از سال ۱۳۸۴ با مدیریت حاج فریدون مداح از طریق قرض الحسنه شهید حیدرعلی روستای بوان تامین شده است. سال ۵۹ که قرض الحسنه تاسیس شده بود در اساسنامه قرض الحسنه مقرر کردند که ۱۰ تا ۱۵ درصد از کارمزدهایی که گرفته می شود، هزینه فعالیت های فرهنگی شود و تا سال ۸۴ اتفاقی رخ نداده بود. بعضا کار فرهنگی شان فقط در خرید لوازم التحریر برای مستحقان و نیازمندان روستا  خلاصه می شد ولی از سال ۸۴ به بعد عمده هزینه های، مالی فعالیت های فرهنگی ما از طریق صندوق قرض الحسنه تامین شده است.
وضعیت جلسات خانگی قرآن در روستای سولار چگونه است؟
جلسات خانگی قرآن در بیشتر روستاها کمرنگ شده اما در روستای سولار افزایش یافته است. در ماه مبارک سال ۱۳۹۱ در برنامه قرآنی ضیافت دعوت شدیم؛ ما هر ساله در شهرستان  شهر رضا جشنواره انار داریم در واقع به عنوان پایتخت انار شهرضا معرفی می شود ولی حیف است که یک روستای قرآنی به عنوان روستای قرآنی برتر معرفی نشوند. اگر روستای سولار به عنوان پایتخت قرآنی کشور معرفی شود، می تواند بازتاب خوبی داشته باشد و یک الگوی نمونه برای روستاهای دیگر شود.
آیا انتخاب روستای سولار به عنوان روستای برتر قرآنی کشور در حل مشکلات مالی فعالیت های قرآنی این روستا تاثیری دارد؟
 اگر روستای سولار به عنوان پایتخت قرآنی کشور معرفی شود، ما هر ساله می توانیم جشنواره های مختلفی در آنجا برگزار می شود، می توانیم مثلا ۱۰ روز جشنواره قرآنی در روستا برگزار کنیم. انار امامزاده عبدالله ما بسیار معروف و مرغوب بود ولی اصلا مورد توجه کسی نبود ولی از وقتی که به عنوان پایتخت انار کشور معرفی شد، سیل جمعیتی که به آنجا می آیند جدای از منافع مالی منافع دیگر هم دارد. من خودم با توجه به تجربه ای که از سال ۸۴ دارم، اگر روستای سولار به عنوان پایتخت قرآنی معرفی شود، این یک الگویی می شود برای کل کشور؛ وقتی ببینند یک روستایی با ۴۸۰ نفر جمعیت و ۱۴۶ خانوار همچین فعالیت های قرآنی انجام داده اند هم مسئولان بهتر همکاری می کنند و هم جدای از آن حتما از لحاظ مالی مزایای زیادی عاید روستا می شود.
در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری شبستان
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!