امام محله‌ای که روستای محروم خود را قطب شیلات سیستان و بلوچستان کرد+عکس

امام محله‌ای که روستای محروم خود را قطب شیلات سیستان و بلوچستان کرد+عکس
مجتبی عظیمی
0
۱۲ آذر ۱۴۰۱

حجت‌الاسلام شهرکی با همراهی مردم روستا، قدم‌های خوبی در راستای پیشرفت روستا و اشتغا‌ل‌زایی اهالی آن برداشته و روستای حسن‌آباد را به هدف گردشگری شیلات، تبدیل کرده است.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام امین صابر شهرکی امام روستای حسن آباد سنچولی از توابع شهرستان زهک استان سیستان و بلوچستان است. او متولد اول فروردین ماه سال ۱۳۶۹ است که از سال ۸۷ طلبه شده و از سال ۹۵ وارد عرصه تبلیغ شده است. او ۵ سالی است که این روستا را برای خدمت رسانی به مردم انتخاب کرده است. در روستای حسن آباد سنچولی دو مسجد دارد. مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و مسجد حضرت جوادالائمه(ع) و حجت الاسلام شهرکی در هر دو مسجد فعالیت دارد.


حجت‌الاسلام امین صابر شهرکی امام روستای حسن آباد سنچولی

قرارگاه مردمی پیشرفت برای روستا تشکیل شد

او از زمان ورود به روستا، با همت مردم و کمک‌های مالی آن‌ها نوسازی شد و با ۸۵ میلیون تومان هزینه در سال ۹۷ مسجد بازسازی شد. پیر و جوان روستا با کمک خود در ساخت مسجد مشارکت داشتند. این امام محله می‌گوید: «ما ازسال ۹۶ که به اینجا آمدیم، مسجدی کوچک قدیمی ساز داشت. در مسجد را باز کردیم و خانه به خانه می‌رفتیم و از اهالی دعوت می‌کردیم تا به مسجد بیایند. کم‌کم مسجد رونق پیدا کرد و جمعیت بیشتر شد. نیاز به توسعه مسجد احساس می‌شد و بعد از مدتی در مراسمی درباره این موضوع و همچنین حل مشکلات عمرانی روستا صحبت کردم. مردم روستا و حتی آنان که مهاجرت کرده بودند، پای کار آمدند و کار توسعه مسجد آغاز شد.»


حجت‌الاسلام شهرکی پا به پای مردم در امور عمرانی کار می‌کند

قبرستان روستا هم با کمک مردم تعمیر شد

مزار اهل قبور روستا وضعیت مناسبی نداشت که با همت و پیگیری حجت‌الاسلام شهرکی در این زمینه، محل اقامه نماز میت ساخته شد. فردی از اهالی روستا ۱۲۰۰ متر زمین برای پارکینگ مزار هدیه کرد و با کمک دهیاری کار مسطح‌سازی صورت گرفت. او می گوید: «مردم روستا پای کار شده بودند و خود برای حل مشکلات، کمر همت به رفع مشکلات بسته بودند؛ این حرکت و همراهی الگویی شد برای فعالیت‌های بعدی. قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نیز در ساخت پل روستا و لوله‌گذاری نهری که از میان روستا رد می‌شد، از همین ظرفیت مردمی بهره ببرد و روزانه ۳۰ نفر داوطلبانه برای کمک به پیشرفت طرح کمک می‌کردند.»

ساخت ۲ پل برای روستا توسط بنیاد علوی

مدرسه روستا نیز در نداشت و حیاتش خاکی بود؛ باز همراهی مردم و قرارگاه پیشرفت در تأمین هزینه‌ها، سبب حل مشکل شد و حیات مدرسه کف‌سازی و در برای آن نصب شد. شهرکی می‌گوید: «بنیاد علوی با مشاهده مشارکت اهالی روستا، ۲ پل در این روستا درست کرد که در این طرح‌ها نیز خود اهالی پای کار بودند و همراهی کردند.»


برای تأمین آب و ذخیره‌سازی آب موردنیاز کشاورزی استخر پرورش ماهی راه افتاد

۱۷ استخر برای پرورش ماهی برای روستا راه افتاد

حجت الاسلام شهرکی برای اشتغالزایی در روستا نیز قدم‌های خوبی برداشته است؛ او می گوید: «در این روستا آب کشاورزی مشکلاتی داشت که با پیگیری و تحقیق، با ساخت استخرهای خاکی و پرورش ماهی علاوه بر حل مشکل کشاورزی، ۱۷ استخر خاکی برای پرورش ماهی کپور نیز راه افتاد و باعث درآمدزایی و اشتغال تعداد زیادی از اهالی روستا شد.»


روستای حسن آباد سنچولی به قطب شیلات در استان سیستان و بلوچستان تبدیل شد

اشتغال‌زایی بیش از ۳۵ نفر با پرورش ماهی

شهرکی ادامه می دهد: «با گسترش استخرهای پرورش ماهی در روستا، کمیته امداد نیز برای ساخت استخرهای صنعتی پا به میدان گذاشت و تاکنون ۳ استخر برای پرورش ماهی قزل‌آلا ساخته شده است. علاوه بر اینکه این روستا به هدف گردشگری و شیلات معروف شده، در روستاهای همجوار نیز در حال توسعه است و اهالی روستا در زمینه ساخت استخر نیز به مهارت رسیده‌اند. در مجموع با راه اندازی پرورش ماهی، بیش از ۳۵ نفر شاغل شدند.»


این امام محله ارتباط نزدیگی با اهالی روستا دارد و با کمک آن‌ها برنامه‌ها را پیش می‌برد

تولید علوفه برای دامداران با قیمت مناسب

بی‌آبی در سیستان و بلوچستان جدی است و شغل بیشتر مردم، دامداری و کشاورزی است؛ حجت‌الاسلام شهرکی می‌گوید: «مشکل تأمین علوفه برای دامداری تهدیدی بود که می‌توانست باعث تعطیلی و ایجاد مشکلات برای دامداران این منطقه شود. تأمین خوراک دام با سیلاژ یونجه و … با قیمت مناسب تولید می‌شود و در کل منطقه سیستان مشتریان خود را دارد. این اتفاق علاوه‌بر اشتغال‌زایی برای تعدادی از اهالی روستا، اتفاق بزرگی را برای امنیت شغلی دامداران رقم زده است. آب استخراج شده از چاه‌ها وارد استخر پرورش ماهی می‌شود و پس از ۳ روز وارد چرخه کشاورزی و تولید علوفه می‌شود. این آب به دلیل فضولات ماهی دارای کود به حساب می‌آید.»


برگزاری کلاس‌های مختلف در مسجد

برگزاری کلاس‌های آموزشی و تربیتی در مسجد

این طلبه و همسرش خانم بامدی به غیر از این فعالیت‌های اشتغال‌زایی اقدام به برگزاری کلاس‌های تربیتی هم در مسجد می‌کنند. او می‌گوید: «حضور در مدارس روستا، بخشی از فعالیت‌های ماست. علاوه بر کلاس‌های قرآن و احکام، با پایان کرونا، کلاس‌های تقویتی برای دانش آموزان نیز برگزار کردیم و با دعوت و رایزنی با گروه جهادی از دانشگاه فرهنگیان کلاس‌های جبرانی برای دانش آموزان برگزار شد.»

تهیه جهیزیه برای دختران دم بخت نیازمند

تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و اهدای لوازم‌التحریر و کیف و کفش به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز از خدمات اجتماعی این امام محله است. او می‌گوید: «تعدادی جهیزیه نیز از طریق نهادها و کمک‌های مردمی به دختران نیازمند تقدیم شده است. در ایام کرونا نیز ضدعفونی معابر و خرید مایحتاج ضروری برای مبتلایان به کرونا و توزیع ماسک توسط اهل مسجد انجام می‌شد.»

هدیه ۵۰۰ هزار تومانی به هرخانواده‌ای که فرزنددار شود

این روستا در عرصه مقابله با تهدید نسل نیز پیشتاز است؛ حجت‌الاسلام شهرکی به خانواده‌هایی که اقدام به فرزندآوری کنند، ۵۰۰ هزار تومان از جیب خود هدیه می‌دهد و در حال رایزنی با کمیته امداد است تا از خانواده‌هایی که نیاز به حمایت در این زمینه دارند، حمایت کنند.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری فارس

خبرگزاری حوزه

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!