تلاش‌ یک امام روستا برای فرهنگ سازی مواسات؛

نهادینه شدن سنت حسنه تأمین جهیزیه نیازمندان در روستای قره بوته

نهادینه شدن سنت حسنه تأمین جهیزیه نیازمندان در روستای قره بوته
مجتبی عظیمی
0
۳۰ آذر ۱۴۰۱
تأمین جهیزیه زوج‌های نیازمند به همت حجت الاسلام موسوی در روستای قره بوته تبدیل به یک فرهنگ و سنت شده است؛ با کمک‌های مردمی و تکیه بر مرکز نیکوکاری، تاکنون چندین زوج جوان، به خانه بخت رفتند.
به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام سید سجاد موسوی قریب به ۴ سال است که امامت روستای قره بوته از توابع استان زنجان را عهده‌دار شده این روستا دارای چند مسجد است؛ او در سه مسجد فعالیت می‌کند.
عمده فعالیت های این امام را فعالیت‌های تربیتی تشکیل داده است؛ او که خود را در ابتدای راه می‌داند می‌گوید: ورود من به روستا مصادف با شروع کرونا بود، که با کمتر شدن آن فعالیت در مدارس را دوباره شروع کردم و سعی در ارتباط گیری با دانش آموزان داشتم.
وی با تشکیل هیئت هفتگی و برگزاری دعای ندبه به صورت گردشی در مساجد مختلف سعی در ترویج فرهنگ انتظار و مهدی باوری در بین اهالی را دارد و تحقق و تشکیل دعای ندبه را از دغدغه های خود می‌داند.
او برای ترویج و احیاء سنت قرض الحسنه در بین مردم، صندوق قرض‌الحسنه ای را در روستا تشکیل داده که تاکنون توانسته نیازهای جزئی افراد را تأمین کند و چون در ابتدای راه است امید دارد که بتواند با جذب منابع به افراد بیشتری کمک رسانی کند.
حدود سه سالی است که حجت‌الاسلام موسوی با کمک مردم در این روستا مرکز نیکوکاری را تشکیل داده و ۱۱۰ خانواده ای که به طور رسمی تحت پوشش کمیته امداد هستند را دستگیری می‌کند.
علاوه بر این تعداد او افراد آبرومندی را که دوست نداشتند تحت پوشش کمیته و یا بهزیستی باشند را نیز شناسایی کرده و به آن‌ها کمک رسانی می‌کند.
کمک های این مرکز که با همکاری خیرین و نهادهایی مثل کمیته امداد و سپاه بوده به صورت مقطعی انجام می‌شد که در ایام کرونا این دستگیری ها بیشتر شد. او خیرینی را در سراسر استان شناسایی کرد  که این خیرین به صورت نقدی و غیر نقدی به این مرکز کمک رسانی می کردند.
کمک رسانی های این مرکز با توجه به مشکلات اهالی متفاوت بود که شامل تهیه دارو برای بیماران نیازمند یا تأمین لوازم تحریر در شروع سال تحصیلی و یا کمک به خانواده هایی که افراد معتاد داشتند. این امام از این طریق توانست هزینه کمپ سه نفر از معتادین را تأمین کند و این سه فرد به طور کامل ترک کرده و به زندگی خود بازگشتند.
فرهنگ سازی و ترغیب اهالی روستا برای تأمین جهیزیه نیازمندان یکی دیگر از اقدامات این امام روستا است، او توانسته از طریق مردم و مرکز نیکوکاری مشکل چند زوج جوان را حل و زمینه ازدواج شان را تسهیل کند.
حجت‌الاسلام موسوی با کمک نهادهای دیگر اقدام به تعمیر و مرمت منازل و سرویس بهداشتی ۶ خانواده از اهالی روستا کرده که بعضی از این اقدامات نیز در دست تکمیل است.
رسیدگی به معضلات و آسیب‌های اجتماعی یکدیگر از دغدغه های این امام است که او در راستای آگاهی بخشی به جوانان در زمینه ازدواج و جلوگیری از طلاق، جلسات متعدد با این هدف برگزار کرده است.
آسیب اعتیاد دیگر معضل موجود در بیشتر نقاط است که این امام با دعوت از اساتید فعال در این عرصه توانسته در پیشگیری از اعتیاد گام هایی بردارد.
وی که در بدو ورود از کمرنگ بودن رسیدگی به امور دختران مقطع ابتدایی مطلع شد، کلاس آموزش قرآن روخوانی و روانخوانی قرآن را برگزار کرد که علاوه بر حضور پسران، ۸۰ نفر از دختران مقطع ابتدایی در این کلاس‌ها شرکت کرده و از معارف قرآنی بهره بردند و با قرآن انس بیشتر گرفتند.
عکس این مطلب آرشیوی است
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!