تلاش های امام محله و همسرش برای محرومیت زدایی از روستا

تلاش های امام محله و همسرش برای محرومیت زدایی از روستا
مجتبی عظیمی
0
۲۶ آذر ۱۴۰۱

حجت الاسلام محمدحسین صدیقی و همسرش خانواده جهادگر مسجدی هستند که با پوشیدن لباس محرومیت زدایی از محل ولادت و از دیار خود بار سفر بسته و در روستای چهارمحل به ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی در مسجد امام زمان (عج) می‌پردازند.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، دهستان چهارمحل از توابع بخش خورگام در محدوده چهل متری شرق رودبار قرار دارد. دهستانی متشکل از چهار روستا با حدود ۳۷۰ خانوار و سه هزار نفر جمعیت، جنگل‌های راش بکر و زیبا و گونه نادر سوسن چلچراغ. خورگام عمارلو با تمام تاریخ کهن خود به دلیل عدم برخورداری از جاده‌های مناسب و قدیمی بودن آن و کمرنگ بودن همت مسئولان و شرایط نامناسب اقتصادی در انزوا قرار دارد. اما در این میان کانون ولایت مسجد امام زمان(عج) روستای چهارمحل رودبار تلاش کرده تا با محور قرار دادن مسجد و ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی و آموزشی در این مکان مقدس در رفع مشکلات محل تاثیرگذار باشد.

حجت الاسلام محمدحسین صدیقی و همسرش، زوج طلبه‌ای هستند که بدون هیچ توقعی و بر اساس رسالت ذاتی خود در دفاع از اسلام و خدمت به محرومین در این مسیر با قدرت گام برداشته‌اند. این زوج با فعال کردن کانون ولایت در مسجد امام زمان(عج) که مدتی راکد بود، این مسجد را به پاتوقی برای ساکنین محل تبدیل کرده و تمام قعالیت‌ها با محوریت این مسجد برگزار می‌شود.

نادره محبوب زاده مدیر کانون فرهنگی هنری ولایت، بروجردی و دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته حقوق است که در راستای منویات مقام معظم رهبری در محرومیت زدایی از جامعه، به همراه همسر روحانی خود از محل ولادت و از دیار خود بار سفر بسته و در این روستای محروم به ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی در مسجد می‌پردازد تا ضمن هم‌افزایی فرهنگی، فعالیت‌های قرآنی و مناسبت‌های ملی و مذهبی را با مشارکت مردم احیا کند.

وی در گفت‌وگویی با بیان اینکه حدود یکسال و اندی است که در جبهه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مشغول فعالیت هستم اظهار کرد: در این مدت تلاش کردم تا با جذب مردم به ویژه قشر کودک و نوجوان به مسجد با اجرای فعالیت‌های مختلف، در راستای پاسخگویی به شبهات و رفع دغدغه‌های فرهنگی گام بردارم.

مدیر کانون ولایت مسجد امام زمان(عج) چهارمحل از برگزاری نشست‌های بصیرتی در مسجد با محوریت مسائل روز خبر داد و افزود: در این راستا نشست‌های ویژه کودکان، حلقه‌های معرفتی جوانان و نشست‌های بصیرتی بزرگسالان با حضور امام جماعت مسجد برگزار و به سوالات و شبهات مطرح شده پاسخ داده می‌شود که توانستیم با برگزاری این‌گونه نشست‌ها جمعیت بیشتری را جذب مسجد کنیم.

وی با اشاره به برگزاری کاروان زیارتی کربلای معلی به همت کانون اذعان کرد: ۴۴ نفر از خواهران و برادران بخش خورگام شهرستان رودبار توسط حجت‌الاسلام صدیقی امام جماعت مسجد و عضو قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قدس گیلان مهر امسال به کربلا اعزام شدند. این اقدام در راستای اهداف فرهنگی و تعلیم و تربیت و ایجاد بستری برای نشر احکام و روایات و همبستگی با روحانیت صورت گرفت.

محبوب زاده در ادامه به تهیه بسته‌های معیشتی به همت کانون ولایت و با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قدس گیلان اشاره کرد و بیان داشت: این بسته‌ها شامل روغن مایع، برنج، مرغ، ماکارونی در راستای رزمایش مواسات و همدلی بین ۱۷ خانواده نیازمند توزیع شد.

مدیر کانون ولایت با بیان اینکه مردم محل به فعالیت‌های کانون اعتماد داشته و در اجرای برنامه‌ها مشارکت دارند تصریح کرد: خوشبختانه توانستیم با اجرای فعالیت‌های متنوع برای اقشار مختلف، اعتماد ساکنین را جذب و آنان را همراه خود کنیم.

وی با اشاره به توطئه و هجمه فرهنگی دشمنان که زنان را در تیررس هدف خود قرار داده‌اند تا بنیان خانواده را تضعیف کنند اعلام کرد: در این راستا جلسه‌های آموزشی بصیرتی ویژه خواهران در پایگاه مقاومت شهداس سرمل چهارمحل برگزار شد و برگزیدگان فعالیت‌های فرهنگی در راستای اهداف فرهنگی و تعلیم و تربیت تجلیل شدند.

حجت الاسلام محمدحسین صدیقی مبلغ اعزامی است که در این جهاد فرهنگی همراه و یاور همسرش، علاوه بر فعالیت‌های محرومیت زدایی، در فعالیت‌های کانون ولایت نیز مشارکت دارد. حضور ۶ ساله وی در روستای چهارمحل موجب اقدامات خوبی برای ساکنین شده است. حجت الاسلام صدیقی زاده اصفهان است که دارای تحصیلات تکمیلی حوزوی بوده و همراه با همسر و دختر ۱۳ ساله خود با حضور در مناطق محروم، خانواده‌ای جهادگر را تشکیل داده اند.

وی با عمل به فرامین رهبر معظم انقلاب، امام خامنه‌ای که فرمودند: “همین خدماتی که حوزه، روحانیت، علما و … در طول تاریخ به محرومین و افراد نیازمند داشتند، از گذشته وجود داشته و سیره ائمه اطهار(ع) است.” و “روحانیت سه مأموریت دارد: یکی هدایتگری فرهنگی و دینی است، یکی هدایتگری سیاسی است و یکی هم خدمات‌رسانی اجتماعی است.” لباس محرومیت زدایی و جهادگری بر تن کرده و با جان و دل به تبلیغ در مناطق محروم می‌پردازد.

این روحانی جهادگر با بیان اینکه هدفی بالاتر از خدمت به هم‌نوع به‌ویژه در مناطق محروم وجود ندارد گفت: بنده روحانی مستقر سازمان تبلیغات و امام جماعت روستا هستم و به مدت هشت سال است که در مناطق محروم حضور پیدا کرده‌ام.

وی با بیان اینکه وقتی در مناطق دورافتاده و محروم حضور پیدا می‌کنم به اجرای فعالیت‌های مختلف فرهنگی که امروز اساس هجوم دشمن علیه ایران اسلامی است، می‌پردازم تصریح کرد: مبلغ باید همگام با مردم و همراه آنان باشد تا در کار خود موفق باشد. مبلغ باید در مناطق محروم حضور پیدا کرده و خود را با شرایط سخت این مناطق وقف دهد.

صدیقی اقدامات محرومیت زدایی در تامین مسکن برای اقشار محروم با همکاری بسیج سازندگی را مورد اشاره قرار داد و افزود: هشت باب منزلی مسکونی برای محرومان احداث کردیم و با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قدس گیلان نیز چهار خانه عالم در این مناطق احداث و در اختیار روحانیون مبلغ قرار دادیم.

وی به اقدامات اشتغالزا در این روستا و کمک به دریافت تسهیلات برای جوانان اشاره کرد و بیان داشت: مرکز تولید و پرورش مرغ و جوجه را در روستا دایر کرده و با همکاری اهالی، مرغ تخم‌گذار پرورش دادیم و با تجهیز مرکز به دستگاه‌های جوجه کشی، جوجه لازم را برای گسترش کار با قیمت ارزان در اختیار جوانان قرار دادیم.

این روحانی جهادگر ترویج طب اسلامی و تغییر ذائقه اهالی محل به غذاهای سالم و خوب را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و بیان کرد: با تشکیل تیم‌های سلامت و آموزش اعضا، آنان را به روستاهای اطراف نیز اعزام کردیم تا طب اسلامی را گسترش دهیم.

وی از تشکیل سلامتکده در روستای چهارمحل خبرداد و گفت: این مرکز اولین سلامتکده اسلامی در منطقه است که علاوه بر ارائه آموزش‌های طب اسلامی، محصولات خانگی و سالم مردم را نیز به فروش می‌رساند و در واقع ویترین محصولات اهالی روستا است.

صدیقی با اشاره به تشکیل تیم‌های جمع‌آوری محصولات گیاهی در قالب گروه‌های چهارنفره تصریح کرد: آویشن، بابونه، بومادران، پونه، شنبلیله، گل گاوزبان، بنفشه ار جمله گیاهان کوهی است که در این منطقه بسیار یافت می‌شود و با همکاری تیم‌های تشکیل شده، آنان را جمع و با کیفیت مطلوب خشک می‌کنیم و علاوه بر فروش در سلامت‌کده روستا، به شهرهایی چون قزوین، اصفهان، شیراز، زنجان و اردبیل صادر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه کاشت زعفران نیز اقدامات خوبی طی سال‌های اخیر در این محل انجام شده است بیان کرد: در این راستا خود تولیدی نداشتیم اما در زمینه ایجاد انگیزه، ارائه آموزش‌های لازم و توزیع پیاز زعفران اقدام کردیم.

امام جماعت روستای چهارمحل کمک به تاسیس واحدی تولیدی با همکاری یک زوج و معرفی آنان به بانک جهت دریافت تسهیلات و همچنین کمک در راه اندازی مرکز پرورش مرغ بومی برای زوج جوان دیگر که از روستای خود مهاجرت کرده بودند را از دیگر اقدامات انجام شده دانست.

صدیقی مجموعه اقدامات انجام شده را موجب مهاجرت معکوس روستائیان دانست و با ابراز خرسندی از بازگشت تعداد بسیاری از جوانان روستا به محل تولد خود گفت: به لطف الهی و با همکاری اهالی محل توانستیم اقدامات خوبی را در روستا انجام داده و اقتصاد روستا را رونق دهیم که همین امر موجب شد تا تعدادی از فرزندان روستا که به شهرهای اطراف مهاجرت کرده بودند به زادگاه خود برگشته و کسب و کاری برای خود و خانواده شان راه اندازی کنند.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!