با همت امام روستا صورت گرفت؛

از قبولی در رشته های پزشکی تا اشتغال‌زایی و کسب درآمد با استفاده از ظرفیت‌های روستا

از قبولی در رشته های پزشکی تا اشتغال‌زایی و کسب درآمد با استفاده از ظرفیت‌های روستا
مجتبی عظیمی
0
۱۸ دی ۱۴۰۱

وقتی صحبت از خاطرات بیش از ۴ سال حضورش در روستای قلعه نو می‌شود، لبخندی شیرین برلبهایش نقش می‌بندد و می‌گوید: تمام خاطرات آن روز‌ها شیرین بود خصوصاً آن زمان که من را نمی‌خواستند و سر نخواستنم دعوا بود یا زمانی که می‌خواستم از روستا بروم و اهالی با گریه من را بدرقه کردند!

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، روستای قلعه نو تنها روستایی در سیستان و بلوچستان است که صد در صد معماری منازل آن قدیمی و از خشت و گل ساخته شده و با همان سبک، ویژگی خود را حفظ کرده است. معماری در این منطقه از استان سیستان برگرفته از شرایط اقلیمی است و بیشتر منازل آن از مصالح سنتی شامل آب، گل و خشت ساخته شده و امروزه نیز تنها در ساخت منازل ۴۰درصد از روستا‌های سیستان این سبک معماری استفاده می‌شود. این روستا در بخش جزینک شهرستان زهک استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. روستایی با قدمت هزار و دویست ساله که معماری آن به گونه‌ای است که بسیاری آن را ماسوله جنوب شرق ایران می‌خوانند. ارگ تاریخی «محمد حسین خان نارویی نژاد» با قدمت ۱۶۰ سال از مهم‌ترین بنا‌های تاریخی روستاست که جاذبه گردشگری دارد. حجت الاسلام «مرتضی محبی» ۲۷ ساله مدتی است از روستای قلعه نو به شهر بنجار و مسجد ۱۴ معصوم استان سیستان بلوچستان، منتقل شده، اما خاطرات شیرین و ثمره تلاش‌های سال‌های حضورش در روستای قلعه نو برای همیشه در خاطره اهالی محل باقی می‌ماند.

اولین قدم جلب اعتماد مردم منطقه بود

حجت‌الاسلام محبی می‌گوید: مردم روستای قلعه نو شیعه، روحانی و عالم دیده هستند، اما زمانی که وارد روستا شدم به دلیل بعضی عملکرد‌های ضعیف و بد برخی از دوستان، مقداری بد بینی نسبت به روحانیت وجود داشت که این وظیفه من را سنگین ترمی کرد.

محبی ادامه می‌دهد: به طور مثال روستا «خانه عالم» داشت، اما این خانه را به ما تحویل نمی‌دادند با تمام مشکلاتی که وجود داشت سرانجام موفق شدم پس از هفت ماه، اعتماد مردم را جلب کنم. در این مدت من در یک اتاق مرکز بهداشت زندگی می‌کردم. بعد‌ها ارتباطم با بزرگان و مردم منطقه وثیق‌تر و دامنه اثرگذاری تبلیغات من هم بیشتر شد.

ورزش عاملی برای ترویج نشاط

حضور حجت‌الاسلام محبی در روستای قلعه نو برای اهالی محل برکات زیادی داشته است از برکات این حضور می‌توان به فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی در این روستا اشاره کرد. اگر مسیرتان به این روستا بیفتد بعد از ظهر‌ها ۷۰ تا۸۰ جوان با نشاط را می‌بینید که مشغول بازی والیبال و فوتبال هستند و این نشاط، به مدد زمین چمنی است که به همت حجت‌الاسلام محبی در روستا درست شده است.

یکی دیگر از کار‌های این امام محله، کمک به دانش آموزان در امور درسی است، محبی تعریف می‌کند: از بدو ورودم به روستا متوجه شدم بچه ها‌ی روستا دچار ضعف درسی هستند، لذا از فرصت پیش آمده در ایام کرونا استفاده کرده و با کمک دانشجویان روستا برای بچه‌ها در مسجد، کلاس درس دایر کردم، دانش آموزان هم از تلفن همراه من برای بهره‌مندی از برنامه‌های آموزشی استفاده می‌کردند. باید بگویم با ورود به مدارس روستا ظرفیت علمی بچه‌ها را مشخص کردم و با توجه به توان علمی برای آن‌ها برنامه ریزی انجام داده، خدا را شکر این برنامه نتیجه داد به طوری که تعدادی از بچه‌های این روستا در رشته پزشکی قبول شدند و اکنون هم هشت جوان این روستا در حوزه‌های علمیه مشغول به تحصیل هستند.

ترویج سبک زندگی و طب اسلامی در منطقه

همسر این امام محله در آن زمان، بیکار ننشسته و آستین همت بالا زد وهمراه همسرش در بهبود اوضاع مردمان این روستا پا به میدان گذاشت . محبی در اینباره می‌گوید: با کمک همسرم در زمینه سبک زندگی و طب اسلامی کار را آغاز کردیم. طبق نیاز مردم کارشناس دعوت کردیم و به تدریج توانستیم استفاده از نمک دریایی و شکر قهوه‌ای را در بین اهالی جا بیندازیم. اوایل خانه بهداشت روستا در این زمینه‌ها همکاری نمی‌کرد، اما بعد از مدتی خانه بهداشت هم با ما همراه شد.
مردم بایدخودشان برای رفع مشکلات شان، تلاش کنند

انجام فعالیت‌های عمرانی با به میدان آوردن جوانان و خیرین منطقه

یکی دیگر از اقدامات این امام محله در زمینه کار‌های عمرانی است. محبی معتقد است مردم باید برای رفع مشکلاتشان تلاش کنند و زحمت بکشند او می‌گوید: این طرز تفکرزمینه‌ای فراهم کرد که با ۴۰ جوان و نوجوان روستا گروه جهادی تشکیل دهیم با شناسایی خانواده‌های نیازمند هرپنج شنبه به سراغ آن‌ها می‌رفتیم و علاوه بر رفع نیازهای ضروری خانواده‌های کم درآمد برای بسیاری از اهالی سرویس‌های بهداشتی می‌ساختیم و خانه‌های آن‌ها را تعمیر می‌کردیم این در حالی است که هزینه‌های کار‌های عمرانی از طریق خیرین تأمین می‌شد. باید بگویم اوایل این کار هم مردم به ما اعتماد نداشتند از طرفی وضعیت اقتصادی اغلب اهالی این روستا خوب بود همین موضوع باعث شد تا ابتدای کار مرکز نیکوکاری ثبت کنیم و به طور مداوم گزارش کار را برای خیرین منطقه ارسال کردیم با استفاده از این شیوه توانستیم اعتماد خیران را جلب کنیم و آن‌ها هم هرجا نیاز بود دست ما را گرفتند.

اشتغال‌زایی و کسب درآمد با استفاده از ظرفیت‌های روستا

کمک به اشتغال اهالی روستا از جمله کار‌هایی است که این امام محله به آن ورود کرده و با استفاده از ظرفیت‌های روستا زمینه اشتغال برای بسیاری از افراد منطقه را فراهم ساخت. کمک به کشت مکانیزه از طریق دعوت کارشناس کشاورزی باعث شد تعدادی از اهالی روستا به کشت سیاه دانه و زیره، روی بیاورند این کار در عین اینکه سود خوبی داشت هزینه و زحمت کمی را می‌طلبید. محبی می‌گوید: خرید چرخ خیاطی و دستگاه میوه خشک کن برای تعدادی از زنان روستا نیز زمینه کسب درآمد برای این بانوان را فراهم ساخت همچنین با خرید و در اختیار قرار دادن جوجه‌های محلی به این بانوان در عین سادگی به درآمد‌ زایی آن‌ها بسیار کمک کرد.

خاطرات تلخ و شیرین

آقای محبی که چند ماهی است از قلعه نو به مسجد دیگری آمده با مرور خاطرات تلخ و شیرین روز‌های حضورش در روستای قلعه نو لبخندی برلبانش می‌نشیند. از آن روزها اینطور یاد می کند: تمام خاطراتش شیرین بود خصوصاً زمانی که من را نمی‌خواستند و سرنخواستنم دعوا بود! اوایل که وارد روستا شدم همسرم همراه من نیامد. مرسوم بود شب‌ها جوان‌های روستا سرکوچه می‌نشستند و گاهی بساط خوشگذرانی برپا می‌کردند. برای اختلاط با جوان‌ها وارد جمع شان می‌شدم. اوایل تصورشان این بود که می‌خواهم زیرآبشان را بزنم، اما به تدریج با گفتگو، بسیاری از آن‌ها تغییر رویه دادند و حضورم باعث شد لااقل بعضی کار‌ها را دیگر انجام ندهند بعدها با جوانان و اهالی بیشتر انس گرفتم و زمانیکه می‌خواستم از روستا بروم بسیاری از اهالی با گریه من را بدرقه کردند.

در دیگر رسانه ها ببینید:
وب سایت سازمان تبلیغات اسلامی

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!