موفقیت یک امام محله در ترویج فرهنگ کتابخوانی؛

دانش آموزانی که در سال ۳۰۰ عنوان کتاب مطالعه می‌کنند

دانش آموزانی که در سال ۳۰۰ عنوان کتاب مطالعه می‌کنند
مجتبی عظیمی
0
۰۵ بهمن ۱۴۰۱

هر چند امکانات روستا کم است اما حاج آقا ولیزاده با تشکیل مرکز نیکوکاری از حضور خیرین برای حمایت از نیازمندان بهره گرفته و با ایجاد موسسه فرهنگی در دل مسجد برای ارتقاء فرهنگی اجتماعی روستا تلاش می کند.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام علی ولیزاده امام محله فیرورق در شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی است که حضور نوجوانان را فرصتی مهم و مغتنم برای پیشبرد برنامه هایش می داند.

وی به مدت یک سال در مسجد ولی عصر و در منطقه ای حاشیه ای به عنوان امام محله فعال است و قبل از آن نیز در جای دیگر دو سال امام محله بوده است؛ ارتباط خوبی که با نوجوانان دارد باعث شده بیش از ۵۰ دانش آموز و نوجوان پای ثابت برنامه های مسجد باشند و در طول هفته نیز گاهی تا ۸۰ نفر در این برنامه ها شرکت کنند.

برگزاری برنامه های فرهنگی همچون حلقه های مهدویت و رفع شبهات و کلاس های قرآنی و احکام، کتاب خوانی و یا ورزشی مانند کوهنوردی و فوتسال باعث شده است در این شهر کوچک، دانش آموزان و نوجوانان این مسجد را محلی امن و مناسب برای گذران اوقات فراغت بدانند و حداقل هفته ای سه روز در این برنامه ها به طور مستمر حضور یابند.

هر چند امکانات روستا کم است اما حاج آقا ولیزاده با تشکیل مرکز نیکوکاری از حضور خیرین برای حمایت از نیازمندان به صورت کمک های نقدی یا بسته های معیشتی به خصوص در ماه رمضان و نوروز و شب یلدا بهره گرفته و حتی در بسته بندی این اقلام، نوجوانان نیز پای کار هستند.

یکی از اقدامات مهم وی، تشکیل میز خدمت در مسجد است که باعث شده بسیاری از مسئولان از جمله اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار بتوانند پای دردها و مشکلات اهالی بنشینند و فکری برای حل این مسائل و مشکلات داشته باشند.

اهل سنت و شیعه این محله در کنار هم در برنامه‌های این مسجد حضور دارند چه نماز جماعت و چه برنامه های فرهنگی و مذهبی و ملی؛ در سایه زحماتی که حاج آقای ولیزاده می‌کشند وحدت و برادری اینجا بسیار ملموس و پر رنگ است.

وی یکی از برنامه های مهم عمرانی را ساخت آشپزخانه و یا واحدی تجاری در جوار مسجد عنوان کرد؛ این کار می‌تواند بستر خوبی را برای اشتغال عده ای از جوانان فراهم کند. هر چند گاهی عدم همراهی مسئولان باعث شده برخی از برنامه ها تحقق نیابد و در زمینه اشتغال، آنگونه که باید اتفاقات خوبی در محله روی ندهد.

راه اندازی مؤسسه فرهنگی در دل مسجد علاوه بر برنامه های مختلف، باعث شده در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی نیز به ارتقای آگاهی نوجوانان منجر شود؛ یکی از برنامه هایی که در این راستا انجام شد، برپایی نمایشگاهی با موضوع مقابله با آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، بود.

همچنین یکی از رویکردهای مهم تشویق دانش آموزان و نوجوانان به امر کتاب خوانی است تا جایی که برخی از دانش آموزان بیش از ۳۰۰ کتاب در طول سال مطالعه می کنند و علاقه زیادی به کتاب و کتاب خوانی پیدا کرده اند، وی همچنین با ایجاد طرح های مختلف و حضور در برخی از مدارس در طرح پیوند مسجد و مدرسه نیز موفقیت های خوبی به دست آورده است.

شاید یکی از مهم ترین مطالبات حاج آقا ولیزاده همراهی مسئولان و در نظر گرفتن امکانات بیشتر برای حضور گسترده نوجوانان است، نوجوانانی که آینده سازان این آب و خاک هستند و باید ظرفیت هایی را برای جذب بیشتر آنها به محیط هایی چون مساجد فراهم آورد تا کمتر دچار آسیب شوند.

در دیگر رسانه‌ها بببنید:

وب سایت سازمان تبلیغات اسلامی

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!