مسجدی که زمینه ساز روشنایی محله و چشم‌روشنی اهالی آن شد

مسجدی که زمینه ساز روشنایی محله و چشم‌روشنی اهالی آن شد
مجتبی عظیمی
0
۱۳ بهمن ۱۴۰۱

مهرگان شهری است که عمده مردمان آن جزو اقشار کم برخوردار جامعه محسوب می‌شوند، مسجد جواد الائمه که به تازگی در این شهر بنا شده، در منطقه‌ای قرار گرفته که هنوز اطرافش خاکی و خالی از سَکَنه است؛ ضمن اینکه این مسجد جز فرش، هیچ امکانات دیگری هم نداشت، اما حالا به همت یک امام محله پویا و پای کار و با جذب کمک‌های مردمی، این مسجد رونق گرفته و با مطالبه‌گری‌های او زمین‌های خاکی اطراف مسجد آسفالت شده و اقداماتی برای روشنایی آن نیز انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام مهدی بانگی امام پایگاه فرهنگی اجتماعی مسجد جواد الائمه(ع) شهر مهرگان شهرستان البرز از توابع استان قزوین است.
این امام محله حدود ۸ ماه است که در این مسجد تازه تأسیس فعالیت خود را آغاز کرده است؛ مسجدی که فاقد امکانات و درآمد بود و در مکانی قرار داشت که اطرافش خانه سازی انجام نشده بود و زمین‌های خاکی قرار داشت و به طور کلی این منطقه دارای آسیب های اجتماعی و فرهنگی فراوانی بود.
حجت الاسلام بانگی در ابتدای کار برای شناخت این منطقه، در رفت و آمد‌هایی که به مغازه‌های محله داشت، در طول مسیر به نوجوان‌هایی برمی‌خورد که برخی از آنان نسبت به او با تمسخر رفتار می‌کردند، ولی برخلاف تصورشان با رفتار کریمانه ایشان و سلام و احوال پرسی او مواجه می‌شدند و همین برخورد به مرور زمان باعث جذب نوجوانان به مسجد و علاقه آنان به این امام محله شد.
او همچنین با ارتباط گیری در مدارس و جذب نوجوانان، موجب شکل گیری فعالیت‌های مسجد شد و با سپردن مسئولیت به آنان توانست کارهای مسجد را سر و سامان بخشد.
این امام محله پر تلاش با پیگیری از ادارات و مطالبه از مسئولان توانسته مشکل روشنایی قسمتی از منطقه را با نصب چراغ برق برطرف کند و همچنین فضای اطراف مسجد که خاکی و دارای سنگ ریزه بود، با پیگیری‌های او آسفالت و به‌سازی شده است.
در ابتدا مسجدی که ایشان در آن به فعالیت تبلیغی می پرداخت فاقد هر نوع امکاناتی بود، اما با کمک‌های خانواده و اقوام این روحانی فعال و نیز کمک های مردمی، به تدریج لوازم آبدارخانه و آشپزخانه، پرده حایل بین قسمت بانوان و آقایان، تعمیر موتور خانه، رحل‌های قرآن و کتب ادعیه و تجهیزات پایگاه خواهران و برادران اعم از موکت، فرش، ساعت و آینه و جاکفشی و… فراهم شد.
یکی دیگر از علت‌های پیشرفت و رونق گیری این مسجد، فعالیت‌ها و تلاش‌های بی دریغ همسر حجت الاسلام بانگی بوده است؛ چراکه این بانو با وجود اینکه در اطراف مسجد همسایه‌ای ندارند، اما به جذب بانوان در منزل شخصی خود اقدام کرده و با استفاده از امکانات منزل، همچون در اختیار قرار دادن آشپزخانه برای پخت نذری، زمینه ساز فعالیت آنان و استفاده از ظرفیت بانوان برای همکاری در مسجد شده است.
یکی از کارهایی که باعث شد این مسجد در منطقه به خوبی معرفی شود، اطلاع رسانی خوب از برنامه‌ها بود که با نصب بنر مراسمات مسجد در سطح محله و نقاط پر رفت و آمد این کار انجام می‌شد؛ به طور مثال برای دعوت اهالی به سفره افطار روز غدیر بنری در یکی از نانوایی‌های محله نصب شد که در آن به مناسبت این روز، از ثواب روزه داری در این روز مبارک گفته شده بود و دعوتنامه‌ای ذیل آن برای اعلام برنامه سفره افطاری این روز در مسجد جواد الائمه(ع) درج شده بود، که آن روز حدود ۱۰۰ پرس غذا برای افطاری در مسجد بین روزه داران توزیع شد.
حجت الاسلام بانگی همچنین برای گرامیداشت این عید مبارک، جهت برپایی ایستگاه صلواتی، امکانات حداقلی را در اختیار نوجوانان قرار داد و آنان با شور و اشتیاق و با امکانات بسیار ساده همچون چیدن چند عدد بلوک در کنار هم و کشیدن پارچه بر روی آن و آوردن ظروف و لوازم از منازل خود توانستند این روز بزرگ را به بهترین شکل ممکن جشن بگیرند.
خلاصه کلام اینکه با همت و صبر و درایت این طلبه فعال و دغدغه‌مند هم اهالی محل و به‌ویژه نوجوانان جذب به فعالیت‌های مسجد شدند و هم این مسجد و محله رونق گرفت و اقدامات ارزشمندی برای همیشه در کارنامه فعالیت‌های حجت الاسلام بانگی در این محله ثبت و ماندگار شد.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!