فراهم‌آوری زمینه اشتغال و ترویج فرهنگ قرآنی به همت امام محله کوی امام علی(ع)؛

تأمین دارو و تجهیزات پزشکی برای بیماران نیازمند/ مسجدی که پایگاه درمان جسم و جان مردم شد

تأمین دارو و تجهیزات پزشکی برای بیماران نیازمند/ مسجدی که پایگاه درمان جسم و جان مردم شد
مجتبی عظیمی
0
۰۴ بهمن ۱۴۰۱

در کوچه پس کوچه‌های زندگی که معمولا هر کسی در پی مشغله‌های شخصی خود است، کسانی هم هستند که با قلب‌های سخاوتمند و دستان یاری‌گرشان به رسم مهربانی سعی در زدودن فقر و کمک به نیازمندان دارند.
حاج آقا کارجو از جمله کسانی است که با فعالیت و دغدغه مندی‌هایش در زمینه دستگیری از نیازمندان توانسته طی دو سال به مبلغ یک میلیارد تومان بسته‌های معیشتی تهیه و آن را میان نیازمندان تقسیم کند و با این‌کار، سفره‌های نیازمندان را رنگین کرده است.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام اصغر کارجو، امام پایگاه فرهنگی اجتماعی مسجد علی ابن ابیطالب(ع) منطقه کوی امام علی(ع) شهرستان اراک استان مرکزی است. او حدود دو سالی است که در این مسجد مشغول به فعالیت است و نزدیک ۱۰ سال سابقه تبلیغی دارد.
منطقه تبلیغی این امام محله از مناطق حاشیه شهر اراک محسوب می‌شود و جمعیتی بالغ بر ۷۰ هزار نفر در آن ساکن هستند، به‌طوری‌که این تعداد با جمعیت سه شهرستان این استان برابری می‌کند و مسلما چنین منطقه‌ای با آسیب‌های مختلفی روبه‌روست. یکی از معضلات و مشکلات این محله این است که تعداد خانواده‌های نیازمند و کم برخوردار ساکن در این منطقه بسیار زیاد هستند.
حاج آقا کارجو به کمک پایگاه مقاومت بسیج و کانون فرهنگی و اعضای هیئت امنای مسجد، خانواده‌‌های نیازمند منطقه را شناسایی کرده و طبق سطح بندی که انجام داده‌اند از طریق مرکز نیکوکاری و ستاد اجرایی فرمان امام، آن‌ها را تحت پوشش قرار داده و مساعدت‌هایی در زمینه‌های مختلف به آنان داشته است.

دستگیری از نیازمندان

خداوند در کلام نورانی خود بارها مؤمنین را به انفاق و کمک به هم‌نوعان و نیازمندان سفارش کرده است؛ حجت الاسلام کارجو در همین راستا و در مدت دو سال حضورش در این منطقه توانسته، مرکز نیکوکاری بزرگ استان را که ۵ مرکز دیگر زیر مجموعه آن فعال هستند را شناسایی و یکی از این مراکز فعال را برای خدمات‌دهی به مسجد محله تبلیغی خود جذب کند. با همین شیوه توانسته در طی این مدت، اعتباری نزدیک به یک میلیارد تومان را به منظور تهیه بسته‌های معیشتی و وجوه نقدی و غیر نقدی برای نیازمندان منطقه جذب کند تا در این شرایط سخت اقتصادی مرهمی برای درد و رنج مستمندان محله شود و باری از دوش آنان بردارد.

از اهدای جهیزیه تا اشتغالزایی

او همچنین از طریق همان مرکز نیکوکاری توانسته برای افراد کم برخوردار، که توانایی تأمین جهیزیه ندارند، وسایل مورد نیاز زندگی را تهیه و به آنان اهدا کند و این زوجین را راهی خانه بخت و شادی را میهمان قلوب آنان نماید.
این روحانی دغدغه‌مند در زمینه اشتغالزایی هم اقدامات شایانی را انجام داده است، از جمله اینکه با هماهنگی و رایزنی مرکز فنی و حرفه ای، توانسته کلاس‌های مختلف، اعم از خیاطی، کامپیوتر و … را به صورت رایگان برای مردم برگزار کند که هنرجویان فقط وجه ناچیزی جهت ثبت نام پرداخت می‌کردند. تاکنون بالغ بر ۸۰ نفر در این کلاس‌ها شرکت کرده و از این طریق مشغول فعالیت شده‌اند و با مدارکی که پس از اتمام دوره دریافت کرده‌اند، وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی هم به آنان تعلق می‌گیرد.

تسهیلات درمانی برای بیماران نیازمند

این روحانی پرتلاش افزون بر این طی عقد قراردادی با هلال احمر، تا کنون مبلغی بالغ بر صد میلیون تومان جهت هزینه‌های دارو و درمان نیازمندان پرداخت کرده است. طبق این تفاهم نامه افراد نیازمندی که در این منطقه زندگی می‌کنند و هزینه‌های درمان و دارو ندارند، با دریافت نامه‌ای از مسجد و مستندات پزشکی‌شان به هلال احمر مراجعه می‌کنند و از این طریق، نزدیک ۵ الی ۶ میلیون تومان کمک هزینه درمانی به آنان تعلق می‌گیرد.

تأمین تجهیزات مورد نیاز بیماران به صورت امانی

همچنین مجموعه‌ای در یکی از مساجد دیگر این منطقه توسط خود مردم تشکیل شده که در آن وسایل پزشکی همچون دستگاه اکسیژن، ویلچر، عصا و دیگر تجهیزات مورد نیاز بیماران به صورت رایگان و امانی برای هر مدت که مورد نیازشان باشد، در اختیارشان قرار داده می‌شود. روال کار به این شکل است که نامه‌ای از طرف امام محله نوشته می‌شود و این افراد معرفی و مشمول استفاده از این طرح می‌شوند.

برپایی محفل انس با قرآن

این روحانی فعال در ابتدای ورود به این مسجد، روزهای شنبه هر هفته را به برپایی محفل انس با قرآن در مسجد می‌پرداخت و با قرائت قرآن و بیان نکات تفسیری، سعی در ترویج این آموزه‌های ناب به جوانان و نمازگزاران مسجد داشت، که پس از مدتی تصمیم می‌گیرد این طرح را با اجتماع همه مساجد این منطقه که تعداد آن‌ها ۶ مسجد می‌شود اجرایی کند؛ به این صورت که جلسات، هر شب در یکی از مساجد منطقه بر پا شود و از قاریان استانی و کشوری برای حضور در جلسه دعوت شود.
او همچنین در تلاش است که علاوه بر اجرای این طرح، شورای قرآنی نیز تشکیل دهد و با برگزاری کلاس‌های آموزشی حفظ و … خدمتی در جهت استفاده از این دریای بیکران رحمت الهی انجام دهد.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!