با همکاری بنیاد هدایت و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در اجرای طرح شهید علی وردی؛

۵۰۰ امام پایگاه فرهنگی اجتماعی در حاشیه شهرها و مناطق محروم مستقر می‌شوند

۵۰۰ امام پایگاه فرهنگی اجتماعی در حاشیه شهرها و مناطق محروم مستقر می‌شوند
مجتبی عظیمی
0
۰۵ بهمن ۱۴۰۱

حجت الاسلام حسن پور از برگزاری دوره‌های یک روزه آموزشی با هدف ارتقاء و جذب ۵۰۰ امام پایگاه فرهنگی اجتماعی جدید در مناطق حاشیه شهرها خبر داد.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت حجت‌الاسلام محمدرضا حسن پور مسئول میز پایگاه های فرهنگی ـ اجتماعی بنیاد هدایت به تشریح طرحی با عنوان «شهید آرمان علی وردی» پرداخت و اظهار داشت: طبق تفاهم نامه ای که بین مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی در اوایل پاییز صورت گرفت و به ما ابلاغ شد، طرح استقرار ۵۰۰ روحانی در محله‌هایی که هدف ایجاد پایگاه فرهنگی ـ اجتماعی هستند در دستور کار قرار گرفت؛ پس از ابلاغ به استان ها و جذب در مرحله استانی دوره های یک روزه آموزشی برای امامان سابق و مراحل مصاحبه و گزینش امامان جدید توسط میز پایگاه های اجتماعی در استان های مختلف در حال اجراست.

حجت‌الاسلام حسن پور ادامه داد: مطابق ابلاغ مدیر عامل بنیاد هدایت از آبان سال جاری به استان های مختلف برای برگزاری دوره‌ها سفر می‌کنیم و طبق کارشناسی و پیگیری شبکه راهیاری محله ها معرفی و تطبیق داده شدند. در مرحله بعد معرفی امام پیشنهادی را درخواست دادیم و مرحله آموزش آغاز شد.

وی در بیان نحوه آموزش امامان این پایگاه‌ها مطرح کرد: قبل از مرحله جذب و گزینش رسمی نیاز به یک دوره آموزش مختصر بود و با اختصاص بخشی در نرم افزار پیشخوان خدمت هدایت محتوای گفتمان امامت و مطالبی در رابطه با بنیاد هدایت، وجود دارد به روحانیونی که تمایل دارند در پایگاه های فرهنگی ـ اجتماعی فعالیت داشته باشند، ارائه می‌کنیم. متقاضیان پیش از مراجعه به کمیته جذب استانی ملزم به شرکت در دوره آموزشی هستند و سپس برای مرحله جذب و گزینش به کمیته ملی دعوت می شوند.

حجت‌الاسلام حسن پور با تأکید بر اینکه آموزش های قبل از جذب و گزینش و  آشنایی روحانیون با گفتمان امامت، تأثیر بسزایی داشته است، عنوان کرد: در مرحله بعدی دوره آموزشی و گزینشی با عنوان شهید آرمان علی وردی در هر استان به صورت جداگانه و با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی استان، برگزار می شود و این دوره آموزشی یک روزه با محتوا و مضمون یکسان در همه استان ها و با حضور امامان پایگاه های فرهنگی ـ اجتماعی فعال در استان و متقاضیان جدید امامت در این عرصه برگزار می شود.

وی در تشریح این دوره اضافه کرد: برنامه های این دوره در یک روز با بیان گفتمان امامت که چکیده ای از محتوای نمایشگاه مسجد جامعه پرداز هست، آغاز می شود و جلسه ای دیگر شرح و تعریف از پایگاه فرهنگی ـ اجتماعی و وظایف، ضرورت‌ها و الزاماتی که نیاز است در بحث امامت در محله‌های حاشیه‌ای و مناطق کم برخوردار، با آن آشنا باشند، به این عزیزان ارائه می‌شود.

مسئول میز پایگاه های فرهنگی اجتماعی ادامه داد: در نوبت بعدازظهر گعده ها با مدیریت راهیار منطقه ای و راهیار استانی برگزار می‌شود و در کنار برپایی گعده های تخصصی، مهارتی و تجربی بین امامان، از امامان جدیدالورود مصاحبه نیز به عمل می‌آید، که پس از قبولی به صورت موقت جذب می شوند و در صورت موفقیت در دوره اختبار چند ماهه، به عنوان امام پایگاه فرهنگی ـ اجتماعی در خدمت آن ها خواهیم بود.

وی برگزاری این جلسات و گعده‌ها را ثمر بخش توصیف و خاطرنشان کرد: با برگزاری جلسات صبح و گعده ها که در نوبت بعدظهر برگزار می شود، اقناع سازی و توجیه مناسب امامان در بحث گفتمان امامت و کارکردها و وظایف امامان پایگاه های فرهنگی ـ اجتماعی رقم می خورد و بازخوردهای خوبی داشته است.

حجت‌الاسلام حسن پور ضمن اشاره به برنامه مهم دیگری که در این دوره‌ها دارند، گفت: از مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری‌ها نیز برای حضور در این دوره‌ها دعوت به عمل می‌آید، چراکه این مدیران به عنوان نماینده و خط مقدم دولت و حکومت در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی هستند و در استان جایگاه سیاستگذاری اجرایی بین دستگاه‌های مجری در این حوزه را دارند؛ بنابراین خوب است که از این طریق در جریان ظرفیت‌های موجود در استان و سازمان تبلیغات اسلامی قرار  گیرند و بستری برای تعامل بیشتر با دستگاه های دولتی در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی فراهم شود.

وی معرفی ظرفیت‌ها و ارائه گزارش عملکرد امامان و نوع تعامل ما با مدیران کل و ایجاد ارتباط مستمر و صمیمانه در دوره جدید و ایجاد تکاپو در فعالیت ها را از ثمرات حضور مدیران کل دفتر امور اجتماعی استانداری در این دوره‌ها، عنوان کرد.

حجت‌الاسلام حسن پور با اشاره به برکات تعامل با دفاتر اجتماعی استانداری ها ادامه داد: ایجاد ارتباط مستحکم و نزدیک بین پایگاه‌ها و راهیار بنیاد هدایت با مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری موجب بهره مندی از مهارت‌های علمی اعضای این دفتر است و همچنین موجب تسهیل در صدور مجوزها و تسهیل در کار امامان شده است.

وی در پایان یادآور شد: دوره های آموزشی و جذب امامان پایگاه های فرهنگی ـ اجتماعی تاکنون در ۱۲ استان برگزار شده و تا پایان بهمن نیز در دیگر استان‌ها برگزار خواهد شد.

گفتنی است، پایگاه فرهنگی ـ اجتماعی، مراکزی هستند در حاشیه شهرها و مناطق محروم کشور که امامان محله از سوی بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی در این پایگاه‌ها مستقر می‌شوند تا با کمک مردم و استفاده از ظرفیت‌های کشور، در مسیر رفع آسیب‌های اجتماعی گام بردارند.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری حوزه

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!