تجربیات شیرین یک امام محله در زمینه مردمی سازی فعالیت‌های مسجد و شبکه‌سازی نوجوانان

تجربیات شیرین یک امام محله در زمینه مردمی سازی فعالیت‌های مسجد و شبکه‌سازی نوجوانان
مجتبی عظیمی
0
۰۳ اسفند ۱۴۰۱

حاج آقا رحمتی از تجربیات شیرین خود در زمینه کار با نوجوانان و شبکه‌سازی آنان و همچنین مردمی سازی فعالیت‌های مسجد برای ما گفت؛ برخی از اهالی مسجد نسبت به حضور نوجوانان مقاومت می‌کردند و پای آنها را از مسجد بریده بودند؛ او تصمیم می‌گیرد کوچه به کوچه بگردد با نوجوانان محله ارتباط بگیرد. کم کم شبکه ۴۰ نفره‌ای شکل گرفت که نه تنها محوریت امور مسجد را برعهده داشتند بلکه به صورت خودجوش یک هیئت دانش آموزی راه انداختند و خودشان متولی اجرا و مدیرت صفر تا صد فعالیت‌های این هیئت شدند.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام علی اصغر رحمتی امام محله حاشیه نشین سهرابیه استان البرز از مناطق هدف بنیاد علوی است که حدود ۴ سال در این منطقه استقرار و فعالیت دارد.
او در طی سال‌های فعالیت خود، تجربیات مختلفی را از فعالیت در مناطق مختلف به دست آورده و همواره تلاش کرده چالش و معضلات محله‌های تبلیغی خود را مرتفع سازد.
این امام محله پیش از فعالیت در محله کنونی در مسجدی فعالیت داشت که نوجوانان تمایلی به حضور در آن نداشتند و از آنجایی‌که هیئت امنای مسجد از قومیت‌های مختلف تشکیل شده بود، اجازه دخالت در امور را به امام جماعت نمی‌دادند.
حاج آقا رحمتی تلاش می‌کند با گفت‌وگو این قائله را ختم به خیر کند تا بتواند چالش‌های محله و مسجد را برطرف سازد و پای نوجوانان را به مسجد باز کند، اما گویی هیچ گوش شنوایی برای حرف‌های او وجود نداشت و همین موجب می‌شود که خودش به تنهایی آستین بالا بزند و کوچه به کوچه بگردد و نوجوانان را بیابد و با آنان ارتباط بگیرد تا بالاخره موفق می‌شود، نوجوانان مستعد محله را شناسایی و شبکه سازی کند.

۴۰ نوجوان پای ثابت برنامه‌های مسجد هستند
او با سپردن مسئولیت‌های مختلف به این نوجوانان به آنان هویت می‌بخشد و هرکدام از آن‌ها را مسئول اضافه کردن دو تن از دوستانشان به شبکه می‌کند و افزون بر این با جذاب سازی دوره‌ها و کلاس‌ها و برگزاری اردوهای درون شهری، حضور آنان را در مجموعه ماندگار می‌کند.
حجت الاسلام رحمتی با این کار خود، جمعیت قابل توجهی از نوجوانان محله را گرد هم می آورد که اکنون ۴۰ نفر از آنان پای ثابت برنامه‌های مسجد شده‌اند.
او انگیزه دیده شدن را مهمترین علت نشاط دوران جوانی خود و دوستانش می‌داند و همین را ملاک عمل خود برای جذب این قشر قرار داده و معتقد است اکنون نیز هیچ چیز تغییر نکرده و این نوجوانان هم دقیقا همین روحیه و انتظارات را دارند.
اقدامات مؤثر و قابل توجه حاج آقا رحمتی موجب شده که این بچه‌ها حالا خودشان به صورت خودجوش هیئت دانش آموزی راه اندازی و خودشان نیز جلسات‌شان را مدیریت کنند و حتی گاهی برای سخنرانی مراسمات هیئت‌شان با حاج آقا تماس می‌گیرند و او را برای سخنرانی مراسم دعوت می‌کنند.
این امام محله علاوه بر جذب نوجوانان و سپردن مسئولیت به آنان به بیان قصص قرآنی برای آنان نیز می‌پرداخت و در قالب این کار توحید، نبوت، امامت، ظلم ستیزی و استکبار ستیزی را نیز بیان می‌کرد تا نوجوانان با روشی دلنشین و با زبان مختص به سن‌شان، از معارف دینی‌ بهره‌مند شوند؛ این جلسات بسیار مؤثر بود و موجب شد بچه‌ها با تشکیل گروهی در مدرسه به تمرین مبارزه با ظلم و زورگویی بپرادازند.

نوجوانانی که رعایت حق الناس را جدی گرفتند
یکی دیگر از اثرات این‌کار حساسیت بچه‌ها نسبت به مسئله رعایت حق الناس بود که با جا انداختن این آموزه الهی برای آنان، این نوجوانان مصمم شدند برای حلالیت گرفتن از کسانی که حقی به گردن‌شان داشتند؛ در این زمینه هم به حاج آقا رحمتی مراجعه می‌کردند و او نیز شیوه‌های احقاق حقوق ضایع مردم به صورت مستقیم و غیر مستقیم را به آنها آموزش می‌داد. مثلا نوجوانی که در سنین پایین‌تر زنگ خانه‌ای را زده و فرار کرده بود، با او مشورت می‌کرد که چطور از آنها حلالیت بگیرد که تبعات این کار نیز دامن‌گیرش نشود.
حاج آقا رحمتی معتقد است اگر یک طلبه، ده سال در مسجدی ماندگار شود و روی قشر نوجوان سرمایه گذاری و کار کند، می‌تواند از میان آن‌ها افرادی مؤمن، متعهد و طلبه تربیت کند و با کمک آن‌ها اقدامات اثرگذاری را انجام دهد.
این امام محله، اکنون مدتی است در مسجد امام محمد تقی(ع) فعالیت دارد و حالا به حل مشکلات و چالش‌های محله تبلیغی جدید همت گماشته است. در ابتدای کار شورای فرهنگی در مسجد تشکیل شد تا آراء همه مجموعه‌ها و افراد فعال در مسجد تجمیع شود و در اجرای امور به صورت جمعی تصمیم گیری‌ شود.

مردمی سازی فعالیت‌های مسجد
از دیگر اقدامات حاج آقا رحمتی مردمی‌سازی فعالیت‌ها بود که در این راستا در عید غدیر خم که عید تمام مسلمانان محسوب می‌شود تلاش می‌کند همه اهالی محل را در برگزاری این چشن بزرگ مشارکت دهد؛ بنابراین با کمک بچه‌های مسجد، مغازه به مغازه و خانه به خانه می‌رفتند و با مردم صحبت کردند و آن‌ها را به شیوه‌های مختلف به این کار دعوت می‌کردند.
این امام محله پرتلاش می‌گوید: در چنین مناسبت‌هایی معمولاً مساجد موکب می‌زنند و فقط افرادی که رهگذر هستند، از خدمات موکب استفاده می‌کنند و یا جشنی توسط اهالی مساجد برگزار می‌شود و مردم ساعاتی در این مراسم حضور می‌یابند و می‌روند، اما رویکرد جدید ما مباشرت مردم و کمک به آن‌ها برای گرامی‌داشت چنین مناسبات‌هایی بود. مثلا تشویق می‌کردیم که شربت میان مردم پخش کنند و برای فراهم کردن منابع و اجرای این برنامه کمک‌شان می‌کردیم؛ این کار باعث شد عمده مغازه دارها در این روز حرکتی انجام بدهند و اتفاق متفاوتی نسبت به سال‌های قبل در سطح محله رقم خورد و هرکس به نوعی در برگزاری این جشن مشارکت می‌کرد.
تجربه موفق انجام این‌کار موجب شد که حاج آقا رحمتی به نکته مهمی توجه پیدا کند و آن اینکه اگر کارهای الهی به بدنه مردم منتقل شود، در صورت تبیین درست آن، مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.
از دیگر اقداماتی چشمگیر با همین نگاه به دست اهالی محله رقم خورد، توزیع ۸ هزار و ۸۸۸ غذا به نیت امام رضا(ع) بود که برای انجام این حرکت عظیم، با کمک مردم شبکه توزیع شکل گرفت و در هر کوچه یک نماینده برای توزیع غذا معین شد؛ کسانی برای این کار انتخاب می‌شدند که هم همسایگان خود را به خوبی می‌شناختند و به عنوان ریش سفید یا معتمد شناخته شده بودند.
او به منظور کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای حل مشکل بیکاری اهالی محله، در تلاش است که با کمک بنیاد علوی به این مهم دست پیدا کند و گره‌ بزرگ دیگری را به همت و تلاش خود مردم باز کند.

در دیگر رسانه‌ها ببینید:

خبرگزاری فارس

همشهری آنلاین

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!