مروری بر فعالیت‌های بانوی شریکة الامام کارآفرین و گره‌گشا؛

حس خوب زندگی با مردم روستا/ تار و پودهایی که به عشق اباعبدالله گره می‌خورند + عکس

حس خوب زندگی با مردم روستا/ تار و پودهایی که به عشق اباعبدالله گره می‌خورند + عکس
مجتبی عظیمی
0
۲۷ بهمن ۱۴۰۱

بانوانی که عشق و ارادت سیدالشهدا(ع) را به تار و پود قالی‌ گره می‌زنند تا با دستان خالی کاری بزرگ را به انجام برسانند. این کار با هدایت یک بانوی شریکه الامام روستا آغاز شد؛ او در کنار همه خدمات فرهنگی، آئینی و معیشتی، ۱۵ نفر از بانوان روستا را مشغول به کار کرد و از برکات آن، بافتن دو تخته فرش برای حرم امام حسین(ع) بود.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، ملیحه درویشی بانویی ۲۳ ساله از اهالی خراسان جنوبی است که نزدیک به هفت سالی می‌شود زندگی مشترک خود را با حجت الاسلام ذوالفقار زارگزی شروع کرده که این زوج صاحب یک فرزند ۴ ساله هستند.

این زوج از سه سال پیش در روستای نگینان بخش قهستان شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی مشغول به خدمت رسانی شده اند. روستایی که در بدو ورود این امام و همسرش فاقد آب لوله کشی بود و باید آن ها مانند سایر اهالی، آب مورد نیاز خود را از چشمه روستا تأمین می‌کردند، اما نه تنها این امر موجب از بین رفتن اراده آن‌ها برای ادامه فعالیت نشد بلکه اهتمام این زوج را بیشتر از قبل کرد.

خانم درویشی از شیرینی های حضور در روستا در قامت یک شریکه الامام این گونه می‌گوید: حل و رفع مشکلات با کمک یکدیگر و با یاری مردم بسیار لذت بخش است و در کنار مردم بودن سختی های کار را از بین می‌برد و در کنار همسرم تا کنون تجربیات فراوانی در زمینه کمک به دیگران کسب کرده ام‌.

این شریکه الامام برگزاری جلسات قرآن و بیان احکام به صورت هفتگی در منازل اهالی را آغازی برای دورهمی بانوان روستا قرار داد و از این طریق اقدامات خوبی را به انجام می‌رساند.

یکی از این اقدامات طرح اطعام مهدوی است؛ او افرادی که به دلیل کهولت سن و عدم توانایی جسمی و یا خانواده هایی که به دلیل اوضاع نامناسب اقتصادی در وضع خوبی به سر نمی‌برند را تحت پوشش قرار داد و با همکاری بانوان و کمک های مردمی طرح اطعام را راه اندازی کرد و در مناسبت‌های مختلف با پخت غذا و توزیع آن بین این خانواده‌ها علاوه بر این که از نظر مادی از آن‌ها دستگیری کرده از نظر روحی نیز کمک خوبی به آنان می‌کند.

کمک و تشویق به حفظ قرآن کریم اقدام دیگر این شریکه الامام است؛ کلاس‌هایی که با حضور کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود و تاکنون پنج نفر از آن‌ها موفق به حفظ جزء سی قرآن کریم شده‌اند.

گرچه این روستا از مناطق دور دست به حساب می‌آید، اما به همت امام روستا و همسرش برگزاری کلاس‌های سواد رسانه‌ای و حلقات صالحین در اولویت قرار گرفته و با استقبال اهالی نیز همچنان ادامه دارد.

این بانوی بیست و سه ساله پرتلاش از مهارت قالی بافی برخوردار است و با دعوت از دیگر بانوان روستا توانسته این مهارت را در بین آن ها رواج دهد؛ از این طریق تا کنون ۱۵ نفر از بانوان به درآمد رسیده اند.

در کنار این فعالیت‌ها، ده نفر از بانوان روستا با همت خانم درویشی علاوه بر بافت قالی برای خود، دو دار قالی را به عشق اباعبدالله الحسین علیه السلام برپا کردند تا عشق و ارادت خود را با هنر دستان‌شان به تاروپود قالی گره بزنند و طرحی زیبا ببافند؛ آن‌ها با کمک یکدیگر بافت دو تخته فرش شش متری را در عرض ۱۸ ماه به پایان رساندند و به کربلای معلی هدیه کردند.

با پیگیری‌های انجام شده توسط او و همسرش تاکنون برای پنج زوج جوان از طریق بنیاد علوی و کمیته امداد و کمک‌های مردمی جهیزیه تأمین شده است.

کمک به دیگران مکان و زمان نمی‌شناسد و تنها نیاز به همت کافی دارد تا بتوانیم مهر و محبت خود را به اطرافیان هدیه دهیم؛ خانم درویشی و همسرش با وجود مشغله ها و دغدغه های زندگی شخصی از کمک به نیازمندان روستا غافل نیستند و سعی داشتند با کمک گرفتن از نهادهای مختلف و استفاده از ظرفیت های مردمی، سفره فقرا را رنگین کنند.

آن‌ها از ابتدای کرونا با کمک بنیاد علوی و کمیته امداد و بسیج در مراحل مختلف بسته های معیشتی را بین نیازمندان توزیع کرده اند و در مرحله آخر نیز با توزیع حدود بیست بسته در ایام یلدا توانستند عطر مهربانی و محبت را در منطقه منتشر کنند.

این مادر دهه هفتادی که به زودی صاحب فرزند دوم خود خواهد شد، نسبت به حجاب و عفاف دختران روستا نیز دلسوزی مادرانه دارد و با برگزاری طرح بچه های حسینی در ایام محرم و صفر، دختران را به حجاب و عفاف ترغیب و تشویق کرده که با استقبال خوب آن‌ها روبه‌رو شده است.

مادران شهدا از بزرگ‌ترین ثروت خود در راه اسلام و امنیت آن گذشته اند؛ خانم درویشی با توجه به اهمیت این سرمایه‌های ماندگار در مناسبت‌های مختلف با در کنار جمعی از بانوان بسیجی به منزل یکی از مادران شهدا سر می‌زنند و ضمن دلجویی از او یاد و خاطره شهدا را زنده نگه می‌‌دارند؛ افزون‌بر این با همراهی بانوان مراسم غبارروبی از مزار شهید را نیز برگزار می‌کنند.

حس خوب زندگی با مردم روستا/ تار و پودهایی که به عشق اباعبدالله گره می‌خورند

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری حوزه

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!