نگاهی به فعالیت های مسجد امیرالمومنین علی(ع) اسلامشهر؛

مسجدی که در عرصه مدیریت محله موفق است

مسجدی که در عرصه مدیریت محله موفق است
مجتبی عظیمی
0
۲۲ اسفند ۱۴۰۱

مسجد امیرالمومنین علی(ع) در شهرک لاله علاوه بر معماری اسلامی، با فعال کردن ظرفیت‌های مختلف مسجدی و بهره‌گیری از فعالیت‌های هنری توانسته هم نسل جوان را جذب و هم در مدیریت محله موفق عمل کند.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، مسجد امیرالمومنین علی(ع) شهرک لاله اسلامشهر دارای معماری بسیار جذابی بوده و گنبد و مناره و گلدسته آن به اندازه ای است که وقتی وارد شهرک لاله می شوید، قابل مشاهده است. این وضعیت دقیقا مطابق با معماری اسلامی است که در آن باید شهر و محلات پیرامون مسجد بنا شوند و وقتی فردی وارد یک محله اسلامی می شود یا حتی از راه دور نیز متوجه موقعیت جغرافیایی مسجد شود.

معماری مسجدمحور شهرک لاله

مسجد امیرالمومنین علی(ع) با سقف بسیار بلند و فضای کافی برای فعالیت گروه های مختلف مردم و البته همراهی خوب خادم آن پاتوق اهالی شهرک لاله اسلامشهر است. مسجد امیرالمومنین علی(ع) چند رقبه و موقوفه دارد و این وضعیت موجب شده کارگزاران این خانه خدا در توسعه آن و اجرای برنامه های متنوع دست‌شان باز باشد. بسیجیان و اعضای کانون فرهنگی هنری «لیله القدر» مسجد نیز در اجرای برنامه های مختلف بسیار فعالیت دارند. البته مشکلات مالی برای اهالی این خانه خدا نیز وجود دارد به ویژه که با شیوع کرونا و تعطیل شدن برخی از مراکز اقتصادی، برخی از منابع مالی مساجد از جمله همین مسجد امیرالمومنین علی(ع) کاهش یافته است.

نقش مهم بچه‌های مسجد در اجرای طرح شهید سلیمانی

به گفته آرش قربانی، مدیر کانون فرهنگی هنری لیله القدر و از جوانان بسیار فعال مسجد امیرالمومنین علی(ع) همدلی بسیار خوبی میان بچه های این مسجد وجود دارد که در دوره های مختلف اثرات و برکات آن قابل مشاهده است. وقتی بیماری منحوس کرونا فراگیر شد و بسیاری از مراکز کشور تعطیل شدند بچه های مسجد امیرالمومنین علی(ع) با روشن نگه داشتن چراغ این خانه خدا، قدم های بلندی در خدمت به مردم شهرک لاله اسلامشهر برداشتند.

ضد عفونی کردن معابر عمومی در شهرک لاله، کمک به تولید ماسک، توزیع بسته ارزاق و همکاری در اجرای طرح شهید سلیمانی و واکسیناسیون عمومی، از نتایج همکاری خوب بچه های مسجد امیرالمومنین علی(ع) در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بود. به واسطه همین فعالیت ها این خانه خدا توانسته چند پزشک بسیجی را جذب کند که ویزیت رایگان بیماران در محل مسجد امیرالمومنین علی(ع) از جمله خدمات آنها است.

برگزاری حلقه‌های معرفتی با حضور مبلغان

مسجد امیرالمومنین علی(ع) به دلیل محوریت در شهرک لاله اسلامشهر مرکز برگزاری برخی از اجتماعات مذهبی است. عبدالوندی در این خصوص گفت: همه ساله مراسم معنوی اعتکاف با حضور صدها تن از نوجوانان و جوانان و سایر اقشار مردم در این مسجد برگزار می شود. مسجد امیرالمومنین علی(ع) همچنین میزبان اجتماع بزرگ مسجدی ها و هیئتی ها در بزرگداشت نهم دی و سوگواران حسینی در شب تاسوعای حسینی است. در نتیجه این فعالیت های پردامنه، اداره تبلیغات اسلامی اسلامشهر همکاری خوبی با اهالی این مسجد دارد و همه ساله مبلغ به این خانه خدا اعزام می کند. برای نمونه هر گاه نشست مهمی در این خانه خدا برگزار می شود این اداره به ویژه در ایام اعتکاف، با اعزام مبلغ، حلقه های معرفتی و تبیینی و بصیرتی برای مسجدی ها برگزار می کند.

مسجد امیرالمومنین علی(ع) به واسطه همین همکاری با هیئت های مذهبی اسلامشهر نیز رابطه خوبی دارد که از جمله آنها هیئت موکب الزهرا(س) است که با همکاری بچه های این خدا جلسات هفتگی برگزار می کند ضمن اینکه در مناسبت های مذهبی نیز مجالس بزرگی با تلاش این دو مجموعه در مسجد امیرالمومنین علی(ع) برگزار می شود.

برگزاری نشست های تبیینی همسو با جهاد تبیین که مطالبه مقام معظم رهبری است نیز به طور مرتب در مسجد امیرالمومنین علی(ع) برگزار می شود. عبدالوندی در این باره گفت: با تلاش همه فعالان در مسجد هر ماه حداقل یک نشست در حوزه جهاد تبیین در مسجد امیرالمومنین علی(ع) برگزار می شود و شخصیت های حوزوی و دانشگاهی و کارشناسان در حوزه های مختلف، در این نشست ها سخنرانی می کنند و پس از آن پاسخگوی سوالات نمازگزاران می شوند.

گروه نمایش اثرگذار

کانون فرهنگی هنری لیله القدر گروه نمایش فعالی نیز دارد که به جز مسجد امیرالمومنین علی(ع) در مساجد و برخی از مراکز دینی و فرهنگی و آموزشی اسلامشهر اجرا داشته است. یکی از نمایش های این گروه که مورد اقبال مردم نیز قرار گرفته، نماش «لبخند فرمانده» کاری از انجمن نمایش شهرستان اسلامشهر و به نویسندگی ترگل آقایی و کارگردانی مبین ملکی است. این نمایش راوی مشکلات پسری است که پدرش فرمانده جنگ و به دلیل مجروحیت جنگی و جانباز بودن عضله صورتش فلج شده است. پسر وی همیشه به داشتن چنین پدری افتخار می کند ولی گاهی با برخی سخنان نیز از سوی مردم روبر می شود. بچه های مسجد امیرالمومنین علی(ع) بازیگران نمایش لبخند فرمانده هستند.

جذب بچه ها به مسجد با سرود

مسجد امیرالمومنین علی(ع) همچنین در ادامه فعالیت های هنری گروه سرود نیز دارد که با تلاش بچه های کانون فرهنگی هنری لیله القدر شناسایی، جذب و تربیت شدند و اکنون در اجرای سرودهای انقلابی دینی فعال هستند. این گروه در مساجد و برخی دیگر از مراکز اسلامشهر نیز اجرا داشته است.

مسجد امیرالمومنین علی(ع) را می توان نمونه موفق از مدیریت مسجدمحور محلات نامید؛ این خانه خدا چشم و چراغ اهالی شهرک لاله اسلامشهر است. مسجدی برقرار در ترویج معارف قرآن و اهل بیت(ع)، تبیین دستاوردهای ارزشمند نظام جمهوری اسلامی، تکریم مقام شهدا و ایثارگران، خدمت رسانی به نیازمندان و البته جذب نسل جوان.

در دیگر رسانه ها ببینید:

خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!