در برنامه تلویزیونی چشمه صورت گرفت؛

مروری بر فعالیت‌های مسجدی که پایگاه قرآنی است+صوت و فیلم

مروری بر فعالیت‌های مسجدی که پایگاه قرآنی است+صوت و فیلم
مجتبی عظیمی
0
۱۱ فروردین ۱۴۰۲

امام جماعت مسجد ولیعصر(عج) تهران با بیان اینکه جایگاه تاثیرگذار قرآن در فرهنگ دینی را باید باور کرد، گفت: مسجد جایگاهی است که می‌تواند علوم قرآنی را نشر دهد، بنابراین فعالیت‌های قرآنی باید در اولویت اول مساجد قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام سید محمد عابدین زاده امام محله مسجد ولیعصر(عج) بلوار ابوذر تهران، در برنامه تلویزیونی چشمه گفت: امروز به برکت انقلاب و نگاهی که امام خمینی(ره) به جامعه دینی ما منتقل کردند، مسجد به سوی پیدا کردن جایگاه اصلی خود در حال حرکت است و عمده مساجد کشور در این زمینه گام‌هایی برداشته‌‌اند و مسجد ولیعصر نیز به مدد همدلی مردم، هیئت امنا، بسیج و نمازگزاران سعی به حرکت در این مسیر داشته است تا بتواند به همه نیازهای محل توجه داشته باشد.

وی به اقدامات انجام گرفته در مسجد تبلیغی خود اشاره و عنوان کرد: دار القرآنی با فعالیت قرآنی گسترده در مسجد ایجاد شده همچنین زبانکده و دو باشگاه ورزشی نیز در مسجد فعال شده است.

حجت الاسلام عابدین زاده افزود: راه اندازی خیریه، صندوق قرض الحسنه، کتابخانه و مهد کودک برای بچه‌ها جهت آسودگی خاطر والدینشان نیز انجام گرفته است، ضمن اینکه بسیج خواهران و برادران این مسجد نیز فعال است.

وی به میزان فعالیت روزانه خود در مسجد ولیعصر(عج) نیز اشاره کرد و اظهار داشت: روزانه بیش از ۸ الی ۹ ساعت در فضای مسجد حضور دارم و درب مسجد ما در بیشتر اوقات شبانه روز به روی مردم باز است.

امام جماعت مسجد ولیعصر(عج) تهران در ادامه با بیان اینکه مسجد برای قرآن وضع شده است، خاطرنشان کرد: جایگاه تاثیرگذار قرآن در فرهنگ دینی را باید باور داشت؛ چرا که مسجد جایگاهی است که می تواند علوم قرآنی را نشر دهد؛ بنابراین فعالیت‌های قرآنی باید اولویت اول مساجد باشند و سایر فعالیت‌ها نیز نشات گرفته از نگاه به دین و قرآن صورت گیرد.

وی به فعالیت قرآنی مسجد تبلیغی خود اشاره و بیان کرد: فعالیت‌های قرآنی ما در سه محور انجام می‌گیرد که محور نخست، فعالیت‌های رسمی مسجد است که در دارالقرآن انجام می‌گیرد و محور دوم فعالیت‌های قرآنی ، برنامه‌های قرآنی جاری مسجد است که به صورت هفتگی یا در مناسبت‌ها انجام می‌شود و محور سوم نیز تدارک برنامه‌های ویژه قرآنی در ایامی همچون ماه مبارک رمضان می‌باشد.


حجت الاسلام عابدین زاده به تشریح برنامه‌های دارالقرآن مسجد نیز پرداخت و گفت: در دار القرآن در همه زمینه‌‌های قرآنی اقداماتی صورت می‌گیرد که بحمدالله روز به روز اقبال و استقبال بیشتری از فعالیت‌های این دارالقرآن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در دار القرآن دوره‌های حفظ آیات کلام الله مجید به صورت برنامه ریزی برای حفظ یکساله، دوساله، سه ساله و پنج ساله انجام می‌شود. انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، فعالیت‌های دائمی قرآنی و آموزش روخوانی و روانخوانی و تربیت مربی قرآنی از برنامه‌های دار القرآن مسجد است که همه روزه کلاس‌های آن با حضور اساتید مجرب برگزار می‌شود.
این امام جماعت شاخص کشور در ادامه با اشاره به اینکه نوجوانان بسیاری حفظ قرآن را در مسجد ولیعصر دنبال می‌کنند، بیان داشت: حافظین ما بعد از گذراندن دوره حفظ، برای اینکه حفظ خود را تثبیت و تبدیل به یک زبان امروزی کنند، نیازمند شرکت در آزمون های سازمان سنجش هستند که بدین منظور کلاس‌هایی جهت آمادگی آنان برای شرکت در این آزمون و اخذ مدرک با حضور اساتید مجرب در مسجد برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: طرح هفتگی قرائت قرآن و محفل‌های قرآنی نیز با حضور قاریان نامدار کشور در مسجد ما برگزار می‌شود.

امام جماعت مسجد ولیعصر تهران همچنین از برگزاری جلسه حفظ قرآن عمومی خبر داد و تصریح کرد: یک شب در هفته و پس از اقامه نماز جماعت جلسه کوتاه حفظ عمومی در مسجد با حضور اساتید قرآن برپا می‌شود که همه مردم و در سنین مختلف در این حفظ شرکت می‌کنند و به حفظ یک آیه به صورت موضوعی می‌پردازند که توصیه من به دیگر مساجد این است حتما انجام این برنامه را در دستور کار خود قرار دهند چرا که برکات بسیاری به همراه دارد.

حجت الاسلام عابدین زاده به جایگاه و تاثیر قرآن در فرهنگ اصیل اسلامی اشاره کرد و اعلام داشت: در اهمیت قرآن همین بس که کلیه حقایق باید با قرآن سنجیده شوند، بنابراین مساجد نیز باید در زمینه‌های قرآنی کار کنند و ما نیز سعی کردیم قرآن را در اولویت نخست امور خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه قرآن بستر پاسخ به همه نیازهای طبیعی جامعه است، عنوان کرد: در اغتشاشاتی که در کشور اتفاق افتاد ما از طریق آیات قرآن با مردم صحبت می‌کردیم و به روشنگری آنان می‌پرداختیم و اینکار بسیار اثر گذار بود.

حجت الاسلام عابدین زاده همچنین اذعان داشت: تمدن اسلامی بر پایه قرآن شکل گرفته است و قرآن سرمایه عظیم ما محسوب می‌شود که اگر فقط با ظواهر آن ارتباط برقرار کنیم این ثروت عظیم به سرمایه بالقوه ما تبدیل می‌شود، در حالیکه باید راه‌های بالفعل کردن آن را پیش گرفت که لازمه اینکار دقت و ظرافت است؛ چرا که اگر بخواهیم قرآن را با مسائل روز تطبیق دهیم، باید به مسائل مختلف مسلط باشیم تا بتوانیم وارد این میدان شویم.

false حجت الاسلام عابدین زاده

 

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!