مسجدی که جور همه دستگاه های دولتی را می کشد

مسجدی که جور همه دستگاه های دولتی را می کشد
مجتبی عظیمی
0
۱۶ فروردین ۱۴۰۲

امام محله مسجد امام حسن مجتبی(ع) شهرک ۱۴ معصوم کرمان می گوید: مسجد محور منطقه در کارهای فرهنگی اجتماعی و مذهبی است و حتی در کارهای مرتبط با اشتغال، مسجد محور منطقه است‌ و ارگان های دولتی هم از طریق مسجد و روحانی آن ارتباط می گیرند و مسجد در واقع حلقه وصل به مردم است.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، سخن از یک حاشیه است؛ حاشیه ای که با داشتن قریب به ۱۰ هزار نفر جمعیت اما در متن شهر قرار نمی گیرد؛ جالب آنکه روستا هم نیست و آنگونه که روحانیِ محل به استاندار گزارش می دهد: کُد آبادی هم ندارد!

جای دوری نیست؛ همین حوالی و شاید باورش سخت باشد که جایی است درست روبروی پایانه بزرگ مسافربری پهناورترین استان کشور و در نزدیکی اداره کل و ایستگاه راه آهن کرمان که روزانه صدها مسافر را جابجا می کند.

سخن از یک حاشیه است؛ حاشیه ای که با داشتن قریب به ۱۰ هزار نفر جمعیت اما در متن شهر قرار نمی گیرد؛ جالب آنکه روستا هم نیست؛ و آنگونه که روحانیِ محل به استاندار گزارش می دهد: کُد آبادی هم ندارد! همین قدر بدون هویت و به تبع آن فاقد زیرساخت های لازم برای زندگی.

شهرک ۱۴ معصوم را می گویم که عصر هشتمین روز از بهار ۱۴۰۲ استاندار و جمعی از معاونین و خبرنگاران جهت بازدید میدانی و استماع مشکلات وارد آن شدند؛ راست می گفت آن پسر جوانی که به استاندار گزارش می داد: اگر اورژانس و نهادهای امداد رسان بخواهند وارد شهرک شوند پیدا کردن آدرس مورد نظر برایشان سخت است؛ از بس مسیرهای داخل شهرک گیج کننده و مثل کلاف سردرگم است.

استاندار هم تأیید کرد: روز جمعه ای به تنهایی آمدم تا وضعیت را از نزدیک ببینم؛ سه ساعت چرخیدم و در نهایت گم شدم!

همینطور که با خودروی وَن حامل استاندار و معاونین و فرماندار کوچه های ناهموار را یکی پس از دیگری طی می کنیم؛ جوان ادامه می دهد: حدود یکسال پیش، خانه به خانه آمارگیری کردیم و اطلاعات محله را احصاء؛ جمعیت هشت هزار و ۴۰۰ نفر بود و الان قریب به ۱۰ هزار نفر است

او می افزاید: کاربری زمین ها پیش از این کوره و یا زراعی بوده است؛ زیرساخت ها از جمله برق به شدت اسفناک است و انشعابات غیرمجاز باعث برق گرفتگی افراد می شود و فرزندانی یتیم شدند؛ نوع سوخت گرمایشی، نفت است که آن هم درست توزیع نمی شود.

آنقدر مشکلات منطقه بدیهی است که جوان بدون هیچ مکث و یا تپق زدنی، پشت هم ادامه می دهد: آسیب های اجتماعی زیاد است و در توان کلانتری ۱۹ نیست؛ فضای منفی بیش از مثبت است چون ضایعاتی ها و خرده فروشان مواد مخدر همه جا هستند؛ فضای ورزشی در حد صفر، زیرساخت های بهداشتی و درمانی وجود ندارد؛ غالب جمعیت شهرک جوان و نوجوان هستند و آنقدر برای رفتن به مدرسه مشکل دارند که بازمانده از تحصیل می شوند چون فقط دو دبستان وجود دارد که دو شیفت فعال است.

وی با تأکید بر اهمیت هویت بخشی به این شهرک به عنوان اصلی ترین مسئله مردم؛ در پایان می گوید: مرکزیت محله و پایلوت کار مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام است.

یک دور کامل که بر حاشیه می زنیم، مقصد نهایی مسجد است؛ مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام با فضایی بسیار تمیز و پاکیزه و فرش هایی نظیف و مدعوینی که به شدت چشم امید به حل مشکلات با دستور استاندار دوخته اند.

وارد مسجد که می شویم جمعیت قابل ملاحظه ای هم وارد می شود؛ همه دور تا دور می نشینند و روحانی محل که امام جماعت ثابت مسجد هم هست شروع به ارائه گزارش می کند: سرنوشت مردم برایشان مهم است و برای همین پای کار آمدند و کارهای اجرایی منطقه به سمت مردمی شدن پیش می رود‌.

حجت الاسلام محمدباقر کمالی ادامه می دهد: منطقه را به پنج قسمت تقسیم کردیم و فعالیت های خدمات رسانی و توزیع کمک های معیشتی کاملاً ساماندهی شده است.

وی با بیان اینکه معابر فاقد روشنایی است و مردم خودشان حداقل روشنایی را جلوی درب خانه ها نصب کردند؛ افزود: ۱۶ منبع آب جانمایی شده اما مردم خواستار انشعاب آب هستند.

حجت الاسلام کمالی با بیان اینکه حدود یکسال و نیم اجازه ساخت مسجد داده نمی شد و بعضی مدیران جلوی ساخت مسجد را گرفته بودند؛ افزود: اما مسجد بدون هیچگونه مجوز دولتی ساخته شد و زیرساخت های آن هم غیراصولی است، مثلاً جریان گاز مسجد داخل لوله آب است!

یکی از جمع خانم ها کلام امام جماعت را قطع و صدای خود را بلند می کند: اگر الان فصل انتخابات بشود، خوب بلدند امکانات بدهند! همین فرماندار که الان اینجا است، بارها به خاطر برق شهرک به او مراجعه کردیم.

امام جماعت مسجد ادامه می دهد: مسئله اعتیاد در اینجا به دلیل فراوانی مواد مخدر سرسام آور است؛ بحث بهداشت عمومی منطقه، آموزش و پرورش، مباحث امنیتی و… خیلی مهم است.

وی اما نقطه قوت منطقه را مردم می داند و می گوید: در اغتشاشات اگر بنا بود اعتراضی صورت بگیرد، مردم این منطقه باید می بودند زیرا در حق آنان بی عدالتی هایی شده اما حتی یک دیوار نویسی هم نداشتیم.

امام جماعت محل اشاره ای هم به قابلیت ها و ظرفیت ها می کند و می گوید:۳۰ نوجوان ورزشکار از اطراف مسجد، مقام های بین المللی و کشوری کاراته دارند و دو نفر هم دعوت به تیم ملی شدند.

وی با بیا اینکه به مساعدت کوروش احمد یوسفی، معاون استاندار، اقداماتی در زمینه اشتغال انجام شده؛ افزود: در فرآوری پر شترمرغ ۸۵ تا ۱۰۰ نفر کار می کنند و قرار است یکی دو نوع اشتغال دیگر نیز انجام شود.

حجت الاسلام کمالی از کمک به ترک اعتیاد ۱۰ نفر خبر داد و در پایان اظهار کرد:مسجد محوریت منطقه چه در کارهای فرهنگی اجتماعی و مذهبی است و حتی در کارهای مرتبط با اشتغال، مسجد محور منطقه است‌ و ارگان های هم هرگاه بخواهند مرتبط شوند از طریق مسجد و روحانی آن ارتباط می گیرند و مسجد در واقع حلقه وصل به مردم است.

دهیار شهرک الله آباد(منطقه متصل به شهرک ۱۴ معصوم) هم می گوید: مشکل بزرگ منطقه ۱۴ معصوم سند برای ساخت و ساز است و توقع می رود خدمات به مردمی داده شود که همیشه پای نظام و انقلاب هستند.

به گفته ی یکی از تسهیلگران اکثر جمعیت شهرک ۱۴ معصوم جوان است و جمعیت کهنسال شاید ۳۰۰ نفر نیست؛ جمعیت جوانی که می تواند فرزندآوری داشته باشد و باید به آنان توجه شود.

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان پس از بازدید میدانی و استماع سخنان صدرالاشاره؛ گفت: سختی ها را دیدم؛ این اتفاقات یک شبه ایجاد نشده و طی فرآیند ۱۰، ۲۰ ساله اتفاقاتی افتاد که اگر سازماندهی شده بود این گرفتاری ها ایجاد نمی شد.

وی بخشی از مشکلات را غفلت و کوتاهی های دستگاه های مسئول و بخشی دیگر را متوجه سودجویانی دانست که از این غفلت استفاده و مردم را سپر بلا و سرکیسه کردند.

فداکار با بیان اینکه ساماندهی نقاط حاشیه ای کرمان از چند ماه قبل مطرح و فرآیندی برای ساماندهی شکل گرفته تا مشکلات حل شود و ساماندهی حاشیه های شهر قطعاً آغاز خواهد شد ؛ افزود: این وظیفه ای است که باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه شهرک ۱۴ معصوم از میان نقاط حاشیه ای کرمان، بدترین وضعیت را دارد؛ از پیگیری نیازمندی های منطقه خبر داد و امنیت را در اولویت زیرساخت های مورد نیاز تلقی کرد و خطرات و ما امنی وجود دارد و باران می بارد و عبور و مرور سال می شود زندگی و امنیت آنها انجام شود و بحث امنیت زیر ساخت اولیه است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه این شهرک فاقد کد آبادی است بر ارائه خدمات بهداشتی از طریق مسجد تأکید و ادامه داد: نیازهای ورزشی مجدد پیگیری می شود و در خصوص مدال آوران برای اعزام آنان به مسابقات جهانی کمک می کنیم که انرژی مثبتی برای منطقه باشد.

وی تصریح کرد: مساجد در این مناطق کار بزرگی می کنند و جور همه دستگاه های دولتی و خدمات رسان و دادگستری و صلح و سازش و… را به تنهایی می کشند لذا به تقویت مساجد کمک می کنم که ظرفیت خوبی است تا مأمن مردم باشد.

فداکار با اعلام حمایت از پروژه های اشتغالزا توسط گروه های جهادی؛ در ادامه گفت: برای حل مشکل مردم حداکثر کمک خود را می کنیم و وقتی مسئله زیرساخت ها حل شود دستگاه های خدمات رسان خودبخود حضور پیدا می کنند.

حسن ختام این بازدید؛ نمازجماعت مغرب و عشاء، ضیافت افطاری بچه های مسجد و تجلیل از مدال آوران ورزشی است.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!