با مبلغ روشندلی که دلش به نور قرآن روشن شد/ «شکر نعمت» حافظم کرد…

با مبلغ روشندلی که دلش به نور قرآن روشن شد/ «شکر نعمت» حافظم کرد…
بنیاد هدایت
0
۲۴ دی ۱۳۹۹

حجت‌الاسلام روح‌الله صفری؛ امام روشندل روستای «حسام آباد» همدان است که به شکرانه تولد دخترش حافظ قرآن کریم شد و به تربیت حافظان این کلام وحی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ حجت‌الاسلام روح‌الله صفری گفت: «بدون هیچگونه تملق می‌گویم اگر کار تبلیغ را از من بگیرند گویی روحم را از من گرفته‌اند، من عاشق کار تبلیغ هستم و اگر خدا قبول کند می‌خواهم راه پیامبران را ادامه دهم».

این صحبت حجت‌الاسلام روح‌الله صفری، حافظ روشندل کل قرآن کریم روستای حسام‌آباد استان همدان است،کسی که به عنوان «امام روستا» مورد اعتماد اهالی زادگاهش قرار گرفت تا به آموزش قرائت و حفظ قرآن کریم، ترک اعتیاد، کاهش طلاق و محرومیت‌زدایی بپردازد.

کار تبلیغ او به این سادگی نبود، یک روحانی با حقوق ناچیز طلبگی‌اش تعمیر مسجد روستایش را آغاز کرد تا اینکه به مرور پای افراد زیادی به مسجد باز شد و اعتماد بیش از ۱۰۰ خیر هم جذب شد که حل مشکلات روستا و محرومیت‌زدایی در کنار ترویج دین مبین اسلام پیش رود.

امروز مردم روستای حسام‌آباد به ویژه جوانان، پای منبر و کلاس‌های قرآن او نشسته‌اند به گونه‌ای که تقریبا ۲۰ نفر از آنها مصمم حفظ کل قرآن کریم هستند و او با تمام ذوق و اشتیاق آنها را برای رسیدن به این مهم کمک می‌کند، امامی که خود به شکرانه تولد فرزندش حافظ شد و تصمیم گرفت تجربه‌اش را پیاده کند و افرادی را به سمت تلاوت و حفظ قرآن کریم سوق دهد تا آنچه مورد هدف جامعه مهدویت است محقق شود. به سراغ این «امام روستا» رفتیم و پای صحبتش نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چطور شد وارد کار تبلیغ شدید؟

روح الله صفری هستم، متولد ۵۹، تربیت در یک خانواده مذهبی و علاقه‌ام به مباحث دینی باعث شد طلبه شوم، سال ۷۵ وارد حوزه علمیه شدم اما تا سال ۸۳ به دلیل ضعف بینایی قادر به تحصیل نبودم تا اینکه به پیشنهاد مدیر حوزه علمیه همدان؛ آیت‌الله موسوی اصفهانی در بخش تبلیغ فعال شدم چون ایشان معتقد بود، طلبه باید یا تحصیل کند و یا تبلیغ و تحقیق که من مشغول کار تبلیغ و اقدامات فرهنگی در روستایم شدم.

به نظر شما حضور یک طلبه به عنوان «امام روستا» چه تاثیری در یک منطقه می‌تواند داشته باشد؟

یک طلبه و یک مبلغ به منزله آبی است که می‌تواند به همه جا حیات ببخشد، به واسطه آب است که همه چیز زنده است و حیات دارد، وقتی یک عالم به یک منطقه می‌رود مردم آنجا به برکت وجود او با معارف دین آشنا می‌شوند، اگر عالم نباشند مردم در تاریکی می‌مانند.

چطور شد روستای حسام آباد را برای تبلیغ انتخاب کردید؟

قرآن را که بنگریم، می‌بینیم هر پیامبری که مبعوث می‌شود در منطقه ای که بزرگ شده است رسالتش را انجام می‌دهد، از حضرت نوح و ابراهیم گرفته تا شعیب، لوط و حضرت محمد(ص)، چرا که بزرگ شده آن منطقه بودند و با روحیات مردم آنجا آشنا. من نیز بزرگ شده روستای «حسام آباد» شهرستان بهار هستم  و به خاطر همین در آنجا تبلیغ می‌کنم.

روستای شما ویژگی‌ خاصی دارد؟

جمعیت روستای ما نزدیک به ۲ هزار و ۱۰۰ نفر است، از نظر تاریخی قدمت زیادی ندارد و نهایت ۱۵۰ سال عمر قدمت دارد، جزو دشت‌های همدان به شمار می‌آید اما از لحاظ نعمت سفره‌های زیرزمینی، آب و زمین‌های حاصلخیزی داریم؛ اهالی به کار کشاورزی مشغول هستند و وضعیت اقتصادی خوبی حاکم است. از نظر فرهنگی هم نزدیک به ۶۰ سال پیش عالمی به نام «شیخ احمد عطایی» که تحصیلکرده نجف و کربلای معلی بودند در این منطقه ساکن شدند و در اعتلای فرهنگ دین تلاش زیادی داشتند.

ایشان در علم و تقوا سرآمد بودند و او بود که بنای اقدامات فرهنگی و دینی را در روستای ما گذاشت و خوشبختانه از آن زمان تاکنون فضای فرهنگی ـ دینی روستا بسیار برای کار تبلیغ مهیا بوده است.

سخت نیست که کار تبلیغ را انجام می‌دهید، خانواده چطور همراهی می‌کنند؟

هر کاری سختی خود را دارد، در این کار از مشارکت بالای همسرم برخوردارم و از آنجا که مشکل بینایی دارم و بسیاری از جاها او همراهم است و مرا یاری می‌کند، در واقع اوست که همراه کارهای تبلیغی‌ام شده است.

چطور کار تبلیغ را پیش بردید، از همراهی مردم بگویید؟

برای آغاز یک کار تبلیغی، یک مبلغ باید برنامه داشته باشد، هم برنامه کوتاه‌مدت و هم بلندمدت. دومین ویژگی این است که مبلغ باید برای اجرای برنامه‌ها دغدغه‌مند باشد. علما وارثان پیامبرانند و خداوند درباره پیامبران می‌فرمایید که نسبت به مردم و هدایت آنها حریص هستند.

‌سومین ویژگی یک مبلغ موفق، کار تشکیلاتی و ایجاد گروه‌های مختلف برای انجام کارهاست. در شرایط فعلی اگر کسی بخواهد در کارهایش موفق شود باید تیمی موفق داشته باشد که بتوانند در کنار هم کار کنند و با یکدیگر هماهنگی لازم را داشته باشند.

این سه ویژگی بزرگ که خدمت شما عرض کردم اگر هر فردی به قرآن مراجعه کند می‌تواند آنها را  بیاموزد، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که هر امری در عالم انجام می‌شود باید تشکیلاتی باشد بنابراین کارهای ما نیز باید همانگونه باشد، امام (ره) نیز هنگام پیروزی انقلاب یک تیم تشکیلاتی متشکل از افراد کارآمد داشتند و اینگونه کار انقلاب را پیش بردند.

ما برای شروع کار در این روستا با گروهی از خواهران و برادران گروه‌های مختلفی تشکیل دادیم که برنامه‌ریزی‌هایی انجام و با همفکری و هماهنگی آنها را پیش بردیم.

در این مدت کار تبلیغی شما چطور پیش رفته است؟

طبیعتا مشکل بینایی‌ام در کارهایم محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است، سال ۸۵ که متوجه شدم درصد بالایی از بینایی‌ام از بین رفته محدودیت‌ها را حس کردم، نه می‌توانستیم کاری انجام دهم و نه کتابی بخوانم و نه اینکه فعالیت‌های اجتماعی خودم را ادامه دهم اما به مرور زمان با لطف‌الهی شرایط بهتر شده و مردم ارتباط خوبی برقرار کردند که لطف آنها بوده است.

چطور حافظ کل قرآن کریم شدید و آیا از این فرصت در اعتلای دین و تبلیغ بهره‌ برده‌اید؟

 از کودکی به قرآن علاقمند بودم و چندین بار در طول تحصیل یعنی دوره ابتدایی و راهنمایی مورد تشویق معلمان خود قرار گرفتم، تشویق پدرم هم نقش بسزایی در امر حفظ قرآن داشت، او به قرآن اهمیت زیادی می‌داد و مرا در خردسالی و کودکی در کنار خود می‌نشاند و قرآن آموزش می‌داد.

پس از ورودم به حوزه علمیه هم اساتید بسیاری در امر حفظ قرآن تشویق و یاری کردند که در این میان، صادق عبد خدا به عنوان یک استاد و انسان به تمام و کمال در تمام لحظات پشتیبانم بود.

و اما همانطور که قبلا عرض کردم آقای عطایی، عالم بزرگوار هم پیش از ما در منطقه ساکن بودند و زمینه را برای فراگیری علم مهیا کرده بودند، مردم روستای حسام‌آباد واقعا دوستدار قرآن کریم هستند و با کمک ایشان هیات‌های قرآنی را تشکیل داده بودند که کار ما برای برگزاری جلسات راحت بود، هر چند ما نیز توانستیم کارهای نو و ابتکاری را انجام دادیم.

کمی از این اقدامات برای ما بگویید

ابتدا در سال ۸۴ از همین اساتیدی که در تبلیغات اسلامی هستند برای محافل قرآنی دعوت می‌کردیم که البته آنها نیز ما را تحسین می‌کردند و می‌گفتند در خود همدان چنین محافلی کم وجود دارد، برنامه محفل قرآن ما در روستا در ماه رمضان هر شب برگزار می‌شود. ختم قرآن ما هر شب یک جزء است. وقتی کار را شروع کردیم به اهالی روستا نامه‌ای زدیم و ضمن بیان فضلیت‌های قرائت قرآن، برای هر فردی هم با شماره خاصی مشخص کردیم بخشی از قرآن کریم را تلاوت کند، برای پیشبرد این کار سعی کردیم از ظرفیت تمام حسینیه‌ها و مساجد روستا بهره‌ ببریم.

به مردم اعلام کردیم که هر شب پایان مراسم جزء خوانی، به افرادی که شماره دارند به قد قرعه جایزه می‌دهیم و با این برنامه‌های تشویقی باعث شد از همان ابتدا یعنی از سال ۸۴ تا امروز مجالس ختم قرآن کریم در ماه مبارک رمضان بسیار پر رونق و منظم برگزار شود.

برنامه‌های قرآنی منحصر به ماه مبارک رمضان است یا در طول سال ادامه دارد؟

 برای اینکه همیشگی باشد طرح تلاوت نور یا همان قرائت یک صفحه قرآن کریم بعد از نماز عشاء را در برنامه قرار دادیم، علاوه بر این همان زمان تفسیر مختصری از یک آیه قرآن کریم را به محضر مردم ارائه کردیم. علاوه بر مساجد برای ادامه تلاوت قرآن کریم در منازل نیز برنامه را پیش بردیم و  شماره تماس مردم را گرفتیم و به هر یک مطلبی درباره این کتاب آسمانی پیامک کردیم. از این طریق برنامه تلاوت فردی قرآن کریم به آنها اعلام شد که همین امر سبب شده استقبال بسیار بالا و مشارکت خوبی داشته باشد.

روش خاصی در حفظ قرآن کریم داشتید؟

پدرم به قرائت قرآن کریم و حفظ آن تاکید داشت و همواره تشویق می‌کرد، اما گذشت و مشکل شدیدی در بینایی‌ام پیدا کردم و مدتی نتوانستم این کار را انجام دهم تا اینکه خدای متعال فرزند دختری به من عطا کرد و این امر شوق عجیبی در وجودم ایجاد کرد که به سمت حفظ قرآن کریم بروم. باور می‌کنید فرزندم به دنیا آمده بود و من هر شب با وجود مهمانان زیاد که برای عرض تبریک می‌آمدند و با وجود مشکلاتی که داشتم توانستم این کار را انجام دهم و در نهایت یک ساله حافظ قرآن کریم شدم.

 قرآن را به صورت صوتی حفظ می‌کردم که البته این کار سخت است، بیشتر شب‌ها مشغول حفظ آن بودم، این را هم بگویم که نمی‌خواستم کسی از این موضوع چیزی بداند چون می‌خواستم کار را خالصانه برای خدا انجام داده باشم. به همین خاطر بیشتر شب‌ها تا اذان صبح به این امر مشغول بودم.

 گویا جلسات قرآنی زیادی در روستای شما فعال شده است؟

پیش از بیماری کرونا تنها خودم و در هفته سه جلسه قرآن داشتم. در مساجد و بقیه حسینیه‌های روستا نیز جلساتی برگزار می‌شود که برخی از معلمین خود موفق به حفظ قرآن کریم شده‌اند. می‌توان گفت که در حال حاضر نزدیک به ۱۰ نفر در حوزه حفظ قرآن فعال هستند.

با مشکلی در انجام کارها مواجه هستید؟

مشکلی نیست چراکه مردم همراه ما هستند هرچند در هر جایی و در هر کاری افرادی هستند که کج‌سلیقه بوده و می‌خواهند کارها را با سلیقه خود پیش ببرند که البته خدا را شکر این مشکل هم در حال حاضر برطرف شده و شرایط برای کار بهتر شده است.

فرمودید برنامه‌ریزی و کار تشکیلاتی عامل موفقیت یک مبلغ است بفرمایید شما در این راستا چه کارهای شاخصی انجام داده‌اید؟

کارهای فرهنگی خود را از سال ۸۵ که مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد بودم، شروع کردم و این فعالیت‌ها به حدی خوب بود که هر سال جزو کانون‌های نمونه استان انتخاب می‌شدیم. برای شروع کار مسجدی، به دلیل کهولت سن امام جماعت به پیشنهاد ایشان و اختیاری که به بنده دادند بودند فعالیت‌هایی را آغاز کردم که مناسبت‌های ملی و مذهبی اجرا می‌شد.

 اینطور بگویم که در مناسبت‌های ولادت‌ اهل بیت(ع) به افرادی که به نام اهل بیت(ع) مزین هستند، دعوتنامه‌ای ارسال کرده و از آنها می‌خواستیم در این برنامه‌ها شرکت کنند که اتفاقا هدیه کوچکی هم برایشان در نظر می‌گرفتیم که با این کار حضور مردم در مسجد رونق می‌گرفت و اهالی احساس خوبی پیدا می‌کردند و از طرفی این هم به نوعی زنده ماندن نام اهل بیت(ع) است. در کل بگویم مسجد جایی است که اگر مردم از آن محبت ببینند به سمتش خواهند آمد.

 در کاهش آمار طلاق چطور ورود کرده‌اید؟

در حوزه ازدواج جوانان که کارهایی انجام می‌دهیم، به زوجین جوان کتاب آئین همسرداری هم هدیه می‌کنیم که همراه با احادیثی زیبایی در این زمینه است. به نظر این اقدامات ضمن اینکه مسجد را رونق می‌بخشد باعث کاهش آمار طلاق و اختلافات بین زوجین می‌شود. هرچند جلوی مواردی هم واقعا گرفته شده است.

ما برای افرادی که صاحب فرزند می‌شوند نیز کتابی درباره تربیت فرزند اهدا می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم حتما بخوانند و مشکلی داشتند عنوان کنند، البته در خود مسجد نیز دوره‌های آموزشی در حوزه تحکیم خانواده برگزار می‌کنیم که حتی به زوج‌های موفق  جایزه هم اهدا می‌کنیم که این اقدامات با استقبال خانواده‌ها همراه بوده است. برپایی نمایشگاه کتاب هم در مسجد با محوریت کتابهایی با موضوع خانواده از دیگر اقدامات ما بوده است.

از نحوه تشکیل موسسه خیریه و راه‌اندازی صندوق قرض الحسنه بفرمایید؟

از سال ۹۵ صندوق خیریه کریم اهل بیت(ع) را تشکیل دادیم که برای شروع از ۲۵ نفر دعوت کردیم که از بین آنها ۹ نفر عضو هیأت امنا شدند. در آن جلسه قرار گذاشتم هر کدام از ۲۵ نفر ۵ خیر را جذب کنند و همین امر سبب شد در حال حاضر ۱۰۰ خیر، عضو صندوق خیریه ما باشند و هر ماه مبلغی را به صندوق واریز کنند تا بتوانیم در رفع محرومیت قدم برداریم. جالب است بدانید تنها در یک ماه ۵۰ میلیون تومان کمک مالی داشتیم که صرف کمک به ۷۰ خانواده نیازمند شد، ما به صورت نامحسوس و با حفظ کرامت به گونه‌ای افراد را حمایت می‌کنیم که به هیچ وجه متوجه مسئله نمی‌شوند.

حمایت از دانش‌آموزان نیازمند از دیگر اقدامات ما بود، با کمک مدیران مدارس دانش‌آموزانی را شناسایی کرده و لوازم مورد نیاز آنها را در قالب طرح هدیه رهبر معظم انقلاب اهدا کرده‌ایم. کمک به بیماران صعب‌العلاج یا سخت‌درمان، تهیه جهیزیه و مرمت منازل برخی از افراد نیازمند دیگر اقدامات ما به برکت وجود صندوق خیریه بوده است.

شیوع کرونا چه تاثیری در کار شما داشت؟ اقداماتی در کنترل بیماری داشتید؟

با شیوع بیماری نوپدید علاوه بر شناسایی نیازمندان، شناسایی افراد آسیب دیده از آن را هم انجام دادیم و اعلام کردیم این افراد به مراجعه کنند تا خدماتی به آنها ارائه شود. در این راستا بیش از ۳۰ نفر شناسایی شدند. در بخش ضدعفونی معابر نیز فعال بودیم، نسبت به خرید ماسک و توزیع آن بین مردم اقداماتی صورت گرفته است. در بخش اقتصادی نیز خوشبختانه روستا از رونق خوبی برخوردار است بنابراین آنچنان مشکل بیکاری نداریم اما در بخش اعتیاد با مشکلاتی مواجه هستیم که تلاش می‌کنیم با مشارکت خانه بهداشت فضایی برای ترک معتادان فراهم کنیم و آنها را تشویق به ترک کنیم.

 ارتباط شما با جوانان چطور است و تا چه حد از ظرفیت آنها بهره‌ گرفته‌اید؟

در انجام تمام کارها از ظرفیت تمام اقشار استفاده کرده‌ایم اما مشارکت جوانان در برنامه‌ها بیش از دیگر افراد است. بخش زیادی از کار بزرگ جزءخوانی قرآنی در شب‌های ماه مبارک رمضان توسط جوانان انجام می‌شود، از مدیریت جلسه، برگزاری آن گرفته تا آموزش به دست جوانان کار پیش می‌رود. در مناسبت‌های مختلف این جوانان هستند که بیشترین فعالیت را دارند.

چند ساعت برای کار تبلیغی در روستا وقت می‌گذارید؟

مُبلغی موفق است که هم تزکیه داشته و هم باسواد باشد و هم اینکه اخلاق خوبی داشته باشد. به لطف خداوند متعال تا جایی که بتوانم مطالعه دارم و بخشی از وقتم را هم با اقشار مختلف مردم می‌گذرانم و سعی می‌کنم با آنها رفتار خوبی داشته باشم تا با کمک خودشان بتوانیم گره‌ای از مشکلات را بگشاییم.

تلاش می‌کنیم با اجرای برنامه‌های فرهنگی و شاد مردم را به مسجد جذب کنیم، یادم هست به مناسبت میلاد امیرالمومنین علی(ع) به یک پیرمردی تقریبا ۸۰ ساله، هدیه ای دادیم که بسیار خوشحال شد. این موضوعات برایم بسیار حائز اهمیت است، امیدوارم همواره دل مردم شاد باشد.

به خادمان مسجد سفارش کرده‌ایم که به مردم به ویژه کودکانی که به مسجد می آیند حتما هدیه‌ای هرچند کوچک اهدا کنند تا خاطرات خوشی از این مکان مقدس و خانه خدا داشته باشند.

 شده از کار تبلیغی در روستا پشیمان یا خسته شوید؟

بدون هیچگونه تملق می‌گویم اگر کار تبلیغ را از من بگیرند گویی روحم را از من گرفته‌اند، من عاشق کار تبلیغ هستم و اگر خدا قبول کند دوست دارم راه پیامبران را ادامه دهم. معتقدم انسان باید از خود شروع کند تا باقی مردم نیز جذب کار شوند. روزی برای کمک به مسجد و تعمیر آن ابتدا خودم داوطلب شدم و کار را پیش بردم تا کم کم دیگران نیز اضافه شدند. درآمد یک طلبه خیلی ناچیز است اما من سعی کردم از همان یک میلیون تومان به مسجد کمک کنم.

(با لبخند) البته بگویم این مبلغ برای من خیلی زیاد بود و سعی کردم کمکی داشته باشم تا اینکه باعث شد هر کدام از مردم هم مبلغی هدیه کنند. وقتی تعمیر مسجد را انجام می‌دادم روزی فردی به منزلم آمد و گفت  که بدون اینکه نامی از او ببریم به اسم خودم پولی از ایشان را برای تعمیر مسجد بگیرم و هزینه کنم. این لطف خدای متعال است که مردم به بنده اعتماد دارند.

امام روستای موفق باید چگونه فردی باشد؟

کار تبلیغ نیاز به ابتکار دارد، یعنی باید کارهایی جدید و نو انجام شود. مثلا ما برای مسجد ویدئوپروژکتور تهیه کرده‌ایم که مردم به صورت تصویری احکام را فرامی‌گیرند و هم پخش فیلم را در برنامه داریم. با دعوت از دانش‌آموزان فیلم‌های دفاع مقدس پخش می‌کنیم یا اینکه برای آنها برنامه‌های تفریحی و ورزشی و زیارتی داریم که البته هزینه همه این اقدامات با همکاری و کمک مردمی تامین می‌شود.

برای حل مشکلات روستا از ظرفیت مسؤولان بهره گرفته‌اید؟

بله بارها از مسؤولان مربوطه مثلا از کارشناسان حوزه کشاورزی دعوت کرده و در مسجد جلساتی را تشکیل داده‌ایم. همین مسئله باعث شده بخشی از مشکلات مردم بر طرف شود و یا مورد پیگیری باشد.

ضمن تشکر از وقتی که در اختیار گذاشتید در پایان بفرمایید برای حرکت این جامعه به سمت جامعه مهدوی چه کاری انجام دادید؟

در حدیثی آمده است که سربازان امام عصر(عج) حافظان قرآن کریم هستند. ما برای این کار از سال ۸۸ تا امسال حفظ قرآن کریم را در روستا با جدیت دنبال کرده‌ایم و فعلا چهار حافظ قرآن داریم و ۱۵ نفری هم در حال حفظ کلام خدا هستند. برگزاری دعای ندبه، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ درباره مهدویت و غیره کارهایی است که تلاش می‌کنیم جامعه مهدوی محقق شود.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!