هماهنگی و هم‌افزایی ۶ مسجد محله برای اجرای برنامه‌های فرهنگی/ رسیدگی به ۱۴۷ خانواده نیازمند محله

هماهنگی و هم‌افزایی ۶ مسجد محله برای اجرای برنامه‌های فرهنگی/ رسیدگی به ۱۴۷ خانواده نیازمند محله
مجتبی عظیمی
0
۰۲ خرداد ۱۴۰۲

حجت الاسلام قنبری امام محله خوش فکری است که در مسجد داری و پرداختن به امور محله رویکردهای متفاوتی را پیش گرفته و سعی کرده از روش‌هایی برای پیشبرد امور محله استفاده کند که همزمان چندین مشکل در کنار هم برطرف شوند. او اهتمام بسیاری برای متحد کردن ۶ مسجد موجود در محله دارد و علاوه بر این همدلی خوبی را نیز میان نمازگزاران مسجد خود ایجاد کرده و به‌واسطه همین همبستگی بسیاری از مسائل محله رفع و رجوع شده  است.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام روح الله قنبری متولد سال ۱۳۵۸ و دانشجوی مقطع دکتری رشته تاریخ و تمدن و امام جماعت مسجد ولیعصر(عج) محله تولید دارو قم می‌باشد که حدود دو سال است در این مسجد مشغول به فعالیت است و طی این مدت تحولات خوبی را در این محله رقم زده است.
او ۱۹ سال سابقه تبلیغ دارد و ۱۱ سال به عنوان روحانی طرح هجرت در روستاهای مختلف کشور فعالیت داشته و در هنگام فعالیت در این مناطق همواره علاوه بر فعالیت در مساجد به دیگر امور روستاها از کارهای عمرانی تا راه سازی و… نیز رسیدگی کرده است.
حجت الاسلام قنبری پس از حضور خود در مسجد ولیعصر قم، مدیریت مرکز نیکوکاری این مسجد را عهده دار شده است؛ مرکزی که ۱۴۷ خانوار نیازمند محله تحت حمایت آن قرار دارند.


او در کمک رسانی به مددجویان این مرکز روش متفاوتی را پیش گرفته که رویکرد او برگزاری برنامه‌های فرهنگی در کنار کمک‌های اقتصادی است و به همین منظور در مناسبت‌های مهم ماه قمری جشنی برای خانواده‌های تحت پوشش برپا می‌کند و پس از پایان مراسم، بسته‌های ارزاق را میان آنان توزیع می‌کند‌.
حاج آقا قنبری همچنین سعی کرده علاوه بر مرتفع ساختن مشکلات اقتصادی این خانوارها، در دیگر امور نیز یاریگر آنان باشد؛ بنابراین ارائه خدمات مشاوره‌ای به مددجویان از دیگر برنامه‌های او می‌باشد؛ او در این راستا با پایشی که انجام می‌دهد آن دسته از خانوارهایی که درگیر مشکلات و مسائل خانوادگی هستند را شناسایی و به مراکز مشاوره ارجاع می‌دهد.
او همچنین معتقد به کار جمعی است و در کلیه برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و… سعی دارد جمع را دخیل نماید به همین دلیل علی رغم اینکه برای تمامی کارهای مسجد بانیان و خیرانی را پای کار دارد اما دیگران را هم در امور خیر سهیم می‌کند. در ماه مبارک رمضان امسال به همین شیوه بسته های ارزاقی برای نیازمندان فراهم شد؛ از ۶۵ بسته تهیه شده برای مستمندان، حدود ۲۰ بسته از طریق مشارکت نمازگزاران مسجد تهیه شد.
او این رویه را در کلیه امور مسجد نیز به کار گرفته و گاهی حتی فقط با کمک نمازگزاران مسجد نیازهای محله را برطرف می‌سازد.


حجت الاسلام قنبری با کمیته امداد و سپاه نیز همکاری دارد و اعتبارات لازم برای فعالیت‌ها را به طرق مختلف و با کمک خیرین، مردم و این نهادهای مذکور فراهم می‌کند.
دو سال است که در اقدامی بی سابقه ماه مبارک رمضان به دلیل فضیلت نماز اول وقت، نماز مغرب و عشاء بلافاصله پس از اذان در این مسجد اقامه می‌شود بعد پس از آن نیز همه نمازگزاران سفره افطاری ساده مسجد میهمان هستند.این مسجد امسال در لیست ۳۵ مسجد شاخص قم قرار گرفت؛ در ایام ماه مبارک رمضان طرحی در قم برای مساجد شاخص اجرایی شد که برای ۱۵ شب، ۲۰۰ پرس غذا برای برپایی سفره افطار به این مساجد اعطاء می‌شد؛ حاج آقا قنبری برای توزیع این غذاها روش متفاوتی را پیش گرفت و سعی کرد نه تنها نمازگزاران مسجد بلکه کل محله از این افطاری‌ها بهره مند شوند.
او با هدف متحد کردن ۶ مسجد موجود در این محله، غذاهای دو شب را میان فعالان این مساجد توزیع کرد و سه شب نیز مدارس دخترانه محله را برای افطاری به مسجد دعوت کرد و در کنار آن مراسم و سخنرانی پیرامون حجاب و سبک زندگی اسلامی برگزار شد.
این امام محله همچنین غذاهای دو شب را میان خانواده‌های تحت حمایت مسجد توزیع کرد و یک شب نیز مسجد برای افطاری میزبان بسیج خواهران شد که از همه فعالان فرهنگی و بسیجی این ۶ مسجد محله که حدود ۱۲۰ نفر هستند، برای افطاری دعوت شد.

حاج آقا قنبری از جمله دغدغه‌مندانی است که برنامه‌هایی برای اشتغالزایی در محله نیز در سر دارد، اما به دلیل کمبود فضای مکانی مسجد با دعوت از مسئولان مربوطه سعی کرده رایزنی‌هایی برای در اختیار گرفتن مکانی جهت اشتغالزایی بانوان انجام دهد و کارهای زود بازده را در سطح محله برای خانواده های تحت حمایت راه اندازی کند، اما تلاش‌های او در این زمینه هنوز به ثمر نرسیده است.
او معتقد است محله باید از طریق مسجد مدیریت شود، همان‌گونه که پیامبر(ص) مدیریت خود را از طریق مسجد انجام می‌داد و در این زمینه می‌گوید: مدیریت مسجد مردمی است و در مدیریت مسجد ناعدالتی نیز وجود ندارد؛ بنابراین علاوه بر مرکزیت عبادی مسجد، سازماندهی محله نیز باید از طریق مسجد انجام شود همان‌گونه که اهل بیت(ع) مهمترین امور خود مثل قضاوت و مشاوره و… را در مسجد انجام می‌دادند.

   

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!