عضو هیئت امناء بنیاد هدایت:

راه نجات در بازگشت مساجد به رسالت و جایگاه اصلی خود است

راه نجات در بازگشت مساجد به رسالت و جایگاه اصلی خود است
مجتبی عظیمی
0
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

حجت الاسلام برادران راه نجات را بازگشت مساجد به رسالت اصلی و جایگاه خود دانست و گفت: مسجد قبلا هم مدرسه، دانشگاه و مرکز آموزش عالی بود و هم محل رفع مشکلات و گره گشایی از مردم، به گونه ای که مردم برای تمام امور خود به مسجد مراجعه می کردند. سنگر بودن مسجد وقتی اتفاق می‌افتد که ارتباط مستمر بین مردم و مسجد وجود داشته باشد واین ارتباط بدون احسان مسجد به مردم محقق نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برادران عضو هیئت امناء بنیاد هدایت در نشست شهید مختارزاده که با حضور جمعی از امامان محله و پایگاه های فرهنگی اجتماعی استان آذربایجان شرقی در سالن جلسات ساختمان بنیاد هدایت قم برگزار شده بود به بیان جایگاه امامت پرداخت و با اظهار تأسف از نگاهی که به جایگاه امامت مسجد و محله وجود دارد، گفت: این تلقی در جامعه به وجود آمده که گاهی روحانی و طلبه ای که نتوانسته در اداره یا نهادی مشغول به کار شود به سمت امامت مسجد می رود و بخشی از روحانیون نیز امامت مسجد را اولویت خود نمی دانند؛ این نشان می دهد که ما خود نیز به جایگاه خودمان واقف نیست و قدر و ارزش آن را نمی دانیم، اگر امامت موفق باشد حتما در دراز مدت تعالی پیدا خواهد کرد و این نوع نگاه اصلاح خواهد شد.

وی بسنده کردن به نماز و منبر را در عرصه تبلیغ دین و معارف ناکافی دانست و ابراز داشت: بخشی از مردم صدای ما را نمی شنوند و حتی شبکه های ما را هم دنبال نمی کنند، در این‌صورت بسنده کردن به منبر و مسجد کفایت نمی کند.

حجت الاسلام و المسلمین برادران با اشاره به آیه شریفه «وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَهً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَیْهَا» افزود: لهو و لعب با فضای مجازی هم بیشتر به میدان آمده و صدها شبکه و هزاران کانال در فضای مجازی با تکثر در کلام و برنامه ها کاری کرده اند که صدای ما به راحتی شنیده نشود.

وی تکثر پیام و کثرت اخبار را خاصیت دنیای مدرنیته عنوان کرد و اظهار داشت: این ماهیت دنیای مدرنیته است که باید آن را بشناسیم؛ از نشنیده نشده حرف مان ناامید نشویم و دلیل آن را ناتوانی خود مپنداریم.

عضو هیئت امناء بنیاد هدایت، بدبینی برخی از مخاطبین را دومین مانع در شنیده نشدن حرف روحانیت دانست و گفت: دشمنان در این سال ها تلاش کرد اند تا مردم را نسبت به ما بدبین کنند؛ هر چند مشکلات معیشتی وجود دارد و کوتاهی هایی صورت گرفته ولی نمی توان علت و ریشه همه ناهنجاری ها را مشکلات اقتصادی معرفی کرد و دشمن با فعالیت های رسانه ای در جدایی بین روحانیت و مردم و بدبین ساختن آن ها فعالیت می کند.

وی سومین معضل در شنیده نشده حرف روحانیت را عدم وجود قدرت تجزیه و تحلیل در بین برخی از مردم عنوان کرد و گفت: رسانه های دشمن در این زمینه نیز با القای دروغ و تهمت ها سعی می کنند ما را مقصر در اتفاقات و مشکلات منطقه معرفی کنند و برخی از مردم که قدرت تجزیه و تحلیل خوبی ندارند، حرف آن ها را باور می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین برادران با اشاره به رفتار امام حسن مجتبی(ع) با مردی شامی که به ایشان دشنام می داد ابراز داشت: الان دوران حرف زدن نیست و باید عمل کرد همانطور که امام مجتبی(ع) با رفتار محبت آمیز خود مرد شامی را که تحت تأثیر تبلیغات معاویه قرار گرفته بود، متوجه خطای خود کرد و او را پشیمان ساخت.

وی راه نجات را بازگشت مساجد به رسالت اصلی و جایگاه خود دانست و گفت: مسجد قبلا مدرسه و دانشگاه بود، مرکز آموزش عالی بود و هم محل رفع مشکلات و گره گشایی از مردم، به گونه ای که مردم برای تمام امور خود به مسجد مراجعه می کردند.

عضو هیئت امناء بنیاد هدایت ادامه داد: امام خمینی(ره) مسجد را سنگر می دانست و در روایات داریم که وقتی بلا نازل می شود اهل مسجد در امان هستند؛ سنگر بودن مسجد و در امان ماندن اهل مسجد از بلاها وقتی اتفاق می افتد که ارتباط مستمر بین مردم و مسجد وجود داشته باشد و این ارتباط بدون احسان مسجد به مردم محقق نمی شود.

وی با اشاره به آیه شریفه «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ» خاطرنشان کرد: میل به نیکی و احسان در بسیاری از مردم وجود دارد و از خدمت به مردم و گره گشایی لذت می برند و احساس آرامش می کنند؛ اگر ما در مسجد بتوانیم مردم را پای حل مشکلات یکدیگر بیاوریم، مورد استقبال قرار می گیرد و مسجد نیز محلی برای حل مشکلات خواهد بود، در این‌صورت رفت و آمد مردم و انس آن ها با مسجد و روحانیت بیشتر خواهد شد و حرف ما را هم خواهند شنید.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری حوزه

خبرگزاری شبستان

وب سایت سازمان تبلیغات اسلامی

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!