مسجدی که در آموزش، اشتغالزایی، رسیدگی به نیازمندان و رفع آسیب‌های اجتماعی سرآمد است+ عکس

مسجدی که در آموزش، اشتغالزایی، رسیدگی به نیازمندان و رفع آسیب‌های اجتماعی سرآمد است+ عکس
مجتبی عظیمی
0
۱۱ خرداد ۱۴۰۲

حجت‌الاسلام اسدی امام پایگاه فرهنگی اجتماعی در یکی از محلات کرمانشاه است که با ورود به این منطقه خدمات زیادی از قبیل عمرانی، فرهنگی، معیشتی و… به اهالی ارائه کرده است.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام محسن اسدی امام پایگاه فرهنگی، اجتماعی محله کیهان شهر در کرمانشاه است. از سال ۱۴۰۰ در این محله مشغول به فعالیت و تبلیغ شده است؛ پیش از این نیز در مناطق مختلف به تبلیغ دین و خدمت رسانی به مردم فعالیت داشته است.

حجت‌الاسلام اسدی در بدو ورود به این محله نمازهای جماعت در مسجد ولی عصر(عج) را از یک وعده به سه وعده افزایش داد و با برگزاری کلاس‌های متنوع در مسجد تلاش کرد تا فعالیت های فرهنگی مسجد ارتقاء پیدا کند و به مرکزی فعال برای فعالیت های متنوع فرهنگی و آموزشی در محل مبدل شود.

تأسیس کانون فرهنگی تبلیغی و کتابخانه فعال در مسجد و تشکیل دو هیئت برای جوانان و بانوان از جمله اقداماتی است که توسط امام پایگاه فرهنگی اجتماعی انجام شده و کلاس‌های فرهنگی برای بانوان به صورت هفتگی برگزار می شود.

در این مسجد کلاس ها و کارگاه های مبارزه با آسیب های اجتماعی برای کاهش طلاق و اعتیاد و کمک به ترک اعتیاد نیز راه‌اندازی گردید که نتایج خوبی در آگاه سازی مردم و کمک به کاهش آسیب های اجتماعی داشته است.

اقدام دیگر این امام پایگاه اجتماعی ایجاد مرکز خیریه و نیکوکاری در محله بود که حالا نزدیک به ۲ سال است فعالیت خود را ادامه می‌دهد و علاوه بر ۳۵۰ مددجو که توسط کمیته امداد حمایت می‌شوند در این مرکز افراد دیگری نیز تحت پوشش درآمده اند و به آن‌ها کمک رسانی می‌شود.

حجت‌الاسلام اسدی در ماه مبارک رمضان حدود ۴۵۰ بسته معیشتی، هر یک به ارزش یک میلیون تومان آماده و به دست خانواده‌ها رساند که هزینه‌ این اقدامات از طریق کمک‌های مردمی و خیرین و بخشی نیز با کمک های کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) تهیه شده بود.

این امام محله افزون‌بر مرکز خیریه‌ با برقراری ارتباط خوب و صمیمی با جوانان توانست گروه جهادی ای را راه‌اندازی کند. تعمیرات منازل نیازمندان؛ تعمیر لوازم خانگی و خدمت رسانی به نیازمندان با تکیه بر توانایی افراد گروه از نمونه فعالیت این گروه جهادی است.

خود حجت‌الاسلام اسدی هم که در زمینه تأسیسات ساختمان مهارت دارد با هماهنگی کسبه محله و پای کار آوردن ۴ نفر از جوانان به طور رایگان به اهالی کمک رسانی می کند. او در زمینه فعالیت های عمرانی نیز با کمک ۲۰ نفر از جوانان به مردم نیازمند این محله خدمت رسانی می کند.

کمک به زوج‌های جوانی که عدم توانایی مالی برای خرید جهیزیه آن‌ها را از شروع زندگی مشترک بازداشته است، یکی از کارهای با ارزشی است که در این مسجد رقم می خورد؛ تأمین دو جهیزیه برای زوج‌های جوان هر یک به ارزش ۲۵ میلیون تومان توسط مرکز خیریه و اهدای ۸ جهیزیه از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) به نوعروسان تحت پوشش این نهاد طعم خوش آغاز زندگی مشترک را برای این جوانان شیرین تر کرده است.

این امام پایگاه فرهنگی اجتماعی با معرفی ۹ نفر از جوانان محله برای دریافت وام ۱۵۰ میلیون تومانی و خرید تاکسی، زمینه اشتغال و درآمدزایی این افراد را فراهم کرد. علاوه بر این او با هماهنگی با شهرداری برای سه نفر دیگر نیز در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اشتغال ایجاد کرده است.

حجت الاسلام اسدی با برگزاری کلاس آموزش خیاطی برای بانوان با همکاری نهادها و به صورت رایگان توانسته‌ است زمینه ایجاد اشتغال برای جمعی از بانوان محله و مسجد را فراهم کند.

نزاع و درگیری در محله کیهان شهر کرمانشاه نیز مانند سایر محلات حاشیه نشین کم و بیش وجود دارد؛ حجت‌الاسلام اسدی با مشاوره و راهنمایی، سعی در حل و برطرف کردن این ناهنجاری دارد؛ در یکی از نزاع ها که منجر به قتل شده بود با پیگیری ۶ ماهه او خانواده مقتول رضایت دادند و جان دوباره ای به یک انسان بخشیدند.

آسیب اجتماعی طلاق معضلی است که گریبان‌گیر برخی از زوجین و خانواده ها شده است. در این محله هم هستند خانواده‌هایی که با این مشکل مواجه‌اند؛ این امام محله با دعوت از خانواده‌ها تاکنون نزدیک به ۱۰ جلسه برنامه مشاوره و آموزش مسائل خانواده با کمک بهزیستی در مسجد برگزار کرده است تا از این طریق آگاهی‌های لازم در این زمینه را به خانواده‌ها ارائه دهد.

همچنین جلسه مشاوره خانواده با دعوت از مشاورین آقا و خانم به صورت هفتگی توسط یک گروه جهادی در مسجد محله صورت می گیرد که بعد از مشاوره در صورت لزوم افراد را برای درمان و به صورت رایگان به مؤسسات مشاوره و روانشناسی ارجاع می‌دهند.

حجت‌الاسلام اسدی خود نیز جلسات مشاوره اعتقادی و احکام برگزار می‌کند و برای خانواده ها کارگاه های مباحث معرفتی و اعتقادی در مسجد برپا می کند.

دغدغه او در زمینه فرهنگی، تبلیغی بسیار است؛ تمام توان خود را به کار گرفته تا بهترین برنامه‌ها را برای اهالی اجرا کند. در ماه مبارک رمضان علاوه بر برنامه‌هایی که خودش اجرا می‌کرد، با دعوت از سه مبلغ، به صورت همزمان برای کودکان و نوجوانان کلاس‌های خوبی را تدارک دید که از این طریق پذیرای ۶۰ کودک و نوجوان از ساعت ۱۶ تا زمان افطار بودند.

 

 

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری فارس

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!