در دیدار راهیار منطقه ای شمال غرب با مدیرکل تبلیغات اردبیل مطرح شد؛

امامان محله با همکاری فعالان فرهنگی و دینی احیای کارکرد اجتماعی مساجد را در اولویت قرار دهند

امامان محله با همکاری فعالان فرهنگی و دینی احیای کارکرد اجتماعی مساجد را در اولویت قرار دهند
مجتبی عظیمی
0
۰۶ خرداد ۱۴۰۲

راهیار منطقه ای بنیاد هدایت در شمال غرب کشور با مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام یاسین حسن زاده راهیار منطقه ای بنیاد هدایت در شمال غرب کشور در سفر به استان اردبیل در جلسه مشترک با مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، در سخنانی مسجد را محل اخوت و افزایش تعداد کنشگران فرهنگی و اجتماعی در محلات عنوان کرد و گفت: ما برای تحقق کارکرد، مدل و گفتمان امامت مساجد «عملیات مسجد به مسجد» را با همکاری امامان محله و مساجد اجرا می کنیم.

وی بر ضرورت توانمندسازی امامان مساجد تاکید کرد و گفت: هدف از برگزاری دوره های توانمندسازی، ایجاد انگیزه و گفتمان سازی شبکه امامت در بین امامان مساجد است تا مسجد به کانون علم نو و حرف تازه تبدیل شود.

راهیار منطقه ای بنیاد هدایت در شمالغرب کشور به برنامه ریزی فرهنگی برای یک هزار مسجد در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: در راستای توسعه فعالیت های فرهنگی، ۱۰۰۰ مسجد در کل کشور در نظر گرفته و به بهانه محله همدل با امام محله و افراد مرتبط با مسجد در راستای احصای نیازمندی های فرهنگی آنها و تشکیل شناسنامه برای مساجد، گفتمان های مستمر برگزار می کنیم.

وی تحقق تمدن اسلامی را لازمه ظهور عنوان کرد و گفت: به فرموده مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی برای ظهور لازم است و باید از سوی عموم مردم علی الخصوص فعالان فرهنگی و تبلیغی مورد توجه قرار گیرد.

وی بر انتقال جامعه پردازی به مساجد در قالب گفتمان تاکید کرد و گفت: نقش جامعه پردازی مساجد نیازمند مردمی سازی فعالیت ها و تغییر نگاه نهادی مردم به امور مساجد است تا در مردم حس مسئولیت پذیری در قبال تعالی مساجد تقویت شود.

حجت الاسلام حسن زاده استفاده از نیروهای جهادی را عامل موثر در پیشبرد امور فرهنگی عنوان کرد و افزود: برا موفقیت در احیای کارکرد اجتماعی ساجد باید اقتضائات استان و ضرویات فرهنگی نوشته شود تا دچار فرسایش و اتلاف وقت نشویم.

راهیار منطقه ای بنیاد هدایت شناسایی مساجد شاخص را اولویت اصلی در تعالی شبکه امامت عنوان کرد و گفت: بهره گیری از ظرفیت افراد شاخص استان، اکتفا نکردن به آمار و گزارش، احصای ظرفیت ها برای تمدن سازی و جریان سازی از جمله راهکارهای موثر در تقویت شبکه امامت مساجد است.

حجت الاسلام حسن زاده بر محوریت بخشی به مساجد در امور مختلف اجتماعی تاکید کرد و گفت: حسینیه ها، دارالقرآن ها و مراکز فرهنگی که خارج از مساجد به ارائه فعالیت می پردازند، باعث از بین رفتن محوریت مساجد شده لذا باید با انسجام بخشی به امور، مرجعیت مساجد را احیا کرد.

نقش آفرینی تمدنی مساجد به همت امامان محله در ارتقای فرهنگ دینی جامعه ضروری است.​

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل، حجت الاسلام قاسم جعفرزاده مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل نیز در سخنانی اظهار کرد: ارتقای شبکه امامت برای جامعه پردازی و تمدن سازی در مکان هایی به نام مساجد با محوریت روحانیون صورت می گیرد.

وی بر نقش آفرینی تمدنی مساجد در جامعه تاکید کرد و گفت: برای احیای نقش مساجد در جامعه باید امامان محله در دروه های آموزشی مرتبط توانمند شده و سپس غنا بخشی محتوایی و تغییر نگرش نسبت به محوریت بخشی به مساجد به عنوان کانون امور اجتماعی و نیز کنشگری امام مساجد انجام شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل توجه به حوزه بانوان در راستای تقویت فعالیت مساجد را مهم عنوان کرد و گفت: ایجاد کانون در مسجد برای بانوان یا فعال کردن کانون موجود و نیز راهبری و سپردن برخی از امور مساجد به دست بانوان در تقویت فعالیت مساجد و نیز نفوذ این فعالیت ها به محیط خانه توسط بانوان بسیار تاثیرگذار بوده و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام جعفرزاده دریافت نتیجه مطلوب از برنامه ها را منوط به مطالعه دقیق و نیازسنجی فرهنگی جامعه عنوان کرد و گفت: اجرای مهرواره های مختلف برای اثرگذاری بیشتر باید قبل از اجرا مور مطالعه دقیق قرار گرفته و با شفافیت کامل به استان ها ابلاغ شود در غیر این صورت شبکه تبلیغی و اعتبار فرهنگی سازمان از بین می رود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در پایان تاکید کرد: برای اجرای طرح ها و برنامه های فرهنگی باید توجیه روسای شهرستان ها و راهیاران استان ها در دستورکار قرار گرفته و در راستای جذب مخاطبین مشوق هایی طراحی شود.

در دیگر رسانه ها ببینید:

خبرگزاری مهر

وب سایت اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل

باشگاه خبرنگاران جوان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!